Även om åsikterna om Counter-Strike skiljer sig mycket måste man hålla med om att det är ett otroligt spel. Det har lyckats samla mångdubbelt fler spelare än vad alla andra FPS-spel har tillsammans. Då är det inte heller så oförståeligt att fler och fler utvecklare hänger på trenden och utvecklar realistiska FPS (first person shooters). De flesta försöker dock variera idén och skapa något innovativt. Andra gör istället en exakt kopia och försöker helt enkelt stjäla spelare. Det är ett sådant spel som den här recensionen handlar om, nämligen New World Order.

New World Order (NWO) är absolut inte unikt på något sätt, snarare är det skrämmande likt Counter-Strike (CS). Två lag, terrorister och antiterrorister, strider i diverse verklighetstrogna miljöer. Precis som i CS spelar man i rundor där man måste vänta på nästa omgång om man dör. Vi hittar till och med samma spelsätt som i CS; Hostage Rescue, Defuse och Escape. Det är tydligt att utvecklarna försöker leva på CS storhet genom att göra ett i stora drag identiskt spel. Därför kommer recensionen också behandla NWO gentemot Counter-Strike för att se om det på något sätt kan hota jätten.

NWO liknar CS på ännu fler sätt; det har nämligen alla buggar och problem Counter-Strike hade under de tidiga betaversionerna. Känslan i vapnen infinner sig inte, nätkoden kunde ha varit bättre och man får finna sig i att på två meters håll kunna missa ett helt magasin. Man har också en ganska kraftig gångrörelse som gör att vapnet guppar upp och ner när man rör sig. Den är möjligen verklighetstrogen men attans så jobbigt.

Vad NWO dock självklart bör ha och faktiskt har är snyggare grafik. Det kan inte mäta sig med de mer framstående spelen idag men är ändå klart bättre än CS. Problemet är att grafikmotorn är så pass dåligt gjord att även om man har en kraftfull dator så hackar spelet i de högre upplösningarna. En hög framerate är så pass viktig i sådana här spel att jag själv föredrar den något sämre grafiken i Counter-Strike framför ett ständigt hackande.

Men problemen jag tagit upp nu är alla barnsjukdomar man skulle kunna åtgärda med några uppdateringar. Så varför tänker jag då uppmana folk att hålla sig borta från spelet? Jo, nämligen just på grund av att folk håller sig borta från spelet. Medan man i CS kan hitta tusentals servrar kan man i NWO hitta ungefär tio. Under de dagarna jag testat spelet har det funnits mellan åtta till tolv servrar och oftast är alla utom en helt öde. Det är dock nog lika bra med tanke på att kodningen är så dålig att det tar lika lång tid att få information om tio NWO-servrar som det tar att få information om tusen CS-servrar.

Då spelet fokuserar helt på multiplayer och singleplayer-delen består av en dåligt balanserad och tråkig serie med träningsbanor, gör bristen på spelare att NWO tappar allt värde väldigt snabbt. Missförstå mig inte; NWO har en potential och skulle kunna bli riktigt bra, men bara om Counter-Strike inte existerade. Spelet dras med alldeles för många buggar och utvecklarna tycks inte förstå att om man väljer mellan två väldigt lika spel så väljer man det problemfria. Även om man av någon anledning skulle föredra NWO framför CS så får man genom Counter-Strike över hundratusen personer som samtidigt lirar, jämfört med några enstaka i NWO. Köp inte det här spelet, ni kommer att bli besvikna. Om inte på spelet, så på mängden spelare.

Testsystem

Pentium4 2.4GHz
512MB RAM
Geforce3 64MB
Windows XP

Skicka en rättelse