För den som letar efter något att göra med sin Move-kontroll: kasta den!

Nej, jag menar förstås inte bokstavligt talat ”kasta den”. #Top Darts är ett dartspel som smart nog använder Move-kontrollen som dartpil. Fast om du kastar den får du förstås hoppas att den når skärmen med den mjuka bollen först, annars är det dags att köpa ny TV – använd handledsremmen! Ett annat tips jag kan ge er är att kalibrera om kontrollen medan du håller den som en dartpil strax över höger (eller vänster) axel. Varför? Självklart för att få den rätta dartkänslan. Och Top Darts har faktiskt fångat något av just den känslan.

Ett spel som vet hur man spetsar tillvaron.

Jag har alltid gillat att spela dart. Inte bara för att det är en av de få sporter man kan utöva medan man läppjar förnöjt på en kolsvart Murphy’s på sin favoritpub, men också för att man verkligen märker att man blir bättre på det med tiden. Jag köpte till och med en uppsättning svindyra pilar, när mitt intresse var som störst. Därför tror jag att jag hyfsat kan bedöma om det här känns som riktig dart eller inte. Svaret på den frågan är: Ja, men...

Dart handlar om att få en liten smal pil att flyga så rakt som möjligt mot målet, och sätta sig med millimeterprecision i taglet. Och det kan man göra i Top Darts. Det känns till och med rätt mycket som att göra det på riktigt, så länge man kommer ihåg att inte släppa kontrollen, utan bara knappen. Det här lär man sig snart. Det som skiljer är att det är lite svårt att hålla sin Move-pinne ordentligt eftersom den är så rund kring midjan. Jämfört med en dartpil då, förstås. Men när man vänjer sig vid känslan och kontrollerna känns det riktigt bra.

Dartspelare som vi väntar oss att se dem... eh?

Du zoomar in och ut med en knapp, siktar – givetvis – med Move-kontrollen och håller in Move-knappen för att låsa siktet. Därefter försöker du genomföra en vanlig kaströrelse, dra bakåt och kasta framåt, och släpp knappen vid rätt ögonblick. Det känns bra, och god teknik lönar sig precis som på riktigt.

Top Darts är tyvärr ingen karneval av spellägen och onlineturneringar – faktum är att det enda du kan göra förutom att spela några pubspel, är att delta i en turnering mot AI:n eller mot upp till åtta av dina vänner. Men för ett spel som kostar mindre än 70 spänn är det faktiskt fullt tillräckligt. Så ta hem polarna, knäpp upp ölen, och kasta dart - utan att behöva oroa dig för hål i väggen.