Två av de genom tiderna bästa krigsfilmerna (Platoon och Full Metal Jacket) utspelar sig båda under Vietnamkriget. Men just Vietnam är ett tema som lyst med sin frånvaro inom spelbranschen. Även om det dykt upp enstaka titlar så är det inget mot mängden av spel som behandlar andra kända krig. Varför vet jag inte riktigt, men trenden verkar ha vänt något med kommande Viet Cong och redan släppta Platoon. Det senare, som även är objektet för den här recensionen, har fått sitt namn från ovan nämnda film med samma namn. Frågan är om det kan leva upp till att vara baserat på en av så pass kultförklarad krigsfilm.

Spel som bygger på filmer blir allt som oftast dåliga eftersom de blir ihopslängda på kort tid för att släppas samtidigt eller snart efter filmen. Det är dock inget vi behöver oroa oss för här, eftersom filmen Platoon kom för över 15 år sedan. Jag kanske går lite långt när jag säger att spelet är baserat på filmen eftersom den enda likheten i stort sett är? tja, att det utspelas i Vietnam. Att spelet ändå har en fått en licens att använda material från filmen är tydligt. Alla som sett filmen kommer att förstå det direkt när de ser spelet eller själva boxen.

Platoon är ett ganska klassiskt realtidsstrategispel där man styr sina soldater från en toppvy med hjälp av mus och tangentbord. En välgjord 3D-motor gör att man enkelt kan snurra, höja, sänka och flytta kameran över banan. Som namnet antyder så handlar spelet om plutoner; alltså små grupperingar med soldater. Oftast för man befäl över ungefär tio man och emellanåt även något fordon såsom pansarvagnar eller trupptransporter. Soldaterna består oftast av vanliga soldater med diverse automatkarbiner, men man hittar även sjukvårdare, ingenjörer och en del andra specialtränade män.

Fokus på striderna

Platoon saknar all sorts enhetsträning eller basbyggande man hittar i andra strategispel. Istället inriktar det sig helt på själva striderna. Som befäl har du möjlighet att ge dina soldater order om att gå, springa eller kravla sig fram. Springa och kravla tar på krafterna men ger bättre skydd mot fiendeeld. Det går även att ändra formation på de soldaterna som ingår i en fördefinierad grupp, även om detta verkar vara ganska meningslöst.

Jaha?

Det var precis vad jag sa när jag började spela. Platoon är ett spel som ser lovande ut tills man kommer igång; sedan faller det. Det är helt enkelt inte särskilt kul. Striderna går till på ungefär samma sätt varje gång. Man förflyttar sina soldater genom djungeln tills man hittar fienden. Då pausar man spelet för att hinna ge order att de ska lägga sig ner och börja skjuta. Sedan väntar man ett tag tills de skjutit klart på varandra och förhoppningsvis har man inte förlorat för många gubbar. Sedan repeterar man samma sak om och om igen.

Det finns nämligen inte tillstymmelsen till taktik. Det går inte att lägga spärreld för att hålla fienden nere eller något liknande då de oftast bara står upp och tar kulorna som dumdristiga galningar. Om ens egna trupper hade agerat det minsta verklighetstroget såsom att kunna få panik eller fly hade det i alla fall gett någon variation. Men nu är de till och med så robotliknande att de inte ens besvarar eld förrän du säger till dem att göra så. Det närmaste man kommer taktik är att man bör försöka hålla sig till terräng som ger bättre skydd än öppen mark.

Nästan allt rätt, men det räcker inte

Det är faktiskt sorgligt att de misslyckats med spelglädjen då allt annat i spelet verkligen fungerar. Grafiken är riktigt välgjord, ljud och musik likaså, menyer, kontroller och multiplay-delen är alla helt ok. Men tyvärr så fokuserar Platoon så hårt på striderna att dessa måste vara variationsrika och roliga för att själva spelet skall bli bra. Det här är inget spel som vare sig lyckas leva upp till filmen vars namn det använder eller stå sig mot konkurrerande titlar.

Testsystem

Pentium4 2.4GHz
512MB RAM
Geforce3 64MB
Windows XP

Skicka en rättelse