Hur ofta framkallar en förstapersons-shooter aha-upplevelser egentligen? Nya Call of Duty vågar gå lite annorlunda vägar, men hur kul blir det?

Jag skrev en gång för länge sedan att det första #Call of Duty var överlägset alla andra spel i genren. Det kändes som att spela en riktigt bra krigsfilm, och det lyckades med konststycket att få mig att ta mig igenom en lång korridor fylld av fiender utan att det någonsin kändes som just en korridor. Med #Call of Duty: Black Ops lyckas #Treyarch ge mig den där känslan igen. Inte för att det är det absolut bästa spelet i sin genre, eller för att det gör något revolutionerande rent spelmässigt, men för att det vågar rama in sina maffiga actionsekvenser och enorma explosioner i en ganska avancerad story.

En raket. I Ryssland. Tror du att du kommer att spränga den innan uppdraget är över?

Om du någonsin har så mycket som tagit i en shooter lär du omedelbart känna igen kontrollerna. Att springa, hoppa, ducka och skjuta känns naturligt och följsamt redan från allra första början. Det autosikte jag kommit att förlita mig på för att träffa fienden funkar som vanligt alldeles utmärkt. Håll siktet över en fiende, tryck in vänstertriggern för att zooma in lite och automatiskt justera in siktet över respektive fiendes överkropp, och sedan är det bara att skjuta eller småjustera som du själv vill. Någon enstaka gång finner jag att jag siktar på en fiende som gömmer sig bakom en vägg långt bak snarare än den närmare fiende som skjuter mig i ansiktet med sin AK-47:a, men det är undantag. Spelmekaniken är ungefär så enkel och finslipad som den kan vara, och är helt enkelt aldrig i vägen för spelandet.

Undantaget är några småmissar här och där, som till exempel en fiende med raketgevär som skjuter sönder en bro; här går det faktiskt att skjuta fienden ifråga innan det händer, men raketen kommer ändå flygande som ett brev på posten. Ibland kan det också vara lite knepigt att veta exakt vad man ska göra, och att springa omkring som en huvudlös kyckling medan hela världen skjuter på en är inte bra.

En lång historia

Men det är inte spelmekanik som gör det här spelet, även om den är bra. Actionsekvenserna är ofta imponerande, och den någon ojämna nivådesignen glänser till då och då med ett riktigt minnesvärt uppdrag. Karaktärerna är trovärdiga – åtminstone i ”krigsfilm”-kontexten – och miljön funkar. Multiplayer är precis så intensivt och beroendeframkallande som jag vill ha det. Men allt det här är i mina ögon sekundärt när jag märker att Treyarch har gjort något smått unikt: de har byggt Black Ops kring en välskriven story.

Om du ska basejumpa, glöm inte fallskärmen. Då kan det gå som för din kompis här.

Visst, vi snackar självklart inte Krig & fred-klass, men med spelmått mätt är det här ändå tämligen episkt. Och definitivt lite mer komplicerat än de flesta spelhistorier, som nästan utan undantag tillhör kategorin ”hjältens resa”. Du vet, ung (eller gammal) man råkar ut för något hemskt, jobbar sig sakta upp, råkar ut för ett bakslag någonstans längs vägen men kommer med sina vänners hjälp tillbaka och besegrar den onda skurken lagom till eftertexterna.

Föregående Nästa
Haha. Jag gjorde ett konto helt för att kommentera här. Skrattade som vanligt åt människor som klagar överdrivet mycket. Jag själv spelar konsol och PC ungefär lika mycket. Vissa saker som FPS är för mig självklara på konsol. Gillar mer den lugnare atmo... 20/11 Ytterligare en kass jävla recension. Fan nu får ni rycka upp er på FZ-redaktionen, publicera sån här vinklad smörja duger ju inte. Otroligt tamt spel, med en ointressant sörja till single player och en ofärdig multiplayer som inte riktigt vet vad den... 14/11 Just nu en genomför ett av världens ledande IT-säkerhetsföretag Sophos en global kampanj för att utse världens mest oövervinneliga person. Kampanjen utgår från sajten http://mostinvincible.com , som kommer samla de mest vågade filmerna från YouTube, vid... 13/11 Tenkte det samma. :) 13/11 Tja åsikter kan man ju ha, sen vet jag inte direkt då jag spelar Cs:Source princip varje dag. Och kör Crysis på min dator. Så visst varierar jag och spelar det mesta som finns att spela och äger de konsoler som finns på marknad. Men jag säger bara som... 12/11 Hehe jo det märkte jag, men jag har flera hårddiskar och ibland är den ena full och då vill jag lägga spel på den andra. Men visst vissa gillar ju att köra standardinstallation och bryr sig inte om var saker hamnar och då spelar det ju ingen roll för... 11/11 Det installeras där du har steam -.- 11/11 Förtjänar ett minus för att vara oorginellt tycker jag. Man är ju lite trött på denna spelserie som nu bara pumpar ut samma sak om och om igen. Vad är nytt i MP? Radiostyrda bilar och att smeta färg i ansiktet? Det räcker inte. Dessutom verkar ju nära... 11/11 Efter att ha kört spelet ett tag så kan jag bara konstatera att det kommer från Quake och Unreal gameplay där farten är snabb och man slipper tänka så mycket. Ett spel för vem som helst alltså. För mig är detta oerhört tråkigt men kan tänka mig att de... 11/11 Uselt singelplayer. Storyn var allt annat än intressant. Gamla vanliga från cod-serien. Helt nytt spel men samma gamla skåpmat man har till och med överdrivit med alltför många actionsekvenser. Väntar man sig något nytt blir man besviken. Tycker man att... 11/11
Skicka en rättelse