Hade det inte varit för att spelets huvudperson är en namnlös polis, grafiken av årets snitt och plattformen exklusivt är Xbox 360 hade Crackdown lika gärna kunnat kallas för Grand Theft Auto: Pacific City. Trots att det övergripande målet är att jaga brottslingar är ändå likheterna med Rockstars omåttligt populära gangsterserie slående - "lös problemet med alla till buds stående medel". I nio fall av tio involverar det skjutvapen, biljakter och explosioner. Målen må vara motsatta, men medlen är ironiskt nog ändå närapå identiska.

Skotska Real Time Worlds förlägger i sin butiksaktuella tredjepersonspangare Crackdown handlingen till Pacific City - en fiktiv och framtida stad helt i händerna på kriminella gäng som håller de respektive stadsdelarna i ett järngrepp. Som en genetiskt förbättrad superpolis anställd vid den brottsbekämpande organisationen The Agency är den konstanta tillgången på vapen och bilar en given - om än enkel - ursäkt att inleda ett korståg mot allt som ens antyder kriminalitet. Tanken är att ordningen skall återställas genom att spelaren med bryska medel oskadliggör hela nätverk toppstyrda av gangsterbossar - att använda några silkesvantar är det med andra ord inte alls tal om.

Självsäker speldynamik

... och hysteriskt högt tempo

Faktum är att hela Crackdown är designat på ett sådant förlåtande sätt att eldstrider och våghalsiga stunts snart utgör huvudregeln och försiktighet tillhör undantagen. Att man valt att aktivt uppmuntra ett högt tempo märks i allt från en genomtänkt handkontroll till en hälsonivå som återhämtar sig till full kapacitet efter några sekunders andrum från visslande kulor och exploderande gastankar. I sammanhanget känns tjugo meter långa hopp mellan hustak och en Havok-motor som frenetiskt beräknar hur allt från brinnande bilvrak till byggnadsmaterial som flyger genom luften som självklarheter - Crackdown är lättillgänglig action enligt samma avslappnade modell som kännetecknar en typisk serietidning.

Släktskapet med den tecknade världen syns inte bara i speldynamiken utan även i grafiken. Läsare som är bekanta med titlar som Ubisofts XIII och Treyarchs Ultimate Spider-Man kommer snabbt att känna igen sig - Real Time Worlds klär allt från neonskyltar, busshållplatser och parkbänkar till animerade modeller i så kallad cel-shading, om än i något nedtonat utförande. Resultatet blir en värld som - särskilt med en HD-skärm - ser ut som en hybrid mellan ett tv-spel av modernare slag och en serietidning.

Arkitekturen lämnar i övrigt lite att önska. Pacific City är en veritabel uppvisning av trånga gränder, brandtrappor, luftkonditioneringsaggregat och skorstenar. Stadsdelarna har överlag sin egen prägel - alltifrån vidsträckta oljeterminaler där östeuropeiska grupperingar bedriver en tveksam verksamhet till slitna bostadskvarter med 20 våningar höga hyreshus. I kombination med det myller av människor som fyller torg, trottoarer och avenyer, en halvtimmeslång dygnscykel och en tät biltrafik som fyller innerstadsgator och motorvägar utgör Pacific City en ambitiös och levande spelmiljö som inbjuder till utforskning av utpräglat detaljerade miljöer.

Allt som glimmar är som bekant inte guld. Även om Real Time Worlds 360-debut överlag är ett spel som är svårt att slita sig från finns det brister - om än små - i den annars välpolerade fasaden. Att man inte använt Pacific Citys stadslandskap som kuliss för spontana sidouppdrag som inte knyter an till kampen mot brottssyndikaten känns fantasilöst. Tekniken finns där och bordet är dukat - men man har snålat på besticken. Hur öppen man än gjort sin spelvärld sätter alltså det ensida upplägget i sig själv vissa gränser. I teknisk mening finns det dock knappt något att anmärka på - frånsett fiender som bokstavligt talat försvunnit framför mina ögon är Crackdown ett genomarbetet spel som sannolikt betatestats på ett mer genomgående sätt än vad normen föreskriver (och för den som är orolig - AI-modellen hanterar och navigerar i den storskaliga miljön bra - om inte bättre - än vad som är förekommande i betydligt mindre och mer tajta FPS-titlar).

Vinterns mesta action

- påkostad och välgjord underhållning

Med totalt 43 så kallade achievements värda sammanlagt 900 poäng, ett cooperative-läge i vilket ytterligare en spelare kan hjälpa till att rensa gatorna från busar, ett trettiotal uppdrag och en klockren spelkontroll har jag svårt att inte rekommendera Crackdown till skjutglada 360-ägare. Även om Real Time Worlds inte är i närheten av att revolutionera actiongenren har man likväl tagit fram ett tredjepersonspangare som håller en standard som höjer sig en god bit över det vanliga. Du som har lagt locustskjutandet i Gears of War bakom dig och i julens kölvatten har några hundralappar över hittar några helkvällars föredömligt kvalitativ underhållning i Crackdown. Spelets betyg - 4,5 FZ-logotyper och en tillhörande silverpokal - är i sitt sammanhang tveklöst välförtjänt.

Fotnot: Crackdown släpps i Sverige den 23 februari. En demoversion finns redan nu att hämta från distributionsnätverket Xbox Live.

JAG VILL HA! 13/04 Efter 3 dagar så har man dödat alla bossar, fått fullt på alla skills och insett vad lite content detta spel har. Kul för en stund men jämfört med GTA har det inte så stort återspelarvärde :T. Å andra sidan var inte GTA fulländat heller när det kom så... 27/02 Fan vad vissa klankar ned på Saints Row här! Det spelet var ju klockrent, jag har spelat samtliga GTA (och fått 100% på alla) och anser att dom är helt suveräna, men jag tycker att Saints Row håller minst lika hög klass. (100% även där) Vissa saker är... 16/02 Jag tycker spelet är grymt, jag har enbart kört demot. Va de kommer till bilkänslan så kan jag säga att de e grymt mycket bättre körkänsla än i need for speed carbon, där man är en plastbit på vägen. Antingen så är folk som Nostradamus och kan såga ett... 15/02 Spelet är ju onekligen roligt att spela, men som sagts i tråden så kan det bli lite tråkigt efterhand när man provat på allt, och då är det bra att speltiden inte är så vansinnigt lång. Men jag skulle ändå inte klassa det som ett "hyrspel", eftersom jag... 15/02 Sätt en spoiler varning över betyget längst ner på recensionen så kan man själv välja att läsa det eller inte. :) 15/02 Den här tråden får utmärkelsen: "köp inte" 15/02 En sista tanke: tycker vi skippar betygsystemet och börjar med ett 'köp inte', 'hyr/låna av någon' och 'köp'. Då blir det ingen tvekan om ett spel är värt att köpa :) 15/02 Ska man inte sätta betyg efter hur kul spelet är? Kanske är jag konstig men jag tycker det absolut viktigaste hos ett spel är underhållningsfaktorn... Sen kan jag hålla med om att fyran på PD:Z är hög såhär i efterhand (jag som satte den ^^), skulle nog... 15/02 Inte speciellt. Men det ger dig ingen vidare vägledning då det passar in på nästan alla spel. 4,5 är inte enligt FZ betygsskala ett hyggligt bra spel. Det ligger mellan "mycket bra" och "perfektion". Nej, betyget är inte hela recensionen, men när det... 15/02
Skicka en rättelse