Efter två dygn i sällskap med ett bilspel på gränsen till storhetsvansinne är vi redo att avkunna domen – så här bra är Gran Turismo 5.

Det sägs att Kazunori Yamauchis strävan efter perfektion är varför #Gran Turismo 5 dröjt så vansinnigt länge. Ett första #köttben räckte inte för att stilla de svultna massorna – de fortsatte att hungra efter själva omdefinitionen av moderna racingspel. Och visst, skyhöga ambitioner, sex års kodande och mer än 60 miljoner dollar i kostnad trissar förväntningarna till absurda nivåer. När så #Polyphony nu äntligen släppt ifrån sig resultatet av ansträngningarna bör den gode Yamauchi vara... besviken.

Gran Turismo 5 är långt från perfekt. Det är ohyggligt ambitiöst, en mastodont som förutom asfaltsracing med allt från trötta 80-talsvrak till supersportbilar frestar med rally, banbyggarverktyg, möjlighet att agera stallchef och mycket annat. Jag har kört, skruvat, upptäckt och guidat mig igenom besten under någonstans mellan 15 och 20 timmar de två senaste dygnen, förmodligen långt mer än någon annan svensk spelsajt innan deras omdömen publicerades. Och jag har fortfarande massor kvar att göra. Stundtals skiner resultatet fantastiskt vackert, men lika ofta kliar man sig i huvudet över brister, buggar, inkonsekvens och vansinniga designbeslut.

Bilvärldens klassamhälle

Rötterna sitter stadigt förankrade i Gran Turismo-historien, vilket bland annat betyder trötta körkortslektioner och en svindlande bilpark på över 1000 kärror. Av dessa är omkring 200 stycken av så kallad premium-modell, med mer avancerad skade- och körfysik, krispigare utseende och detaljerade cockpits. För standardbilarna saknas "inifrån bilen"-vyn och de övriga tillkortakommandena gör dem till det naturliga andrahandsvalet när valmöjlighet finns.

Av spelets drygt 1000 bilar hör denna moderna Batmobil till de mer exklusiva.

Trimning av både prestanda och utseende står förstås till buds. Delar köps och monteras efter behag och plånbok, men till skillnad från #Forza 3 ligger tonvikten på de farthöjande aspekterna istället för att hitta balans mellan råstyrka och beteende. Bilar säljs både nya och begagnade, och en menysektion ägnar sig åt att återställa slitna kärror (oljebyte, knacka plåt, serva slitna motorer). Har du #PSP-versionen kan du importera de kärrorna.

Det så kallade GT-läget innehåller det mesta (men inte allt) av vad spelet har att bjuda: karriärlägena A- och B-spec, Special Events, multiplayer, frikörning, verkstad, bilhandare, community-funktioner, bara för att nämna några saker, medan arkadläget (enskilda race, tidjakt, splitscreen för två, drift) och banbyggarverktyget obegripligt nog återfinns i huvudmenyn. Det borde för övrigt kallas banjusteringsverktyg: banor slumpas fram, man kan ändra parametrar som vägbredd och kurvskarphet, men något byggande är det inte fråga om.

Veckans bus: smyg in i lackeringsverkstaden och kräks.

A-spec handlar om det gamla vanliga: kör ihop pengar och erfarenhet för att klättra i de fem nivåerna och få råd med bilar och uppgraderingar. Förutsägbart, men ofta bjuds fantastisk körning. Flerspelardelen beskrivs vänligast som grundläggande; den ger varken erfarenhet eller pengar, och under testtillfället körs mestadels hederliga gamla lopp på de mest kända banorna. Sektionen med speciallopp lämnar däremot standardmallen och är således mer intressant: gokart-lopp, officiella WRC-rallybilar, den fruktade Nürburgring Nordschleife uppdelad i fyra delmoment och stenhård kamp mellan tolv trötta VW-bussar årsmodell 1962 på Top Gears testbana. Toppar trängs med dalar: kart-racingen känns som att köra ett strykjärn med hjul. 250 blås genom tvåmilabanans S-kurvor skickar sköna rysningar längs ryggraden. Rallyn är ogenomtänkt och intetsägande. Den tajta Top Gear-banan får hornen att växa i pannan, muskulös Nascar-drifting likaså.

Föregående Nästa
Hej! Tro det eller ej men, det händer väldigt ofta online. Med riktiga spelare. Det du beskriver där verkar snarare vara en positiv sak om spelet snarare än en negativ. Den ligger inte framför huven alls. :) Jämför med cockpitvy så förstår du. Den rende... 02/12 Då föreslår jag att du ställer upp skadan på realistisk nästa gång du försöker. En totalkrock och bilen går knappt att köra med längre. I övrigt hittar jag ingen som klagat på det mest uppenbara kukeri jag hittat hittils - AIn! Den är ju totalt värdelös... 01/12 Ja, det verkar som att man måste uppnå lvl 40 innan full damage sätts i spel på allvar. Det gjordes nog inte i recensionen ovan va? Blir lite mer än ett par sneda polygoner verkar det som. Skulle läsa om detta i en recension, men ingen recensent verkar... 28/11 Hur är online stödet dåligt? :) Det enda jag saknar är att invite:a folk och sätta upp privata rum. Du gillar hoppersystemet alltså? :P Ja, jättejättebra. lol. Fyrhjulsdrift är i.. åtta av tio (?) fall etta på podium. 28/11 Hmm! Dissekera-dags! Heh, delvis! Visst kan du slänga på fetaste turbon och sen tycka att det är bra med det men, i många fall har jag märkt att varvtiderna på banor mycket väl kan vara bättre om man tar en mindre turbo som lägger effekten tidigare i... 28/11 Tvärtom här. Kan nog aldrig fastna för GT5, online stödet är på tok för dåligt - Forza 3 har sin userbase mycket tack vare dess superba online. detta är 2010 - att släppa ett spel med såhär usel multiplayer borde vara förbjudet. 27/11 Nu blir jag ju spelsugen igen! Jag som hade glömt bort GT5 efter den usla "förhandsversionen" som kom för några år sedan.... 26/11 Vad tycker du om GT5 med pad då, bättre eller sämre än Forza? 26/11 Upplevde precis tvärtom i Forza, försökte gilla det med handkontroll då de inte vill ta min g25, men efter ett år med ratten (när det släpptes) så var det omöjligt att se över. Lite som att spela ett rts eller fps med kontroll, handikappat. 26/11 Jag är svag för Forza 3 just för att känslan med handkontroll är så enormt bra. Ratt ger alltid bättre kontroll, men Turn 10 visar att man kan han en riktigt, riktigt bra racingupplevelse utan att behöva släpa fram en otymplig ratt. Saknar det i GT5. 26/11
Skicka en rättelse