Mer än ett halvår efter att det släpptes till PC, Xbox 360 och Playstation 2 är Wii-versionen av Tiger Woods PGA Tour 07 här, ett dröjsmål som givetvis kan skyllas på handkontrollen. EA Redwood Shores har dock utnyttjat tiden väl, att svinga din golfklubb med hjälp av wiimoten fungerar nämligen riktigt bra.

Alla som äger en Wii har med all säkerhet utfört en golfsving med wiimoten. Frågan är dock om Wii Sports version av golf avskräckte mer än vad den lovade inför framtida titlar där den dyra sporten står i centrum. Låt mig därför göra klargöra en sak redan nu - Tiger Woods PGA Tour 07 utnyttjar wiimotens egenskaper på ett betydligt bättre sätt.

Enkel teori, svår praktik

- som i verkligheten

Har du spelat golf vet du att även om teorin bakom en bra golfsving inte låter alltför knepig så är det desto svårare att omsätta den i praktik. Att svinga en golfklubba är visserligen något som de flesta klarar av, men det finns en hel del saker som kan och kommer att gå fel. Samma förhållande gäller i Tiger Woods debutspel till Nintendos Wii. Det första du måste göra (nej du måste självklart inte, du kan sitta i soffan och dega men det förtar hela poängen) är att inta rätt ställning, med armarna pekandes rakt ner. Tryck in B-knappen samtidigt som du för armarna bakåt för att börja din baksving och sedan är det bara att drämma den vita golfbollen för allt vad du är värd genom en framåtsving.

Intuitivt? Mycket. Lätt? Inte riktigt lika lätt som det låter. För att få till ett bra slag måste du nämligen tänka på ett antal saker. Först och främst vill du få till rätt längd på slaget, vilket du får genom att anpassa höjden på bak- och farten på framåtsvingen. Du måste också se upp med att inte vrida på handlederna, för som alla golfare vet innebär det att bollen bryter sin raka bana och ger sig av i antingen en slice eller fade.

Svingprincipen används även när det är dags att chippa och putta och i det stora hela fungerar det riktigt bra. Visst uppstår det situationer där din karaktär gör något du inte riktigt vill, men det är inget som inträffar tillräckligt ofta för att det ska bli ett större irritationsmoment. Utöver de grundläggande kontrollerna har EA Redwood Shores även lagt in små finesser som gör det hela ännu bättre. Bland annat kan du lägga skruv på din boll genom att trycka åt det håll du vill skruva på styrkorset samtidigt som du skakar på wiimoten. Kanske inte alltför realistiskt, men det är likväl en kul och användbar funktion. De har också byggt vidare på "true aiming"-systemet som existerar i övriga versioner av spelet. Här får du inte bara en pil som visar var ditt slag kommer att hamna, du får även en ruta som visar inom vilket område bollen hamnar beroende på hur rakt du slår. Ju bättre spelare du är, desto mindre blir området och självklart spelar även klubbvalet in.

Fyllt upp till bredden

- men inget uöver det vanliga

Det må utmärka sig på kontrollfronten, men rent innehållsmässigt gör Wii-versionen det inte utan kan liknas vid spelet som kom till Playstation 2 för mer än ett halvår sedan. Som vanligt finns det en hög olika matchtyper att välja på som skins, bästboll och slagspel. Det finns dock ett par nya spelsätt med "bloodsome" och "one-ball" i spetsen. Bloodsome är en variant av bästboll med den viktiga skillnaden att det är motståndarlaget som väljer läget ni ska spela ifrån, något som gör det betydligt svårare att kunna lita på bara en spelares skicklighet. One-ball är min personliga favorit då det för in ett nytt taktiskt element. Här spelar du och din motståndare i samma boll och ni turas om att slå vartannat slag där vinnaren blir den som slutligen slår bollen i hålet. Det som gör det hela intressant är dock att varje slag måste minska avståndet till hålet med hälften, vilket gör att du måste vara lite finurlig om du vill undvika en svidande förlust.

Dragplåstret är dock som vanligt möjligheten att skräddarsy din egen golfare och sedan försöka föra honom eller henne till världstoppen. Du gör detta genom att klara av olika utmaningar som ger dig poäng vilka du sedan kan använda till att uppgradera din skapelses olika förmågor som styrka, tur, puttning, med mera. Självklart behöver du inte skapa en egen golfare, du har 20 golfproffs att välja på, däribland vår egen Annika Sörenstam. Utöver dem finns det även ett antal fiktiva spelare att tillgå. Samma blandning av fantasiskapelser och verkliga platser finns även bland spelets 18 banor.

Tekniskt sett utmärker sig Tiger Woods PGA Tour 07 varken negativt eller positivt. Miljöerna är visserligen rejält sparsmakade med trista modeller och texturer medan spelarna är riktigt trevliga att titta på. Speciellt imponerar animationerna som inte bara är välgjorda utan även individuella, något som de största golffansen säkerligen uppskattar. Likväl finns det en hel del för EA Sports att jobba på och förbättra till nästkommande version.

Stark debut för Tiger

- men han kan förbättras på samtliga fronter

Under Wiis korta livstid har Electronic Arts i allmänhet och EA Sports i synnerhet seglat upp som den klart bästa tredjepartsutgivaren av spel. I flera av sina titlar har de visat att handkontrollen verkligen kan användas till att förbättra spelupplevelsen och Tiger Woods PGA Tour 07 är ett skinande exempel på just detta. Visst lämnar spelet rejält med utrymme för förbättringar, men för att vara ett första försök är det värt all heder och är du sugen på ett golfspel till din Wii finns det ingen anledning att vänta ett halvår på uppföljaren.

Skicka en rättelse