Need for Speed visar framtiden med idéer från det sena 90-talet och med Burnout-utvecklarna bakom spakarna. Vi är uppspelta, besvikna och obeslutsamma.

Älskade #Hot Pursuit, jag hatar dig! Vi har skrattat och bråkat tillsammans i ett par veckor, recensionen är skriven och det enda som saknas är betyget. Och jag kan verkligen inte förmå mig att hitta en siffra som rättvist sammanfattar de svartvita känslor du lämnar mig med. Du ser tillbaka på forna dagars polisjakter samtidigt som du är modernt social. Du är både öppen och stängd. I ena stunden får du mig att le, för att i nästa irritera ur mig en svordomsflod som The Dude hade fucking skämts för.

Vi tar det från början. Need for Speed: Hot Pursuit bjuder icke-realistisk körning med vindsnabba sportbilar på allmänna landsvägar. Sladda och drafta för att fylla nitron, som snabbt tar bilarna mot toppfarter omkring eller en bra bit över 300-strecket. Kodandet sköts av seriedebutanten #Criterion, men jag vill nog mena att spelet känns mer Need for Speed än #Burnout

Battlefield-utvecklaren Dice har faktiskt ett finger med i spelet vid skapandet av de dramatiskt vackra landskapen.

Vid sidan av en flock standardspelformer (vinn mot en handfull motståndare, spöa klockan) stoltserar spelet med ett smärre genidrag – uppdelning i grupperingarna racers och cops. Poliser är inget nytt för serien, men växlingarna mellan att spela jagad och jägare ger spelet en välkommen bredd. Lagindelningen återspeglas i det tvådelade karriärläget - en per sida - med olika spelformer beroende på vilken du för tillfället kör. För poliserna kan det handla om att stoppa en enskild bil eller att fyra konstaplar ska köra sönder ett antal racer-kärror. Båda sidor har tillgång till fyra förutbestämda power-ups; några genemsamma (spikmattor, störsändare), andra lagspecifika (polishelikoptrar, tillfällig turbo). Jag brukar ha svårt för dylika prylar, men eftersom de dels är bra balanserade, dels delas ut lika till alla tycker jag att de funkar bra.

Facebook-racing på gott och ont

Hot Pursuit hämtar mycket inspiration från sociala fenomen som Facebook. När en bekant presterar bättre i ett lopp informeras du om saken och uppmanas att köra tillbaka din förlorade heder. Lagkörning visar att det lämpar sig med olika taktik beroende på vilken sida man kör för: racers klarar sig ofta bra solo, medan en koordinerad polismakt är en kraft att frukta för de gasglada. När polislaget försöker stoppa fortkörarna med krockar, samarbete och vapen skjuter adrenalinkicken som en raket spikrakt upp i spelens sjunde himmel. Där och då är Hot Pursuit stor underhållning.

Men racinglyckan skuggas av en serie problem. Vi börjar med körkänslan; jag säger inte att den är dålig, inte så länge man är på det klara med att det här är ett arkadspel. Men styrningen är trög, mer som att köra lastbil än Porsche eller Bugatti. Körningen måste planeras sekunder framåt, glöm snabba kontrollerade filbyten. Nästa klagomål gäller fysikmotorn; söker den extrajobb som slumptalsgenerator blir den anställd på studs. Bilarna klarar en mängd stryk innan det är dags för skroten, och man frestas tro att en frontalkrock 250 blås ska avkunna dödsdomen – så icke alltid! Ibland tappar man blott lite fart, andra gånger tar det tvärstopp när två framlyktor blott snuddar varandra.

Bilden: lösningen på trafikpolisens problem med för få medarbetaransökningar.

Fler saker som testar tålamodet: gummibandseffekten (bilarna längst bak går snabbare för att hålla ihop fältet) är ibland så kraftig att värdet av körskicklighet undermineras. Insprängda videosekvenser aktiveras i helt fel ögonblick; ligger man på ställ i 300 km/h är det direkt svårt att plötsligt återfå kontrollen efter ett par sekunders oönskad filmpaus. Och slutligen, EA:s förmåga att krångla till och överbelasta; väljer jag att skippa introt kan det ta 15 sekunder att få börja köra, och under tiden rullar introt glatt på med texten ”skipping” i ena hörnet...

Som synes har vi ett stormigt förhållande, Hot Pursuit och jag. Vi har skamlöst kul tillsammans med andra, det sociala samspelet lovar en framtid fylld av hopp och glädje. Men tvivlen ligger hela tiden och gnager, och även om jag tror på ett långt multiplayerliv tillsammans kan jag inte lova evig kärlek. Jag kan bara ge den kanske starkaste trea jag någonsin delat ut.

Köpte det när det begav sig på PC men tyckte väl det var sådär. Spelade det hos en kompis igen nyligen på Xbox 360 och det var ju riktigt bra! Så nu blir det ett nytt köp fast på Xbox 360!! Har aldrig varit särkilt impad av Need for Speed, men ibland... 06/12 Själv tycker jag spelet är helt galet kul. Det var länge sen jag hade så kul med ett bilspel måste jag säga. Det är helt underbart att bränna runt med sin Bugatti Veyron på sandiga raksträckor i öknen! :D För övrigt tycker jag inte de små filmerna när... 15/11 Lite konstigt är det, ingen av de andra recensionerna jag läst nämner någon av de brister du nämner. Antar att det mest handlar om en smaksak. Med ett sammanlagt betyg kring 90/100 på metecritic känns det ändå som ett givet köp. Har bokat Limited Editio... 15/11 Starkaste 3an någonsin? Inte illa. Med tanke på att det nästan är en Fyra och att spelet fått bra reviews på många andra ställen så skulle jag säga det är ett värt köp (Y) Inte tänkt spelet ska vara verkligt utan just en fight mellan en streetracer och... 15/11 mja, jag vet inte vad jag ska tro. tänker ju inte lyssna på andra människors snack om körkänsla längre iaf, kan inte förstå när folk klagar på t.ex. körkänslan i gta 4 (som är sjukt bra). men ja man får väl våga sig på det här snart ändå. 12/11 Trist att mannen som sågade det mkt bra spelet Split Second har fått nytt förtroende att testa bilspel. 12/11 Kan ju kanske bero på att det är samma utvecklare :P Jag vet inte vad jag tycker om spelet, demot innehöll för lite för att ge mig en uppfattning om hela spelet, antar att man får vänta på att priset gått ner eller invänta att nån kompis köper det så... 11/11 Bilarna är tröga att köra, och har slumpfysik, det förtjänar INTE en trea i ett racing/bilspel imo. hur bilen hanterar är halva spelet. 10/11 Förmodligen, ett demo liksom. & anda sidan inte så smart om man vill ge spelaren ett bra förstaintryck att kasta in han/hon i ett lopp med den dåliga AI:n istället för i ett lopp där den är bra. 10/11 Vad jag hört så blir AIn svårare och mer oförutsägbar ju längre in i spelet man kommer. Kanske var det något av de tidigare "uppdragen" ni spelade? 10/11
Skicka en rättelse