I samband med den bioaktuella episoden i den ganska välkända filmserien Star Wars har LucasArts expanderat sitt strategispel Galactic Battlegrounds. Clone Campaigns innehåller en armada av nyheter som kommer väl till pass i en annars slutkörd spelupplevelse.

Variation är oftast positivt och därför är expansioner ett billigt sätt för spelföretagen att förlänga en titels livslängd. Clone Campaigns tillför dock en hel del mer än enbart en samling nya uppdrag. Men innan vi ramlar in på alla nyheter kanske du vill ha en liten repetition. Skumma i så fall igenom FZ:s recension av Star Wars Galactic Battlegrounds.

Nya kampanjer

Clone Campaigns ger dig möjligheten att spela två helt nya kampanjer. Det går dessutom att spela originalets med nyheterna från expansionen inkluderade. Händelserna i Confederacy-kampanjen leder till de i Republic-ditot, därför måste den första klaras av innan du kan ge dig på den andra. Var och en av kampanjerna innehåller sju sammanhängande scenarier.

Bättre balans

Ett flertal av spelets befintliga enheter har justerats för att förbättra spelets balans. Det handlar till exempel om byggtider, kostnader och skadeverkan. Andra förändringar kan röra enhetens "line of sight", hastighet eller armor. Den inbitne spelaren som verkligen vill ha reda på varje förändring av enheterna hittar dem listade i manualen. En snabb överblick säger mig dock att de flesta är till det bättre.

Episode II

Som sig bör kommer Clone Campaigns med en rad prylar från Episode II: Attack of the Clones, men också från tidigare Star Wars-filmer. Till exempel nya platser att fightas på. Aereen, Eredenn, Mos Espa, Tatooine, Sarapin och Geonosis, för att vara exakt. Bland de nya enheterna att tampas med hittas A-Wings, Jedi Starfighters, Geonosian Warriors och Air Cruisers. Ser du inte upp så kan nu även det vilda djurlivet börja tugga på dina krigare. Men att det skulle finnas 200 nya enheter som LucasArts påstår är en sanning med modifikation. Då räknar man nämligen varje teknologiskt utvecklingsstadium. Dock säkert fler än jag som ser en Jedi Starfighter och en vidareutvecklad Advanced Jedi Starfighter som en och samma.

Byggnader och teknologier har också fått sina beskärda delar av förändringar. Men den som inte är ett hängivet Battlegrounds-freak lär inte märka av några större skillnader. Allt handlar om att balansera bättre inom och mellan civilisationerna.

De tidigare sex spelbara civilisationerna har utökats med två; Galactic Republic och Confederacy of Independent Systems. Spelets databank har uppdaterats med information och bakgrundshistorier om de bägge. Konfederationens starkaste enheter är "troopers" och "mechs" men specialenheterna är kontrollerbara rovdjur som föds upp på farmer. Republiken förlitar sig till sina Jedi-krigare och har tillgång till den luftburna enheten Jedi Starfighter.

Nytt i multiplayer

Vad gäller multiplayer finns även här ett antal förbättringar. Varje civilisation har fått unika bonusegenskaper som bara aktiveras om spelaren är allierad med någon annan. En annan bonus är knuten till civilisationernas baser och dessa kan spelarna komma åt genom att erövra någon annans bas. Det maximala antalet enheter per spelare har höjts från 200 till 250 vilket gör att sammanstötningarna kan bli allt mer storslagna.

Spelupplevelsen är densamma

Star Wars Galactic Battlegrounds: Clone Campaigns är ett självklart val för Battlegrounds-spelare, Stjärnornas krig-dyrkare och möjligtvis någon som fått för sig att samla på Star Wars-prylar. Men köp inte expansionen om du var besviken på originalet. Trots en hel del nyheter så blir det inte bättre grafik eller mjukare animationer. Även om Clone Campaigns gör spelet mer innehållsrikt känns det för mig fortfarande lite blaskigt. Klart det duger att spela i brist på annat, men en färsk spelmotor hade knappast skadat. Age of Empires 2 börjar trots allt få en hel del gråa hår i nacken nu, vilket endast är positivt för de vars dator inte har uppgraderats sedan dess. Ny musik från Episode II finns det dock - för den som tycker det är viktigt.