Trött på att vara den ingen lyssnar på? Drömt om att vara sju meter lång monark med en rad beundrare i ständigt följe? A World of Keflings erbjuder lösningen på båda problemen.

Ny klimatzon med snögubbar

När amerikanska #Ninjabee tidigare i år berättade att man som bäst jobbade på en uppföljare till sin humoristiska stadsbyggarsimulator #A Kingdom for Keflings blev få, om ens någon, förvånad. Föregångaren betraktas allmänt som en av 2008 års mer populära spel på Xbox Live Arcade och fick genomgående goda omdömen av såväl press som konsumenter när det släpptes. Således är det knappast heller någon överraskning att uppföljaren #A World of Keflings slår an samma strängar, om än i en annan tonart - “if it ain’t broke, don’t fix it".

Same same, but different

Trots uppenbara likheter med sin föregångare är nya Keflings ändå inget hafsjobb. Visst, det är tydligt att Ninjabee satsat på säkra kort och inte vågat sig på några större utsvävningar. Bottenplattan lånar nu som då drag av både Sim City och Settlers, och du skall fortfarande assistera spelvärldens invånare genom att låta din Xbox Live-avatar fälla träd, hugga fram stenblock och bygga hus. Skillnaderna finns snarare på detaljnivå. Bland förändringarna märks bland annat möjligheten att besöka flera olika kungadömen, en hög nya klimatzoner, fler typer av byggnader samt nya uppdragstyper av äventyrsartad karaktär (därbland ett klassiskt fritagande av en nödställd prinsessa, en lång rad uppdrag från en häxa och ett mer oortodoxt monteringsarbete av en robot).

(ovan) Bosättningar i typisk ökenmiljö samt en av spelets många cutscenes
(nedan) Moderiktigt klädd Xbox 360-avatar med en liten kefling i händerna

Föregångarens Xbox Live-baserade flerspelarläge har glädjande nog kompletterats av lokal multiplayer för två spelare i samarbetsläge. Du som har en extra handkontroll kan låta en vän logga in med sin avatar och delta i resursinsamlingen, husbyggandet och uppdragen. Skärmen är i detta läge uppdelad med ett horisontellt eller vertikalt streck beroende på hur spelarna är placerade i förhållande till varandra. När de två avatar-figurerna närmar sig varandra försvinner uppdelningen och därmed delar man hela skärmytan. Smart, spelergonomiskt berömvärt och dessutom nästan nödvändigt med tanke på hur mycket som skall byggas och utforskas. Har du hjälp av någon kan man godtyckligt dela arbetet.

Underhållande egoboost

Även om Ninjabee inte velat (eller mer sannolikt vågat) frångå sin ekonomiskt framgångsrika ursprungsidé är nya Keflings ändå i allt väsentligt betrakta som ett lyft. De nya och mer varierande uppdragen har delvis flyttat fokus från stadsplanering till äventyr och problemlösning, vilket onekligen tillför spelet en helt ny dimension. Jag har själv svårt att inte dra på smilbanden när jag konstaterar att man dessutom begåvat såväl min avatar som mina stadsbor fler interaktionsmöjligheter av ett slag som närmast för tankarna till #Black & White. Att se hur de med beundran flockas runt min egen digitala avbild är givetvis inget annat än en billig men likväl barnsligt underhållande egoboost.

Resurshantering i öknen

Du som lät dig charmas av föregångaren kommer med all säkerhet också att att falla för A World of Keflings trots - eller kanske tack vare - att grundkonceptet snarast är raffinerat än helt omgjort. Det lokala flerspelarläget, ett utvecklat AI-system, en större spelvärld och pikanta inslag som gästspel av huvudpersoner från andra Xbox Live-titlar vitsordar om att Ninjabee lagt ner både hjärna och hjärta i sitt arbete. De fyra FZ-logotyperna är därmed välförtjänade - i synnerhet om du har ett maktlystet sällskap i TV-soffan.

Skicka en rättelse