När originalet, Cossacks – Art of War, släpptes för ett bra tag sedan försökte utvecklarna CDV skapa något nytt som skiljde sig från den stora mängden av RTS-spel. Om de lyckades eller inte kan man tvista om. Men spelet har i alla fall blivit en succé och nu släpps Cossacks – Back to War som på sätt och viss både är en add-on och ett eget spel. Vi tar en titt på om det kan konkurrera med dagens uppsjö av strategispel.

Innan vi går in på vilka nyheter vi hittar i BtW (hädanefter förkortningen på Back to War) så ska vi titta lite närmare på vad som skiljer Cossacks från de flesta RTS-spel. Det man först lägger märke till är de stora och relativt välordnade slagen. Här kan man gå i strid med över tusen man stora arméer på varje sida. Det räcker dock inte att ha mycket folk, dessa måste också bestå av rätt kombination av olika sorters trupper för att skapa en välbalanserad styrka. Det krävs fartyg, kavalleri, musketörer, spjutsoldater, artilleri och mycket mer. När man väl kommer med denna armé till ett slag går det absolut inte att skicka allt att anfalla fienden rakt på. Kanonerna kan göra stor skada, men minst lika stor på ens egna trupper om de råkar stå ivägen. Kavalleri är effektivt men råkar illa ut om de möter fotsoldater med spjut. Spelet lyckas kanske inte nå samma realism som den i t.ex. Total War-spelen, men är klart mer verklighetstroget än Command & Conquer-liknande spel.

Men det som ändå främst skiljer spelet från andra är resurshanteringen. Här handlar det inte om att ha några få bönder som hugger lite ved här och var. På de stora banorna kan man ha uppemot 250 bönder som avverkar skog, skördar åkrar, sätter upp byggnader och gräver efter guld, järn och kol. Även om det är storskaligt så skiljer det sig ännu inte så mycket från andra spel. Men då tillkommer att alla trupper kräver en konstant tillgång till mat, annars börjar de dö av svält. Officerare och legosoldater kräver dessutom guld, annars riskerar du att de deserterar till motståndaren. Så om man vill ha en stor armé krävs en välorganiserad och stabil försörjning.

Men det blir ännu mer komplicerat. Att bygga en gigantisk ringmur runt sina domäner är inte en möjlighet i Cossacks då stenmurar kräver sten för att underhållas och träpalissader behöver träd. För att ha några omfattande försvarsverk krävs en stor resursinsamling innanför murarna. Det stannar dock inte här. Alla trupper som använder sig av skjutvapen kräver järn och kol för att avfyra sina vapen. Risken blir att ens trupper slutar skjuta i ett stort slag eftersom man helt enkelt inte har mer ammunition.

Add-on eller inte?

Om vi då går tillbaka till vad recensionen egentligen skall handla om, nämligen Cossacks – Back to War. Per definition är BtW ett eget spel eftersom man inte måste inneha originalet för att kunna spela det. Vad som gör att det liknar en add-on är faktumet att det i stort sett är det gamla Cossacks. Man hittar två nya nationer, några nya trupper och hundra nya banor. Banorna är dock helt ensamstående och till min besvikelse fanns det ingen sammanhängande singleplayer-del.

Slutord

Även om Cossacks är relativt nytt märks det att det inte bygger på den senaste teknologin och grafiken ligger inte i topp. Spelet har dock flera andra sidor som fortfarande är unika och kan locka spelare. Back to War innehåller dock inte så mycket nytt att man skulle kunna kalla det ett helt eget spel. Eftersom det dessutom saknar en singleplayer-del med story tycker jag det är något sämre än originalet. Har man inte något spel i serien men ändå är intresserad av Cossacks bör man skaffa det första. Har man redan detta eller ändå bara är intresserad av multiplayer, kan Back to War bli ett mycket bra köp.

Testsystem

Pentium4 2.4GHz
512MB RAM
Geforce3 64MB
Windows XP

Skicka en rättelse