Precis när krutröken lagt sig över de gamla aztekruinerna sen den förra expansionen till Age of Empires så släpper Ensamble studios ett helt nytt spel i samma genre. Men denna gång är det inte spanjorer och inka indianer som vi ska kriga mot, utan här dyker vi in i de gamla mytologierna och får smaka på antikens mysteriska värld.

Age of Empires är ett sånt spel som alltid har funnits i spelhyllorna i olika versioner och expansioner. Jag har aldrig känt mig dragen till att sätta mig ned och plöja igenom de otaliga banor som kampanjerna erbjuder. Antingen så blir det långdragna slag som man inte orkar kämpa sig igenom, eller blir det samma sak om och om igen. När man tagit tillbaka artefakten för 17:e gången eller bränt ännu ett fiendeläger så tröttnar man till slut.

Så är inte fallet med Age of Mythology. Banorna som Ensamble Studios spelutvecklare har skapat är roliga att spela, utmanande och inte allt för svåra. Dessutom är det en mycket bra känsla i hela kampanjen, man fattar tycke för sina hjältar och kan faktiskt använda dem effektivt vid frontlinjen, vilket jag saknar i liknande spel där man oftast är rädd om sina hjältar. Här leder antikens hjältar slagen längst fram i leden, där de ska vara.

Den ökända hästen från Troja

I kampanjen tar du rollen som Atlantis störste hjälte, Arkantos. Du kommer att slåss mot varelser som minotaurer och få hjälp av hjältar som Herakles och Jason. Du tar dig an Zeus fiender i 36 olika uppdrag där du bland dessa ska inta Troja genom att packa in dina trogna vapendragare i den berömda hästen av trä.

Du tar dig genom antikens Grekland och vidare genom avlägsna länder för att förinta en okänd fiende. Till din hjälp sänder dina gudar dig mytologiska bestar som kan sprida skräck bland motståndarens trupper. För att kunna få varelserna måste du samla "Favors" genom att skicka dina bybor att be i templet och på så sätt få gudens uppmärksamhet.

När du avancerar genom tidsåldrarna kommer du att kunna välja en av två mindre gudar efter varje ålder. Varje gud ger dig en gåva att använda en gång per slag, en mytologisk best att frammana i templet och möjligheter till kraftfulla uppgraderingar.

Armageddon kommer! Ring Bruce Willis!

Varelserna är varierade och mycket snyggt gjorda med bra effekter - som när cykloperna tar upp sina motståndare och därefter slungar dem tillbaka mot sina förvånade kompisar. Senare i spelet får man tillgång till mera brutala varelser, alla med speciella förmågor. Varför inte slänga in en hydra i anfallet? Blir den skadad så blir den bara farligare och mer huvuden växer ut. Eller varför inte prova på en medusa som förstenar dina fiender...

Gåvorna är från början ganska små men användbara, men avancerar i effekt och användbarhet i senare åldrar, allt från guldsputande tempel till Armageddon. I träningsuppdraget så satt jag och gapade när man förintar piratlägret med ett gäng kometer som slår ned bland tälten och sprider brinnande död omkring sig, jag blev tvungen att spela igenom det uppdraget 5 gånger till för att stilla min destruktiva sida.

Variation i mängder

I "instant battle" kan du välja att spela ett vanligt slag rakt av mot en eller flera motståndare, här behöver du inte heller välja grekerna utan har 2 andra civilisationer att välja mellan: egyptierna och vikingarna. Varje civilisation har också tre gudar var att välja mellan innan man startar. Och med de mindre gudarna finns det massor av olika kombinationer av trupper och besvärjelser att välja från.

I Age of Empires var alla civilisationer ganska lika, med små variationer. Här har Ensemble studios vart lite finurligare och ändrat hur varje civilisation fungerar istället för att bara ändra trupptyperna. Det ger en stor variation i spelsätt vilket lyfter spelet ytterligare.

Efter att ha testat ett par slag blev egyptierna mina klara favoriter, vikingar i all ära men ingenting går upp mot en gammal hederlig mumie. AI spelarna är också ganska påhittiga, och har en arsenal med irriterade taktiker att använda mot dig. Visserligen är de lätta AI spelarna löjligt enkla, men de svårare är en riktig utmaning även för den mest erfarne taktikern.

Som multiplayer är detta spel ohyggligt roligt, alla truppvariationer gör det svårt att se vad motståndaren planerar, så att spana ut kartan och hitta expansionerna är en nödvändighet, dessutom är inte rush taktiker alltid så givande med tanke på det är lätt att få upp försvar snabbt i byn och skjuta ned dina dyra krigare med pilar. Age of empires var en riktig succé i spel mot motståndare på nätet och jag tror att Age of Mythology kommer bli en riktig hit här med.

Samma taktik

Men här slutar tyvärr nyskapandet, för under den skimrande ytan av hjältar, gamla greker och mytologiska varelser så är det Age of Empires man spelar. Visserligen är AoE ett mycket bra spel, men efter man spelat det ett tag så kan men det mesta om det och det handlar krasst om att ta sig så snabbt upp i tidsåldrarna man kan så man får tillgång till sina elittrupper och sedan massproducera dem tills man har tillräckligt med folk att använda som sköld åt sina katapulter.
Som vanligt har alla trupper sina styrkor och svagheter, ingen trupp är bra mot precis allt. Hjältar mosar mytologiska varelser, pikenerare mosar ryttare, bågskyttar mosar pikenerare och ryttare mosar bågskyttar.

Snyggt!

Effekterna är välgjorda och grafiken mycket snygg - ibland glömmer man bort krigandet under den tid man anlägger sina gårdar med åkrar och fält och småpluttar bland sina bönder för att det just ser så snyggt och fridfullt ut... tills en hydra klampar in och äter upp dina fruktodlare förstås.

Alla Age of Empires-spelare känner igen gränssnittet, det är lätt att lära sig, och som i alla Age of Empires-spel finns det en mycket välgjord tutorial.

När man först sätter igång spelet kan man tro att det är den gamla Age of Empires II-motorn som bara är lite upphottad, men när effekterna sparkar in så inser man att man har fel.

Ljudet är bra, men jag saknar variationerna som liknande spel har då man klickar eller ger order till sina trupper, här har de bara tre fraser som de varierar genom att ge varelserna olika röster. Enligt min mening så borde cykloperna vara lite mindre vältaliga än hjältarna - här babblar de på som en grekisk aristokrat med lite dovare röst.

Ett verkligt guldspel

Ensamble Studios vet verkligen vad de gör, Age of Empires var en riktig hit när det släpptes och varje ytterligare utgåva och tillägg har sålts i massor. Age of Mythology kommer inte bli ett undantag; med sina välgjorda kampanjer, snygga effekter och sköna spelkänsla är detta ett riktigt guldspel.

Om du gillar Age of Empires är detta ett måste och du inte gillar det - skaffa det ändå!

Testat på:

Intel P4 1600
512 Mbit Ram
Geoforce2 32 MB
Windows XP

Skicka en rättelse