Burnout Dominator känns bra redan när man håller i förpackningen. Bilar som krockar – wow! Det är ju det absolut roligaste med att köra bil (fråga mig, jag har krockat tre gånger och kört ner i diket två). Och spelet i sig är inte heller någon besvikelse, även om det egentligen inte handlar om att krocka, utan om att nästan krocka.

Det ska sägas direkt, Burnout Dominator är ingen uppföljare till övriga Burnout-spel, utan snarare ett sidospår (eftersom version fem i serien kommer ut senare i år på PS3 och XBOX360). Det handlar mer om att man ska ”äga” vägen än att krocka andra bilar på ett snyggt sätt. Man ska köra fort, man ska köra farligt och man ska göra det med stil. Men helst utan att krocka (prejas får man dock gärna göra).

Det gäller att inte krocka

- bara nästan

Till en början förstår jag inte riktigt vad manualen menar med att ”äga” vägen. ”Hur ska jag kunna ’äga’ vägen om det inte finns några andra bilar att köra mot?” frågar jag mig själv. Dum fråga, inser jag efter ett tag. Det löser sig efterhand som man kommer in i spelet. Uppdragen blir svårare och handlar inte bara om att sladda långa sträckor i kurvor och göra burnouter för att få poäng. Spelet blir mer och mer komplicerat, och efter ett tag märker jag att man måste vara extremt fokuserad på vägen för att inte köra in i röven på någon annan.

Men detta är också ett av Burnout Dominators minus. Oftast kör man så fort att man inte ens ser var man är på väg, och då tappar man ju lite av spelkänslan. Ibland vill man ju titta lite på naturen runt vägen också, men när man är uppe i 200 km/h och är inne på sin tredje burnoutkedja på raken är det svårt att se något alls. Att det dessutom är svårt över huvud taget att se vad som komma skall gör mig ofta irriterad. När man inte ens är uppe i 150 km/h och inte ser att man är på väg att köra in i en liten rosa tantbil – sånt är frustrerande.

Det här med burnoutkedjor är förresten hela meningen med spelet. Man har en mätare att fylla upp, och ju mer vågat och snyggt man kör, desto mer fylls mätaren upp. När mätaren är full kan man göra en supercharge, och när den är slut har man gjort en burnout. Så enkelt är det (även om det kanske låter komplicerat med alla oöversättbara ord). Flera burnouter på raken är en burnoutkedja, som ger dig en hel massa poäng om du klarar av den. Och poäng behövs för att klara banor, annars tar du dig inte vidare i spelet.

Burnoutkedjor ger massa poäng

- men gör så du missar den vackra omgivningen

Betyget? Tja, Burnout Dominator är ju trots allt ett Burnout-spel, och de kan man faktiskt alltid lita på. Man får alltid:
• Skön spelglädje
• Snygg grafik
• Härlig kontroll
• Häftig bakgrundsmusik

Så också i detta sidospår till den vanliga serien. Uppdragen och banorna är lagom omväxlande och underhållande, bilarna är snygga (om än tråkiga färgmässigt) och de låsta delarna är lagom svåra att låsa upp – om man är duktig. Så om du är ett stort fan sedan tidigare, och söker efter ett spel att sysselsätta dig med tills Burnout 5 dyker upp på marknaden, seek no further. Burnout Dominator är ett mycket angenämt tidsfördriv.

efter att ha spelat gtr 2 ett tag är detta spelet en befrielse, fast flatout 2 var snäppet vassare, enligt mig 15/04 Hurra för hjärndöd racing när man inte orkar med att en skruv till en axel på trippoliupphängningen satt sig på tvären och petar bränsleslangen i sidan så att förgasarens effekt sätts ner och skapar ett ojämnt flöde till cylindrarna och därför gör att... 15/04 DD2 var ju dock inte så roligt enligt mig. DD var ju skoj för att det var en helt ny idé och att grafiken, framförallt att det flög delar överallt och att man försökte göra någon slags "realistisk" fysik var helt nytt. Numera känns det lite passé ;) 14/04 å jag som har köpt Destructions Derby 2, och får hem det vilken dag som helst, ghaa så glad jag är :) :) 13/04 Älskade i DD när man var på ett sorts colosseum och alla bilar bara körde rakt mot varandra och skulle krocka på varandra så gott man kunde. Vilken spelidé! 13/04 MMM destuctions derby, vilka minnen. Hmm nu när jag tänker efter lirade jag något spel rätt nyligen som hade den funktionen.... FlatOut 2? Det måste varit det, grymt kul ! 13/04 Krashläget borta = Tråkigt och dåligt. 13/04 men det var ju spanska versionen av avrils låt! den är ju grym. "hey hey, tú tú!" asbra. visst blandar de och ger, men jag tycker det är skönt med rock i alla fall, det är så jävla mycket hiphop överallt annars. 13/04 synd att det var så få banor men bra fart och mkt action. det första jag dock gjorde var att stänga av bakgrundsmusiken. "Häftig bakgrundsmusik" Alla gillar inte blöj som Avril Lavigne 13/04 Tyckte först grafiken såg lite dassig ut för ett PS3 spel ;) Men sedan insåg jag att det var till PS2. Screensen ser ju minst sagt trevliga ut. 13/04
Skicka en rättelse