Madden NFL 07 var ett av de första spelen som tillkännagavs till Wii och EA Sports var inte sena på att prata sig varma om Nintendos lilla konsol med den unika handkontrollen. Efter ett par dagars hårt testande går det bara att konstatera att det för en gångs skull var mer än bara snack. Madden NFL 07 är det första spelet som verkligen visar maskinens potential tack vare en rad smarta designlösningar.

Det finns nog inget företag som får lika mycket skit för bristande innovation som EA Sports. Hur omtyckta och välgjorda spel de gör finns där alltid en stor skara olyckskorpar på plats för att påpeka hur mycket som återanvänds. Visserligen kan man inte annat än ha förståelse för dessa personer, företaget har ju trots allt en tendens att inte ändra på det som fungerar, men de personer som klagar på bristande innovation i Wii-versionen av Madden NFL 07 är svåra att ta på allvar. EA Sports har nämligen lyckats med precis det som Nintendo talat så mycket om i anslutning till Wii - att skapa ett intuitivt kontrollsystem utan att förlora djupet.

EA Sports = nytänkande

- har helvetet fryst till is?

En del av de sätt som Wiis unika handkontroll används på är rätt självklara och att du slänger bollen genom att simulera ett kast eller att du sparkar den via en sparkliknande rörelse är exempel på detta. Utöver dessa "självklarheter" finns det en rad implementationer som inte är lika givna, men som trots det fungerar fantastiskt bra. Ta bara sättet som nunchuken styr kroppen och wiimoten armarna när du är på upptäcktsfärd med din runningback. Ställs du inför en försvarare kan du undvika hans tackling via en snabb vickning på nunchuken vilket får din spelare att hoppa åt sidan. Eller, om du hellre vill det, kan du försöka hålla borta din motståndare med en utsträckt arm genom att rycka med wiimoten åt det håll som passar. Spelet är fullt av sådana här små finesser som kanske inte låter alltför speciellt, men som verkligen påverkar spelupplevelsen på ett positivt sätt när du väl sitter där i TV-soffan.

Med tanke på att det här ett helt nytt sätt att spela på kunde Madden NFL 07 lätt ha blivit en frustrerande upplevelse, men som tur är har EA Sports lyckats undvika detta genom ett mycket välgjort tutorialläge. Redan innan du börjar spela din första match får du här testa de grundläggande rörelserna för att passa, springa, sparka och tacklas. Mer än så behöver du inte veta innan du sätter igång, men det ger ändå bara en försmak på det som väntar.

Allt är dock inte guld och gröna skogar. Titt som tätt känns det exempelvis som att en rörelse inte registreras av spelet, trots att man gjort den på samma sätt hundratals gånger förut utan några större problem. Det ska dock påpekas att detta problem gör sig påmint betydligt mindre i Madden NFL 07 än i många andra titlar till Wii. Vissa spelelement känns också något för uppstyrda, däribland kastandet som quarterback. Du styr nämligen inte riktningen på kastet själv, bara hårdheten, och precis som i övriga versioner av spelet väljer du din reciever med en knapptryckning.

Utöver det uteblivna onlineläget innehåller Madden NFL 07 till Wii de spelsätt som seriens anhängare vant sig vid. Franchise-läget, där du styr en av NFL-klubbarna, finns där och bjuder som vanligt på en närmast överdriven mängd inställningar och händelser som du måste ta tag i. Även Superstar, där du träder in i rollen som en ung rookie med målet att till slut nå Hall of Fame, är tillbaka och det är en riktig kul omväxling som förhoppningsvis letar sig in i EA Sports övriga spelserier.

Att det inte finns några möjligheter för onlinespel är givetvis ett stort minus i protokollet, men EA Sports kompenserar detta till viss del med en trio minispel för flera spelare - "2 on 2", "Y.A.C Attack" och "Kicking Combine". Av dessa tre är min personliga favorit Y.A.C Attack, i vilket du får poäng för att utföra svåra manövrar men även 2 on 2 bjuder på fin underhållning om du har en skara vänner i närheten. Kicking Combine är däremot en rätt trist historia, men trots det lyckas EA Sports på det stora hela dämpa besvikelsen en smula över att inte kunna spela online.

En mycket stark debut

- men utrymme för förbättringar finns

Visuellt ligger Madden NFL 07 på samma nivå som Playstation 2-versionen, vilket inte borde förvåna någon vid det här laget. Det vore därför både bluff och båg om jag skulle hylla spelets modeller eller texturer, men jag kan däremot nöjt konstatera att spelet inte lider av de bilduppdateringsproblem som jag upplevde i bland annat Need for Speed: Carbon. Spelets musik och ljudeffekter håller samma kvalitet som EA Sports övriga sporttitlar, det vill säga välproducerat men samma gamla visa vilket gör att det känns lite halvtrist.

Till skillnad mot många andra av de Wii-titlar som släpps känns anpassningen till den speciella handkontrollen inte som en eftertanke där rörelsekänsligheten bara ersatt knapptryckningar. Trots seriens historia har EA Sports valt att göra ordentliga designändringar för att Madden NFL 07 ska fungera till Wii och de har gjort det riktigt bra. På något sätt känns det lite ironiskt att det är EA Sports som verkligen visar maskinens potential om handkontrollen utnyttjas på rätt sätt, men det är precis vad Madden NFL 07 gör i sina bästa stunder.