En stor del av alla spel som når ut på marknaden är egentligen tveksamma köp, men då och då dyker små lågbudgetbolag upp med riktigt bra titlar. Det händer inte särskilt ofta, men dessa små satsningar står förvånansvärt nog för en stor del av den lilla innovasion som läggs ned på datorspel. InterActive Vision är ett av dessa bolag, och Airlines 2 är ett av dessa spel.

Jag har lyckats missa föregångaren Airlines totalt, men det kommer väl knappast som en överraskning för någon av oss att det här är ett renodlat Tycoon-spel. Vad det däremot inte är är ännu ett exemplar av den enorma mängd B-spel som släpps inom just denna genre, Airlines 2 har sina kvaliteter. Målet är väldigt rakt och tydligt - marknadsdominans. Under en tidsspan på ett tiotal år (precis hur många väljer du själv) är det din uppgift att skapa ett vinstgivande flygbolag med god service, konkurrenskraftiga priser och att samtidigt hänga med i utvecklingen.

När man startar är året 1960, och med standardinställningar har man fram till 2005 på sig att skaffa en ledande marknadsställning. Det finns ett antal världsdelar att välja mellan, däribland östra Europa där våra nordiska länder ingår. Härifrån tickar tiden på rätt så långsamt, faktum är att man kan sitta och räkna timmarna om man känner för det, och även på den allra snabbaste nivån av de fem så tickar dagarna förbi ganska så långsamt. Anledningen är helt enkelt den precision som krävs för att lyckas riktigt bra. Att strunta i att sköta bolaget under flera månader är ett effektivt sätt att komma efter sina konkurrenter på. Nämnde jag att man hade sju andra bolag med identiska förutsättningar mot sig? Nu vet ni det. Dessa finns dock inte med från start utan dyker upp allt eftersom man spelar.

Vinstgivande linjetrafik

Låter det svårt? Tänk om, det är ännu värre. När man väl börjar få kläm på det och verkligen planerar sitt bolags utveckling går det dock lite lättare. För att vara så konkret som möjligt så finns det två huvudfaktorer att ta hänsyn till när man sätter upp sina första flyglinjer - varor och invånare. Två välbefolkade storstäder med möjlighet att fylla varandras varubehov är det optimala linjealternativet, medan en mindre stad utan någonting att tillföra andra är svår att klämma in i trafiken utan att gå med förlust. Invånarna i olika städer har även olika tycken, en del vill ha hög service medan andra föredrar billiga flighter. För att ställa till det ännu mer måste man aktivt betala för de undersökningar som ger en information om alla dessa aspekter.

Flygplan

Från början så har man ett begränsat antal flygplan att köpa in, dessa blir dock fler allt eftersom utvecklingen går framåt. Dessa har allihopa ett antal väsentliga värden: distans, hastighet, lastutrymme, passagerarutrymme och underhåll. Distans innebär helt enkelt hur långa sträckor planet kan färdas, hastighet avgör hur många turer det kan flyga per dag, last- och passagerarutrymme säger väl egentligen sig själva, och underhåll av ett storskaligt flygplan är givetvis inte gratis. Dessa värden ska sedan vägas mot linjens beräknade biljett- och transportintäkter, varpå man förhoppningsvis tjänar en slant.

Ekonomi

Ekonomin är naturligtvis A och O i den här historien, och för att piffa upp den lite kan man sätta in pengar på bank och ta lån, detta naturligtvis med varierande ränta. Skulle man vilja tjäna lite extra så kan man även placera pengar i aktier och sitta och bolla med dem mellan de olika bolag som finns att tillgå. Här kan faktiskt ens konkurrenter ge en lite hjälp, håller man ett öga på hur det går för dem så är det inte särskilt svårt att köpa en liten andel när de är nystartade, och sedan sälja den dyrt när de väl kommit igång.

Det multinationella bolagets charm

Oavsett hur mycket jag ifrågasätter denna typ av formation i verkliga livet så finns det en viss charm i dess skapelse. Efter att äntligen ha klarat spelet och lugnt kunna luta mig tillbaka i stolen och bara iaktta den hektiska trafiken vetande att jag tjänar multum var sekund ger mig en väldigt annorlunda slutförandekänsla, inte alls lik den t.ex. ett långt äventyrsspel eller RPG ger. Nu kan man dock inte lata sig alltför länge, städer utvecklas och förutsättningar förändras. Håller man inte tillräckligt noggrann koll så åker allt i stöpet.

Slutord

Stycket ovan känns egentligen lämpligt som avslut, men låt oss klämma fram lite mer generella synpunkter. Tycoon är trots allt en genre med oändligt mycket, på ren svenska, skit inom sig. Enskilda verk har alltid låtit en pusta ut och lägga de misslyckade liren åt sidan, och så har man fått ny tro. För att tycoon ska fungera så måste det vara fängslande - man måste känna att man utvecklas och kommer någon vart. Airlines 2 lyckas med detta, något som tyvärr inte kan sägas om flertalet andra liknande lir. Ett bra spel, men inget för den otålige.

Testmaskin

AMD AthlonXP 1800+
512 MB RAM
GeForce3 64MB

Skicka en rättelse