S.T.A.L.K.E.R. är ett av många spel vi fått vänta länge på. När vi först fick höra om det 2001 skulle det bli ett av de bästa spelen någonsin och många blev lockade av vad som utlovades. Efter flera års förseningar har S.T.A.L.K.E.R. nu äntligen släppts, men hur pass mycket av lockropen från 2001 hittar vi i det färdiga spelet?

S.T.A.L.K.E.R. gick samma problemkantade väg som många andra spel som inte kommer ut i tid. Utvecklarna siktade för högt och ville göra det ultimata spelet, som verkligen innehöll allt spelarna ville ha. Men de gapade efter för mycket och skötebarnet släpptes aldrig 2003 utan försenades både länge och väl. Till slut valde man att skära ner bland funktionerna för att kunna slutföra projektet. Så S.T.A.L.K.E.R. idag är inte vad det förväntades bli, men det är ändå ett spel med många styrkor.

Zonen

- Ett radioaktivt Klondike

S.T.A.L.K.E.R.:s story kretsar helt kring den så kallade zonen; ett några kvadratkilometer stort område runt Tjernobyls kärnkraftverk som trotsar alla välkända naturlagar. Totalt livsfarligt att vistas i, dels på grund av radioaktiviteten, men även på grund av svårförutsägbara anomalier och muterade varelser. Till en början var zonen helt stängd, men när det började dyka upp mystiska artefakter som folk betalade hur mycket som helst för, började lycksökarna strömma till.

Många av dessa lycksökare kom aldrig ut igen, men de som gav sig långt in i zonen och kom tillbaka blev väldigt rika väldigt snabbt. Dessa äventyrare och lycksökare benämns med ett gemensamt namn, Stalkers.

Storyn

- Mystik, spänning och ganska vilsen

Man vaknar upp utan något minne i utkanten av zonen. Det enda man vet är att man har en kort anteckning i sin handdator där det står "Kill Strelok". Med detta som utgångspunkt ger man sig i kast med zonen och alla dess farligheter. Som spelare är det relativt lite man förstår till en början och man känner sig ganska vilsen. Storyn byggs dock på efter hand och under vissa bitar i spelet blir man väldigt fängslad av mystiken.

ALife AI

- Den omtalade levande världen

Under S.T.A.L.K.E.R.:s hype talades det mycket om AI:n som skulle ta bort kravet på scriptade sekvenser och hålla igång en levande värld, med eller utan spelarens inblandning. Monster och kreatur skulle jaga för att de behövde föda och banditer plundrade det de kom över. Det märks att hela konceptet finns där, men utvecklarna kunde nog aldrig implementera det så pass genomgående som de önskat. Grupper av vilda hundar, muterade vildsvin och grisar kan jaga varandra och man kan aldrig riktigt vara säker på om de är aggressiva eller låter en vara. Likaså ser man ofta hur datorkaraktärer slåss mot varandra, men ofta är det scriptade sekvenser i storyn, och annars är det svårt att avgöra om anfallen är behovsstyrda eller bestämda av utvecklarna.

Däremot är överlag AI:n ganska imponerande. Motståndarna känns relativt smarta och tar snabbt skydd under beskjutning. Det händer dessutom mer än en gång att de lyckas ta sig runt en under stridens hetta och sätta några hagelgevärssalvor i ryggen på en.

Motståndarna

- Zonens invånare och besökare

Förutom andra stalkers, soldater och banditer finns där självklart ett antal mer ljusskygga invånare i zonen. Dessa är de muterade varianterna av områdets tidigare befolkning och fauna. I vildmarken hittar man i bästa fall bara aggressiva hundar och muterade vildsvin, men i de övergivna underjordiska baserna finns det klart värre varelser. Det är inte alltför sällan man är nervös när man vandrar omkring långt under mark i tillsynes tomma gångar.

Föregående Nästa
9år senare snart, spelare fortfarande då och då, med moddar är detta för mig kanske absolut bästa spelet. 27/03 clear sky e vad första stalker borde ha varit 01/11 Det sög ordentligt när man dog på slutet (jaja..ett av sluten). Man hade precis samlat på sig en massa pengar, hittat roliga saker mm... så dog man och spelet slutade. Snopet? eh.. ja.... Hade man blivit informerad om det skulle man ha sparat NYA spel... 19/04 Grymt bra spel! Rekommenderas. 17/04 Klart jag ser en skillnad, men när det gäller s.t.a.l.k.e.r. så är den inte en särskilt stor sådan. Tycker att spelet innefattar lika mycket RPG element som FPS och det är min ensak. Nämn fler titlar som är som stalker? Så kan jag kolla upp dessa .:up: 06/04 Lägg av nu, har man kritik på spelet har man spelat det och jag har spelat igenom det nästan två gånger men när jag spelade det andra gången tänkte jag bara "varför" spelet tillför ju knappt något. Ska jag gilla spelet för att det är snyggt? Jovisst i... 06/04 De som inte gillar STALKER har antingen inte spelat det tillräckligt, bestämt sig från börjana tt spelet suger eller inte gillar den typen av spel helt enkelt. Ska man klanka ner på småsaker så är de försvinnande små om man jämför med helheten. Underbar... 06/04 Kan inte förstå att det är så många som ogillar stalker, det är ju hur fint som helst :D Spännande story, flyter fint på min gamla dator, lagom svårighetsgrad, mycket frihet. Ett av de få singleplayerspel jag spelat igenom, eller spelat överhuvudtaget,... 05/04 kanske vore ett bra spel om det kom på första release-datumet. gammalt och dåligt är min recension idag... tyvärr! såg fram emot stalker men spelet är faktiskt trasigt, är problem från början till slut inom alla områden. trodde att fz skulle såga spelet... 05/04 Till en början såg spelet mycket lovande ut, jag som älskade fallout såg direkt en massa saker som såg likadana ut. Spelade på och klarade spelet men det gick absolut inte som smort, nej nej. Saker jag störde mig på var, 1. Fienderna ser för långt, då... 05/04
Skicka en rättelse