Två världar? Räcker det inte med en värld per rollspel längre? Vi dyker ner i polska Reality Pumps orchvänliga uppföljare.

#Two Worlds II. Smaka på det namnet bara. Två Världar Två. Förutom att det säger ett och annat om utvecklarnas fantasi – inte bra när vi snackar om ett fantasyrollspel – så gör det mig nästan lite negativt inställd till spelet redan innan jag öppnar lådan om det har ett namn som är så fruktansvärt oinspirerat och rent av outtalbart. Men okej, det är trots allt uppföljaren till ett hyfsat omtyckt men oerhört buggigt rollspel från polska utvecklarna #Reality Pump, så att sätta en tvåa på slutet kanske inte är helt ologiskt.

Hur mycket bättre är spelet än sitt problematiska namn, då? Tja, det beror lite på. Första intrycket är att polackerna måste ha tagit sin inspiration från Final Fantasy-serien, och då menar jag inte på ett positivt sätt. Det här är ett spel som inte besvärar sig med att förklara vad som händer, utan efter en extremt grundläggande karaktärsgenerator kastas du rakt in i något slags handling. Du är en prins eller liknande, fängslad av demonliknande svarta män med spetsiga rustningar tillsammans med din syster. Som också verkar vara något slags demon. Du slängs i en fängelsehåla av ett par extremt stereotypa fantasy-fångvaktare som förstås omedelbart dödas av... orcher?! Du befrias av ett gäng snälla orcher under dramatiska former. Dessa lär dig sedan att slåss, dricka saker och skjuta pilbåge på två fiender samtidigt i en av spelvärldens mest konstruerade och ansträngda tutorials någonsin. Men okej, de försökte åtminstone införliva den i spelupplevelsen, så där får Two Worlds 2 en halv guldstjärna.

Ingen ska stoppa mig från att komma fram med den olympiska elden!

Det här är också en mycket vacker spelvärld att utforska. Men varför ser alla män efterblivna ut, och varför måste alla kvinnor visa magen och ha rejält med urringning? Och när de rör sig faller hela illusionen, alla ser ut att ha en gigantisk pinne i röven och gestikulerar som överskolade teaterskådisar – utan att röra en enda min i ansiktet. Och den story som berättas genom dessa pinnmännisko-konversationer är knappast nobelprismaterial. Men om du uppskattar sådant så kan du hitta böcker spridda igenom hela spelet, där du får ditt lystmäte av klysch-fantasy på fanfic-nivå. Ett tips i spelet utlovar till och med guld om du läser igenom tillräckligt många, vilket nog är enda anledningen att göra just det.

Oblivion Light?

Two Worlds 2 har kallats för ett budget-#the-elder-scrolls-iv-oblivion|Oblivion, och den jämförelsen är inte helt felaktig. Här finns en gigantisk spelvärld att utforska, till häst, till fots eller via praktiska teleportationsportaler. Du kan uppgradera och förbättra din utrustning på diverse sätt via ett praktiskt system som låter dig ta isär erövrade och upphittade prylar i sina beståndsdelar och därefter sätta ihop dem till precis vad du själv vill ha. Det är en bra idé, även om det kan bli lite trist att försöka samla på sig rätt ingredienser emellanåt. Om du gillar resursinsamling och crafting i andra spel så är det dock helt perfekt, och emellanåt känns det som om Reality Pump ville göra ett massivt onlinerollspel istället. Detta går även igen i stridssystemet. Trots att det är actionbetonat, med de sedvanliga pareringarna, attackerna och motattackerna, så har du också en lista på snabbkommandon (siffertangenterna på PC) som låter dig använda specialattacker och annat. Lite som ett #World of Warcraft där du faktiskt har något att göra mellan knapptryckningarna. Magisystemet är också rätt avancerat, och bygger på amuletter med diverse kort i – vill du ha fetare eldklot behöver du bara hitta rätt kort att stoppa i din magiska amulett, så regnar du snart armageddon över fienden på löpande band.

Oerhört vackert, men tyvärr med pinnstela animationer som bryter illusionen

När du tröttnar på att äventyra själv kan du också spela igenom en helt unik kampanj i co-op med en vän. Denna extrakampanj täcker övergången mellan det förra spelet och denna uppföljare, och sådant är alltid välkommet. Det här är ett rollspel som har mängder av innehåll och action i lika mått. Om jag bara kunde komma över de extremt träiga skådespelarna och usla animationerna skulle jag ha riktigt kul med Two Worlds 2. Som det är nu finner jag att jag visserligen har kul, men ändå inte dras in i den tämligen slentrianmässiga storyn. Allt är väldigt vackert, men dåliga animationer och röster bryter illusionen lite för ofta för att jag ska kunna leva mig in i spelet. Detta är ett rollspel med massor av bra idéer, som tillsammans bildar en helhet mindre än summan av sina beståndsdelar.

det e jävligt mycket grafik buggar å hackar gör det med på min ps3. är grymmt missnöjd att man la ut 500 spänn på något som är så o berarbetat eller e det bra så på ps3?? 20/02 Jag bara måste påpeka att den heta "orchbruden" inte är en orch alls. Har inte spelat klart spelet så jag vet inte om man får reda på vad hon är men enligt henne själv så är det inte en orch 23/12 Det enda som är roligt med detta spel är när karaktären får till ett glädjeskratt när man dödar något. Det är det enda man går å hoppas på att han ska göra när man vandrar omkring i världen å bara slår ihjäl något 25/11 Förstår inte riktigt hur ni kan påstå att en recensent kan ha "fel". En recension är i mångt och mycket uttryck för en åsikt. En åsikt, liksom en känsla, kan aldrig vara direkt fel eftersom det är _min_ syn på världen. Att du ser det på ett annat sätt... 24/11 Nej, jag har absolut inget emot att få höra andras åsikter. Bara ni inser att jag har rätt och ni har fel! . . . . . Spoiler! . . . . . . SKÄMT, HAHA! :P 23/11 Japp!:-) Fast att debattera lite har ju aldrig skadat heller:-) 23/11 Rätt fjantig recension. Jag menar saker som "och varför måste alla kvinnor visa magen och ha rejält med urringning?" det gäller ju 99% av alla rollspel. Likaså kan man göra sig rolig över storyn i precis lika många fall i stort sett. Spelet är ju inte... 23/11 Både och. Om ett dåligt hantverk förstör spelkänslan måste det ju ändå nämnas. Att lägga alla allt krut på snygga miljöer och inget på animationerna är inte särskilt klokt. Bättre hade då varit att balansera resurserna, dra ner på grafikambitionerna och... 23/11 Ja, det är möjligt att jag har "fel", åtminstone om du inte delar mina åsikter om spel i allmänhet. Eller som Kangas1000 har insett: "jag och herr Nylund har oftast helt olika uppfattningar av vad som gör spelen roliga..." Och vet man det, så kan man... 23/11 Vad snålt betyg och lite oproffsigt att reta sig så mycket på taskiga animationer och röstskådespeleri, Mats. Det här tänket straffar utvecklare som inte har en Hollywoodbudget. Two Worlds 2 är riktigt bra! Inte Oblivion-fantastiskt men det är oerhört... 23/11
Skicka en rättelse