Det är knappast en överdrift att säga att marknaden för online-FPS (first person shooters) ser helt annorlunda ut idag än för bara 2-3 år sedan. Idag är konkurrensen stenhård då det bara är ett fåtal titlar som kan få tillräckligt många spelare för att överleva särskilt länge. Rage försöker åstadkomma detta genom att skilja sig lite från mängden med sitt senaste spel. Mobile Forces fokuserar nämligen, som namnet avslöjar, på strider med både fotsoldater och diverse olika fordon.

Likt både Quake3: Arena och Unreal Tournament inriktar sig Mobile Forces enbart på multiplayer. Singleplayer-delen är lika obefintlig som i de två ovannämnda spelen då den går ut på att spela med och mot botar för att träna upp sig innan man möter riktiga spelare. Då Mobile Forces bygger på den senaste Unreal motorn vet man i alla fall att det står på en solid grund och att det inte finns några allvarliga problem med spelet.

Fordon och soldater

Rage försöker vara innovativa och låter spelaren använda ett antal olika markfordon i striderna. Vissa kör man själv medan andra kan ha en skytt och en förare. Gillar man inte fordonen så kan man självklart ta rollen som fotsoldat istället vilket kan göra en minst lika farlig, om än något långsammare. Man har då tillgång till de mindre vapnen såsom hagelbössa, maskingevär och pistol. Men utöver detta finns det mer intressanta varianter som t.ex. raketgevär, tunga kulsprutor och prickskyttegevär.

Multiplayer och spelsätt

Förutom de vanliga och alltid förekommande spelsätten Deathmatch, Team Deathmatch och Capture the Flag, finns det några mer annorlunda och även några som är specifika för Mobile Forces. Ett av dessa är Trailer där båda lagen skall försöka ta kontroll över ett fordon som bogserar en bomb och dra in denna i motståndarbasen. I Safecracker, en variant av CTF, skall man skjuta tillräckligt på motståndarens kassaskåp så det går sönder, och sedan ta innehållet till sin egen bas. Captains går ut på att en spelare i varje lag blir kapten och man får bara poäng när denna skjuts ner.

Grafik

Då Mobile Forces som tidigare nämnts baseras på den senaste Unreal teknologin är grafiken helt tillräcklig. Men den är ändå absolut inte heller revolutionerande och den får kanske räknas som lite under medel bland dagens spel. På grund av fokuseringen på forum är banorna stora och innehåller ofta mycket öppna platser. Tyvärr har detaljnivån påverkats negativt av detta och miljön känns ganska tom och monoton.

Känsla och slutord

Så kommer vi ännu en gång till det väldigt svårförklarande området känsla. Ett spel kan låta bra på alla sätt och viss, men saknar det en bra känsla så blir det ändå bara medelmåttigt. Och tyvärr är det just vad Mobile Forces saknar. Det är möjligt det beror på att spelet är helt inriktat på multiplayer och därför har troligtvis utvecklarna arbetat mindre med miljö, stämning och atmosfär och hellre inriktat sig på de funktionella bitarna. Vad detta leder till är i alla fall att spelet inte utmärker sig på något område och faktiskt inte blir så innovativt som utvecklarna försöker ge sken av. Mobile Forces har potential, men det kommer inte att kunna konkurrera med de stora titlarna.

Athlon 1.52GHz
Geforce3 64MB
Windows 2000