Fredag klockan 14.32:
Öppnar boxen och tar av plasten. Ännu ett RPG som inte har fått ordentlig distribution i Europa. Kommer det att suga som Traci Lords eller kommer jag att orka spela tillräckligt länge för att skriva en recension?

Fredag klockan 14.33

Läser manualen. Jaha, turbaserat fightingsystem men med option att köra i "kvasi" realtid. Nåja, det kan jag väl kanske leva med. Tjock och väldigt bra manual dock, listar alla spells och alla stats på ett bra sätt och är en perfekt introduktion till spelet och hela interfacet. Mycket bra.

Fredag klockan 14.40

Installerar spelet. Aha, 3 stycken CD skivor, det gillar vi. Större är bäst när det gäller rollspel för PC?n. Installationen går utan problem och tar ungefär 10 minuter. Undrar hur fult det kommer att vara och om det kommer att vara lika sunkigt som Wizardry Gold var. Efter att ha spelat Might and Tragic 9 för ungefär en månad sen så har mina förväntningar på rollspel sjunkit ner på atomubåtsnivå.

*pling*

Då var installationen klar... Jamen kolla, upplösningen går ju hela vägen upp till 1600 gånger 1200 och i 32 bitars upplösning dessutom. Inte illa pinkat för ett rollspel som är över ett år gammalt. Vi testar väl att spela en timme eller två...

Söndag klockan 09.46

Fan, badet rinner över och frukosten brinner i brödrosten. Jag luktar nu rätt illa eftersom jag inte tvättat mig eller stängt av datorn under två dygn, men om jag inte vilar i 8 timmar nu så kommer jag inte att ha tillräckligt med mana för att kasta Firestorm och Freeze. Måste få tag i ett par Cure Poison drycker och måste sälja de 34 svärd jag samlat på mig. Dessutom så är The Dark Savant i hälarna på mig. Är det min fru som skriker nerifrån köket? Skilsmässa? Bäst jag låser dörren.

Nu gick det kanske riktigt till så men jag kan inte annat än säga att jag blev riktigt positivt överraskad av Wizardry 8. När jag först började spela så kändes interfacet och alla dess funktioner en aning komplicerat men efter en halvtimme så gick allt som på räls. Manualen är väldigt bra och jag önskar att ett flertal andra spelföretag var lika noggranna som Sir-Tech har varit.

Då man väl ska skapa sin grupp äventyrare, 6 stycken är standard, kan man i Wizardry 8 välja mellan 11 olika raser (Gnome, Felpurr, Mook, Lizardman, Rawulf, Human, Hobbit, Gnome, Faerie, Elf, Dwarf och Dracons). Vissa av dessa raser ser dock så löjliga ut i sina porträtt (Mook, Rawulf och Felpurr) att man inte kan låta bli att garva. De ser ut som Chewbaccas med spikrakt hår, vanliga huskatter eller nersupna fårhundar. På plussidan är att 11 raser är väldigt mycket att välja mellan och när man sedan kombinerar detta med spelets 15 olika klasser så blir det genast en utmaning (i positiv bemärkelse) att skapa sina spelarkaraktärer.

Det finns hundratals spells, vapen och artifacts i spelet och Sir-Tech har skapat ett s.k. kraftsystem där till och med ens första spells i spelet blir kraftigare och kraftigare ju högre upp i graderna man kommer. Detta gör att ingen offensiv spell någonsin blir för svag eller "omodern" under spelets gång. Grafiken i spelet är också bra och på vissa ställen är den faktiskt till och med perfekt (övre våningen i klostret, trädstaden m.m.). Ljudet är välgenomtänkt och alla karaktärer man spelar med har egna personligheter. De meddelar snällt genom diverse talsamplingar vilket humör de är på, om de tar skada eller om de upptäckt något intressant. Ingen av rösterna uprepas för ofta och miljöljuden är bra.

Wizardry 8 är ett spel där delarna i sig själva inte är särskilt märkvärdiga, men tillsammans (story, grafik, interface och ljud) så bildar dom en väldigt tät och stämningsfylld helhet. Ett särskilt, riktigt fett plus går till alla fiender man möter och fightas med. Animationerna är otroligt smidiga och designen sitter gjuten som i betong. Det här är ett spel som man lätt kan drunkna i om man gillar klassiska rollspel och det finns självklart hur många quests som helst att slutföra. Man kan också "anställa" folk man möter på vägen för att fightas med gruppen men man behöver egentligen aldrig mer än sina 6 karaktärer för att klara spelet, så valet är helt fritt.

Men varför får då spelet bara tre poäng?

Hela Wizardry 8 utspelar sig på en planet man kraschlandar på i ett rymdskepp. Just det, rymdskepp.
Wizardry 8 blandar klassiska RPG element med ren science fiction och man fightas mot både råttor och robotar med både trollformler och pistoler. Jag säger inte att det här gör spelet sämre rent objektivt utan bara att jag gillar mina rollspel kategoriserade. Vill jag ha sci-fi så spelar jag System Shock 2 och vill jag ha fantasy så spelar jag Daggerfall. Vissa tycker inte att det gör någonting att man blandar dessa två genrer, men hos mig ger det bara ett schizofrent intryck.

Om ni gillar klassiska rollspel, inte har någonting emot en vild genremix, har bra grafikkort och inte bara vill sitta och rulla tummarna i väntan på Morrowind så tycker jag att ni med gott samvete kan köpa ett exemplar av Wizardry 8.

Pentium4 1,8GHz
Geforce4 MX