Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tycka om Fifa Manager 08. Är det bra, nästan genialiskt, eller en halvtaskig kopia på all världens andra managerspel? Ja, det logiska är väl att spelet (och betyget) hamnar någonstans där mittemellan. Så blir det också.

Men vi börjar från början. Fifa Manager kom ut för första gången 2002, men då under namnet Total Club Manager. Marknaden för fotbollssimulatorer dominerades totalt av Championship Manager. Men mellan spelen fanns stora skillnader. Då CM var en simulator som bara hade med fotboll att göra, var EA:s version mer av ett arkadspel och handlade lika mycket om personliga grejer som fotboll. Men givetvis fanns kärnan hos ett managerspel kvar - att du köper och säljer spelare, väljer taktik och försöker styra ditt lag till ligatitlar. Det blev ett annorlunda alternativ till de traditionella managerspelen.

Mycket och inget har förändrats sen dess. Total Club Manager heter Fifa Manager, Championship Manager heter Football Manager, men annars har de båda spelserierna kvar sina respektive roller. För Fifa Manager 08 är verkligen ingen rip-off av CM eller FM, det är faktiskt nästan ingenting som stämmer överens mellan spelen.

Snyggt som tusan

- men räcker det?

Fifa Manager 08 är grymt snyggt och innehåller en hel del trevliga funktioner. Såsom bakgrundsmusik (som kan bytas ut mot dina favorit-MP3:or), personligt foto och skapande av familj. Man kan spela golf, lära sig segla, ta ut frugan på dejt eller kanske skita i frugan och gå på supporterklubbsmöte istället (men då får du räkna med ett samtal från skilsmässoadvokaten inom kort). Man kan prata enskilt med spelarna, välja sponsorer och lära känna personalen på nära håll. Eller varför inte spela matcherna själv som en av spelarna?

Men vill du göra allt detta? Det är den eviga frågan, precis som mellan Pro Evolution Soccer och Fifa. Vill du spela en simulator eller ett arkadspel? Givetvis medföljer taktiska funktioner och spelarköp och så vidare till Fifa Manager 08, men de är inte så ingående eller avancerade. Inte heller är de enkla att genomföra, och inte särskilt logiska. Rent allmänt är det svårt att komma in i spelet, det blir ingen rytm, inget tempo. Det är svårt att hålla koll på veckodagarna, ens uppgifter och liknande. Trots massvis med speltimmar vänjer jag mig aldrig vid hur spelet fungerar. Helt plötsligt råkar jag slå igång en match, och kan inte komma ut. Smått irriterande.

Vill du ha verklighet?

- Så får du det inte i Fifa Manager

Sammanfattningsvis kan jag säga att detta inte är ett spel för mig, men kanske för dig. Visst är det lite underhållande att lära sig spela golf för att fjäska för ägarna, men det sätter det väsentliga i spelet i skugga. Är du okej med det, att all fotboll hamnar ur fokus för mer världsliga saker som kärlek, pengar och makt, så kommer inte Fifa Manager 08 göra dig besviken.

Intel Core 2 Duo T7250 (2.0GHz)
nVidia FX360M grafikkort
Windows XP Professional