Efter att du har blivit anklagad för att mördat klanens ledare, din far, så har du varit på flykt från ditt hemland i flera år. När du kommer tillbaka märker du att landet har splittrats upp mellan ett flertal mindre klaner och det råder kaos i det tidigare fridsamma riket. Det första du möter är en skräckslagen bonde som ropar på hjälp, förföljd av två krigare på häst. Ryttarna stannar hastigt till, granskar dig, och erbjuder dig en plats hos deras herre om du hjälper dem att förstöra byn en bit bort, sedan sätter de av efter den flyende bonden. Vad väljer du? Den goda eller onda sidan? Yang eller Yin? Det är precis så här Liquid Entertainments Battle Realms börjar, ett strategispel som verkar ha möjligheten att konkurrera med de riktigt stora titlarna.

På sistone har det blivit en trend bland strategispelsutvecklarna att skapa bättre storys, men också se till att de inte blir helt linjära, utan låta spelaren göra en del egna val. Vi har sett fler strategispel den senaste tiden som är en blandning av äventyr och strategi, troligtvis på grund av att konkurrensen inom genren blivit hårdare. Även om Battle Realms förutom detta i grunden är ett helt vanligt RTS, så finns där en mängd andra nyheter, alla som tillför något bra till spelet.

Storyn och singleplayer

Man tar som sagt rollen som Kenjin, son till rikets numera döda härskare. Klanerna har delat upp sig och kämpar sinsemellan, och när Kenjin återkommer vet ingen vad de har att förvänta sig av honom. Man väljer själv om man vill gå den ljusa eller mörka vägen, vilket ger en tillgång till olika enheter och karaktärer. Under spelets gång får man också välja vilka provinser man vill anfalla, vilket påverkar hur storyn utvecklar sig. Mellan uppdragen förs storyn fram med hjälp av scriptade sekvenser, vilka lyckas bra med att binda ihop de olika banorna till något mer än bara fristående slag.

Bönder och krigare

Även sättet att träna och få fram soldater är något annorlunda än i de flesta andra strategispel. Med jämna mellanrum får man en ny bonde, vilken kan utföra alla de vanliga by-sysslorna som att samla resurser, konstruera byggnader, reparera skadade hus och slåss med en och annan fiende. Men istället för att man sedan tränar helt nya soldater, så låter man istället bonden träna upp sig till att bli en krigare. Skickar man in honom i barracken så blir han en vanlig krigare, vill man hellre ha en bågskytt så låter man honom helt enkelt istället träna ett tag med pilbågen. Det intressanta är att man sedan kan kombinera de olika utbildningarna för att skapa olika enheter. En som både tränar med pilbåge och svärd blir en ny enhet som är bra i närstrid, men även kan anfalla på distans. Eftersom det finns fler än bara två byggnader att träna sina enheter i, så ger det en hel del olika sorters krigare man kan använda sig av.

Men det finns fler sätt man kan förändra sina enheter på förutom att träna upp dem till en helt ny krigare. Vissa byggnader förändrar inte enheter, utan ger dem istället olika magiska krafter. Alla enheter kan på detta sättet få tillgång till två magier, vilka skiljer sig mellan de olika sorters enheterna. På samma sätt kan man göra en krigare hästburen. Men hästar är inget man skapar, utan man får istället skicka ut bönder som fångar vilt strövande hästar. När dessa sen blivit tämjda så kan i stort sett vilken enhet som helst hoppa upp på hästryggen. Det finns dock ofta ett begränsat antal hästar så man måste vara nog med hur man ska använda dem.

Resurshantering

Eftersom Battle Realms utspelar sig i något liknande fjärran östern så är ris och vatten de två resurserna man använder sig av. Bönderna kan antingen få i uppgift att hämta vatten eller samla in ris. Men efter hand tar riset slut, och för att inte få slut på resurser måste några bönder ägna sig åt att vattna risfälten. Allt detta kan dessutom göras mer effektivt genom att låta bönderna få tillgång till några packhästar.

Grafik

Grafiken i Battle Realms kan inte sägas vara något annat än riktigt imponerande. Landskapet, byggnaderna, karaktärerna är alla gjorda i full 3D. Dock har man inte möjlighet att se slagfältet ur precis vilken vinkel man vill, man kan bara förändra kameran i höjdled en aning. Animationerna är också en av de delarna som gör Battle Realms så bra. När dina krigare står och väntar på att något skall hända leker de med sina vapen, gör några snygga svingar med sina svärd och dylikt. Likaså är animationerna i striderna lika välgjorda. Alla krigare har ett antal olika sätt att slåss på vilket gör att slagen blir mer varierade än i traditionella RTS.

Välgjort

Ofta kan ett annars bra strategispel förstörs på grund av dåliga kontroller, kass översikt eller något annat elementärt som utvecklarna glömt. Men så är inte fallet i Battle Realms. Allt en erfaren RTS spelare vill ha finns med, som ett bra och enkelt sätt att välja enheter och sätta dem i grupper. Det är enkelt att producera enheter och sätta upp nya byggnader. Dessutom finns där en väldigt användbar liten symbol som visar om en viss bonde inte har någon arbetsuppgift för tillfället. Måste man ändå klaga på något, så är det att Battle Realms använder höger och vänster musknapp lite annorlunda jämfört med de flesta andra RTS. Detta är dock något man lär sig snabbt och snart märker man inte av det.

Battle Realms är helt enkelt ett riktigt bra strategispel. Eftersom det är Liquid Entertainments första spel trodde jag aldrig att det skulle bli så välgjort som det faktiskt är. Spelet lider dock av ett fåtal barnsjukdomar, bland annat har det en förmåga att hänga datorn emellenåt. Eftersom det är svårt att säga om det beror på min dator eller spelet så påverkar det inte betyget, speciellt då det i det senare fallet förhoppningsvis kommer släppas en patch. Battle Realms kan mycket väl bli en konkurrent till Warcraft III och de övriga stora strategititlarna.

Athlon 1.52GHz
Geforce3 64MB
Windows 2000