Det här spelet är lite speciellt. Det är en ny sofistikerad järnvägssimulator som har utvecklats av Strategy First och är ett av de märkligaste spel FZ:s recensent Chronic har stött på.

För att vara helt ärlig så hade jag inte särskilt höga förväntningar på Trainz. Men det första som slår mig när spelet väl kickar igång är hur snyggt och intuitivt menysystemet är - och den känslan gäller även användargränssnittet i själva spelläget. Det första alternativet i huvudmenyn är ett slags galleri där man kan titta igenom samtliga lokomotiv och vagnar, allt ifrån amerikanska diesellok, från början av seklet, till moderna elektriska lokomotiv. Jag lyckades till och med hitta vårt välkända svenska RC4. Till varje vagn eller lok medföljer detaljerad information om tillverkningsår, vikt, längd, tillverkare etc. och det här kan jag tänka mig är ganska kul att läsa, om man nu är intresserad av tåg.

Van som jag är vid actionspel så blev jag överraskad över att finna mig smått småpojksfängslad över de stora glänsande maskinerna som flyter fram genom det vackra landskapet. Du sätter själv ihop ett tåg, med de lokomotiv och vagnar som du önskar och sedan är det bara att köra runt det på ett av de färdigbyggda järnvägsnäten, alternativt på ett som du själv har konstruerat i den medföljande landskapseditorn. Du får även ställa in en rad parametrar, som t.ex vilket väder, eller hur hög realism du vill spela med. Sedan är det bara att tuta och köra. Spelet påminner väldigt mycket om den klassiska tågbanan, ja, man skulle kunna säga att det är en digitaliserad variant av Märklintåget. Du kontrollerar inte bara lokomotivet, utan kan även växla spår och liknande i realtid. Det känns nästan som att åka tåg. Om du har valt hög realism så appliceras en trovärdig fysik, med andra ord så spårar du ur om du kör in i en kurva i för hög hastighet.
Spelet ser bra ut, kanske inte enastående bra, men känslan är helt klart där och även om ljudet inte är direkt behagligt så måste jag medge att det låter tåg.

Ingen riktig utmaning

Jag känner mig tyvärr ganska snart trött på att navigera tåget fram och tillbaka genom de olika banorna. Det finns inget särskilt syfte med ens tågresor, det finns ingen utmaning i spelet. Dessutom så märker jag till min stora besvikelse att det inte går att arrangera några tågolyckor. Jag menar, om man låter två stycken diesellok på vardera 116 ton frontalkollidera i 130 km/h så har man rätt att förvänta sig åtminstone en smäll. Men icke sa Nicke, det ända som händer är att lokomotiven helt sonika kopplar ihop sig i fronten, för att sedan lugnt tuffa vidare som om inget anmärkningsvärt inträffat.

Det finns inte något stöd för multiplayer, vare sig lokalt eller över nätet, men det är inte heller en funktion som jag tror att målgruppen för det här spelet kommer att efterfråga. Själv hade jag dock gärna sett lite spännande uppdrag i stil med att dirigera tjugofem tåg på en liten bana i en viss tid och undvika kollision, eller att på en viss tid leda ett tåg rätt igenom det snåriga nätet för att hinna med en viktig leverans. Inget sådant hittar du i det här spelet, man antar modigt att själva åkandet erbjuder nöje nog, vilket jag tycker är ett misstag.

Smidig baneditor för egna spår

Baneditorn förtjänar att omnämnas, den är mycket smidig att använda, och relativt enkel att komma igång med. Modellering av landskapet, sättning av texturer och objekt, allt är gjort med några snabba musklick. Min första lilla bana tog mig fem minuter att knåpa ihop, och sedan är det bara att testköra.

Jag gissar att tanken med spelet är att man ska spela sina egna banor, för det medföljer bara tre stycken färdigbyggda - något som jag personligen tycker drar ner betyget rejält. De hade gott kunnat slänga in ett tiotal till, men Strategy First lovar i manualen att det kommer att släppas expansioner för nedladdning inom kort.

Det måste sägas att det här är nog ett spel av tveksamt värde för alla utom den verklige tågentusiasten. Ni andra kommer sannolikt att tappa intresset ganska snabbt. Inte desto mindre är det mycket välgjort, och jag tycker personligen att det var omväxlande att få testa ett såpass ovanligt spel som detta.

Testsystem:

P4 1800 Mhz, 256 MB RAM, nVidia GeForce3 Ti200