Ända sen jag fick min första dator har bilspel fått en stor del av min uppmärksamhet. Klassiker såsom Outrun, Nitro och många fler stora titlar har tokspelats på mina datorer. Ett av de spel jag kommer ihåg mest är Screamer, hela den serien med Screamer, Screamer 2, Screamer Rally var och är fantastiska spel som få kan återskapa. Det gläder mig att presentera ännu ett spel till historien av bil-spel, Rally Championship Extreme heter detta spel som Warthog har producerat. Läs vidare för att få veta godbitarna ur detta grymma spel.

Jag sätter igång spelet och får direkt se en helt underbar grafik, jag älskar verkligen när utvecklarna börjar med att göra ett bra intryck på folk och detta har de verkligen lyckats med här. Ljuden i spelet är även dessa en riktig fröjd att uppleva, det är inte mycket som slår en brummande V8 på startlinjen. Väl där i starten ser jag direkt hur detaljrikt spelet är och missar att göra en bra start enbart på grund av att jag vill se alla detaljer som man kan uppleva. Börjar köra och känner på bilen lite, märker att styrningen och spelkänslan är något utav det vanliga, och kör sedan vidare. Fem timmar senare märker jag att jag sitter och ler för mig själv när jag spelar detta spelet, det är något jag inte gjort på väldigt och länge och det återspeglar ren spelglädje. Detta spelet fullkomligen strålar utav just detta, mysig spelglädje och fullkomlig spelkänsla.

Grafik

Det var mycket längesen jag blev slagen av häpnad när jag såg ett spel, detta hände mig direkt när jag började köra RCE. Grafiken är mycket spelvänlig och oerhört snygg. Omgivningen är för en gångs skull mycket rogivande, t o m så bra att man kan köra ut en viss bit i den. Jag blev nästan helt till mig när jag började köra omkring i det fria, tänk bara att få styra ett sådant här motormonster rätt in i ett träd, tyvärr gav inte trädet vika och min karross blev som ett knyckligt papper. Man ser tydligt gruset vira runt bilens däck och ett häftig attribut är att man ser att bilen blir skitig, jag vet detta finns i många spel men här ser det faktiskt ut som lera, det är första spelet jag har sett som har så här detaljerad grafik. Ett stort plus i min bok.

Spelkänsla

Det är inte i inte många spel man får den riktiga känslan av att faktiskt spela spelet. Det kanske är lite luddigt förklarat men ni förstår nog vad jag menar när jag säger att i vissa spel så är det som att man antingen styr en övergödd val eller en liten geting. I RCE får du känslan av att du verkligen styr en bil och inte någon övergödd gös. Man blir inte överdrivet rädd när man ser ett hörn om man kommer för fort eftersom man faktiskt hinner bromsa. I de flesta bilspel har dom gjort överraskning som en del av spelet fastän det aldrig förekommer i internationell tävlingsstandard i bilsport. Kartläsarna och förarna vet ju nästan exakt hur banan ser ut innan dom börjar köra så en överraskning borde inte svängen vara. I RCE får du mycket bra guidning av din kartläsare som gör att dessa
överraskningsmoment försvinner, detta ser jag som positivt. Nu säger ni "men det gör ju spelet barnenkelt?", där har ni fel. Spelet är inte så pass enkelt att tjusningen försvinner, det är heller inte alldeles för svårt så att man tröttnar. I min mening har Warthog gjort spelkänslan så nära perfekt den kan bli. Spelkänsla får ett mycket stort plus och en stjärna i kanten.

Handling

Som i de flesta bilspel får du spela Championship och i detta fall är det gat/grus rally som gäller. Här brister spelet lite som nästan alla andra bilspel på att det inte riktigt finns en bra handling utan att man antingen spelar sitt mästerskap eller så spelar man något statiskt race. Att detta inte förvånar någon kanske tåls att nämnas då gamers är vana vid att inte ha någon speciell handling i sina racingspel. Jag har ännu inte hittat ett
racingspel som verkligen ger den här känslan som många rollspel ger, men även vissa strategi och FPS spel har
den känslan när man spelar singleplayer.

Sammanfattning

Detta är ett spel du ska ha installerat på din dator och ståendes i din spelhylla. Ett bra bilspel jämfört med vad som finns ute på marknaden just nu, med bra grafik och spelkänsla. Det är med glädje jag ger detta spel en stark 4:a, helt klart ett av de bästa bilspelen på länge.

AMD K7 900
Creative GeForce 2 GTS
512 SDRAM