Ovanstående historia är, förutom de skönlitterära förbättringarna, i stort sett precis ett scenario jag upplevde då jag testade PlanetSide. Det får kanske nämnas att denna koordination inte alltid infinner sig, och ofta handlar slagen istället om runt tio spelare på varje sida som kämpar om en bas. Men jag blev förvånad över hur pass duktiga spelarna var på att genomföra samlade anfall och när det är som mest folk som spelar är striderna enorma.
Men vad är då PlanetSide? Den frågan ställde jag mig faktiskt också när jag började testa spelet då jag inte riktigt visste vilken genre spelet skulle kategoriseras under. Från diverse bilder förstår man snabbt att det i grunden är ett FPS-spel (first person shooter). Med hjälp av samma bilder ser man även att fordon verkar ha en väsentlig roll och att det är förvånansvärt likt Tribes. Men när man läser att tanken är att flera hundra spelare skall spela på samma kontinent så tror man det kanske passar bättre att placera det i den relativt nya genren MMOFPS (Massive Multiplayer Online First Person Shooter). Det stannar dock inte här. Spelet är nämligen inte bara Tribes med större banor och fler spelare, utan har även vissa inslag som man oftast förknippar med rollspel. Därför tänker jag inte ens ge mig in i att klassificera spelet i en viss kategori.
Upplägget
Det finns tre sidor att välja mellan. Förutom att valet avgör vem du ska döda så innebär det också att du får tillgång till lite olika rustningar och vapen. Varje sida har i sin tur en kontinent med sin huvudbas som inte kan bli anfallen. Därifrån kan man antingen ta en av tre jumpgates till andra kontinenter, eller använda ett dropship för att landsättas i stort sett var som helst. Förutom dessa fristader finns det tio kontinenter som är helt öppna för de stridande parterna. Dessa är absolut inte små. Jag gissar det tar i alla fall över en timme att korsa landmassan. På varje kontinent finns i sin tur ett tiotal större baser och runt dessa hittar man oftast ett antal mindre vakttorn. Med andra ord finns det tillräckligt med platser att kämpa om.
Det är just dessa baser spelets upplägg sedan kretsar omkring. Man kan bara inta de baserna som ligger i anknytning till de man redan kontroller. Att ta över en bas innebär att hacka basens kontrollpanel och sedan förhindra fienden att ta tillbaka den under femton minuter. Ofta kräver detta ett anfall i flera steg där man först tar över vakttorn i närheten för att ha ett ställe att spawna vid. PlanetSide hanterar döden som de flesta andra liknande spel. När du dör får du välja vart du ska spawna (vakna till liv). Oftast har du ett antal större baser, vakttorn eller mobila utposter i närheten av striden att välja mellan.
Men vad var det då för rollspelsinslag jag talade om? Nej, jag menar inte att du kan plocka upp en yxa och gå ut i skogen och spela skuggshuggare. Istället menar jag den utvecklingen av karaktären man oftast sammankopplar just med rollspel. Till en början har man bara tillgång till en grundläggande rustning, inga fordon och få vapen. Efter hand som man spelar ökar man i graderna och kan därmed få certifikat för att använda fler och nya roliga leksaker. Men är dock inte tvingad att spela i flera månader för att kunna använda den coolaste utrustningen, istället kan man redan efter en dags spelande i stort sett välja vilket certifikat som helst. Dock kommer det krävas många veckors spelande för att få tillgång till alla.
Men kommer inte ett actionspel med tusen spelare gå fruktansvärt slött?
Nej, faktiskt fungerar det bra att spela mot vad jag själv trodde. Visst har man inte riktigt samma precision som i Counter-Strike eller Quake, men spelet är också gjort för att det ska gå att spela med en något sämre uppkoppling. Väljer man dessutom att flyga, köra fordon eller vissa andra roller som inte är direkt involverade i striderna märker man inte alls av några problem.
Om kontinenterna nu är så stora, betyder det inte att det tar lång tid mellan striderna?
Visst blir inte spelet alltid lika intensivt som till exempel Quake. Det kan ibland ta någon minut att springa från den närmaste basen till krigszonerna, men ofta är det klart mindre. Råkar du befinna dig riktigt långt ifrån striderna av någon anledning kan du dessutom använda dig av Instant Action-kommandot i menyn för att på några sekunder bli teleporterad till en bas rakt i eller i alla fall när hetluften.
Det låter inte som jag kommer att kunna spela några klanmatcher i PlanetSide?
Nej, då spelet är gjort för att flera hundra spelare ska kunna strida samtidigt finns det ingen möjlighet för att låta två grupperingar kämpa avskilt. Men det förhindrar absolut inte samma avancerade lagspel som återfinns i klanmatcher. Squads, grupperna i PlanetSide, är en väsentlig del av spelet och jag får rekommendera alla framtida spelare att se till att gå med i en för att verkligen få känna av spelets potential.
Måste jag betala en månadsavgift som man gör i andra liknande spel?
Precis som i de flesta stora rollspel och i det fåtal MMOFPS som existerar så betalar man en avgift varje månad för att få spela. I PlanetSide ligger i dagsläget denna kostnad på 13 dollar.
Även om man kan tycka att striderna borde kunna bli ganska enformiga så finns det alltid saker som gör att varje situation känns ny. Ingen bas är försvarad på samma sätt och miljön runtomkring gör att anfallet måste läggas upp olika. Det finns dessutom olika roller att ta för alla spelare, beroende på vilken spelstil som passar dem. Vill du stå mitt i striden med raketer, granater och skott flygande runt huvudet kan du inrikta dig på de stora rustningarna och tunga vapnen och bli en vandrande fästning. Vill du stå utanför striden, men ändå vara en betydande medlem i din squad, kan du som pilot både ge trupperna understöd och frakta dem till slagfältet. Eller så kan du, som jag själv föredrar, dra på dig en infilitration suit och ta dig in i baser osynlig för att slå till där fienden minst anar det.
Slutord
Jag var på många sätt skeptisk till PlanetSide innan jag började spela det då jag hade svårt att tro att sådana stora slag skulle fungera på ett tillfredsställande sätt. Visst har det vissa problem som uppstår på grund av det stora antalet spelare och vidsträcka landskapen, men det är en bagatell jämfört med vad det lyckas åstadkomma. De stora striderna är verkligen imponerande och framför allt riktiga roliga. Certifikaten är ett bra sätt för att man ska ha något att se fram emot. Vill man verkligen specialisera sig på en viss roll måste man ändå spela ett bra tag för att få tillgång till all utrustning som behövs. Utvecklarna har lyckats utomordentligt med att få en något riskfylld idé genomförd på ett bra sätt. Vill ni ha ett online-actionspel ni kan spendera många veckor med så gå genast och införskaffa PlanetSide.
Testsystem
Pentium4 2.4GHz
512MB RAM
Geforce3 64MB
Windows XP