Du känner hur den skräddarsydda och för dig specialutformade stolen börjar vibrera. Dina instinkter säger att du nu borde höra rotorns blad som snabbt ökar hastigheten precis ovanför ditt huvud, men allt dina öron kan uppfatta är ett stumt brummande. Plötsligt känner du G-krafterna som suger i magen underifrån. Din radaravskärmade plåtburk lyfter sig sakta över marken, du vrider aningen på spaken och susar iväg som en fluga utan vingar.

Comanche är precis som namnet antyder titeln på en spelserie som varit med ett tag. Med helikoptersimulatortitlar på marknaden sedan Win3.11-tiden och till och med ännu tidigare så har utvecklarna lärt sig vad spelarna vill och inte vill ha. Själva konceptet med denna superavancerade framtidshelikopter som är så pass automatisk att du som pilot bara behöver göra det roliga har med dess enkelhet en lockelse som vilken flygfantast som helst kan ta åt sig.

Det första som slår en när man lyfter med sin farkost under det första träningsuppdraget är ljudet, eller kanske snarare avsaknaden av ljud. Väljer man att se världen inifrån cockpit så är det fruktansvärt tyst, så tyst att man undrar om man råkat stänga av motorljudet i inställningarna. Men nej, efter lite faktasökande fick jag lära mig att Comanchen som helikoptern såklart heter, inte bara har en supertyst motor och rotor utan också ett extremt ljudisolerat skrov. Där ser man...

Da Vinci visste hur man flög

En vanlig helikopter, om vi nu ska ge oss in i en liten fysiklektion, består med fördel av ett välbalanserat och aerodynamiskt skrov, en huvudrotor och en svansrotor. Huvudrotorn bär också det engelska namnet collective (svenska: kollektiv) och har som uppgift att reglera höjden samt också farten genom att man vinklar kollektivet framåt eller åt sidan. Svansrotorn ser till så att det är rotorn och inte skrovet som roterar, och kan också göra så att helikoptern vrids genom ett ökat eller minskat varvtal. Kort och gott, vi har två rotorer som gör så att helikoptern blir så flexibel som den är.

När vi däremot har en Comanche-helikopter med i bilden så ser det något annorlunda ut. Bland de krav som ställts på tillverkaren av Comanchen och dess produkt ser vi bland annat kravet på låg ljudnivå och låg radarprofil. Det har lett till att helikoptern vi i detta spel flyger har ett skrov liknande det på amerikanska B117-bombflygplan och dessutom en rotor som av okända anledningar (hemliga med all sannolikhet) är mycket tystare än rotorn på en vanlig helikopter. Dessutom har Comanchen små jetmotorer på vardera sidan strax under rotorbladen.

Vad betyder då allt detta för dig som spelare? Jo, det säger faktiskt en hel del om vad du kan vänta dig. Du flyger nämligen den mest avancerade och flexibla stridsfarkosten som någonsin skådats, än mindre konstruerats, i de områden där du i spelet Comanche4 opererar. Det leder till att du mer än bara ofta blir utskickad ensam - dock givetvis alltid lika tungt bestyckad ? bland horder av fiender. Det mest intressanta kanske är att du är långt överlägsen fiendens enheter eftersom din helikopter är fylld med så enorm datorkraft som hjälper dig med allt ifrån landning till kanonsikte.

Ett återkommande element i simulatorer är att man ofta får vänta länge, det kan vara transportsträckor, tråkiga vaktuppdrag eller långa landningsrutiner. Detta existerar helt enkelt inte i Comanche4, du kastas in i handlingen och i soppan direkt och missar du din briefing i början så kan det bli rätt svårt.

Stort som attan!

Utvecklarna NovaLogic är tidigare kända för sitt stridssimulationsspel Delta Force som nu hunnit bli en hel serie. Ett karaktäristiskt drag i Delta Force-spelen var de enorma miljöerna, det kändes som man kunde vandra mot horisonten i timtals utan att nå ?slutet?. En simulator och då framför allt en flygsimulator måste ju ha en stor yta man kan röra sig över. Under den tid jag testade Comanche4 så var miljön fri att utforska och kändes också väldigt detaljerad. Mängder av träd, buskar, kullar och dalar fanns utplacerade, och med tanke på den höga vertikala acceleration som en Comanche har så finns inget roligare än att flyga så lågt att man nästan smeker marken med skrovbuken.

Ett problem med fin grafik på en detaljerad bana är hårdvarukraven. Jag spelade visserligen med upplösningen 1024*768*32 med alla inställningar på maxkvalitet och med denna konfiguration kan jag ändå avnjuta ett jämt och fint spelande. Dock så är jag rätt säker att man med en något äldre dator måste spara in rätt ordentligt på ögongodiset för att kunna slippa ständigt hackande.

Operera överallt

Med din Comanche får du vara med om mycket. I ett flertal olika singleplayerkampanjer får du delta i specialstyrkor från jordens alla delar, ett gott exempel är ju till exempel Delta Force, som NovaLogic själva har rätt kunskap om. Sceneriet runt omkring dig blir därmed också annorlunda, bergiga snöfyllda alpkedjor eller grönmulliga skogar, torra öknar eller tropiska öar, Comanchen passar lika bra vart än det är du manövrerar den.

Något som däremot man sparat på är inte det visuella utan ljudet. Musik är det näst intill fullständig avsaknad av, likaså grova ljudeffekter. Visst, missiler skapar ett mysigt vinande i luften (mysigt så länge du skjuter dem själv det vill säga) och kanorna bjuder på ett delikat smattrande. Men några fåglar, rävar, hundar, motorer eller liknande stöter vi inte på. Och än en gång, jag saknar verkligen musik där jag sitter i min ultratysta cockpit.

40 missiler, 41 fiender

Allt det goda måste ha ett slut, likaså Comanche4 och denna recension. Jag drar mig inte för att säga att Comanche4 är roligt. Det är faktiskt ett av de roligare spelen jag kört på den senare tiden. Självklart ska det spelas med joystick, allt annat är för mig uteslutet. Men faktum är att Comanche4 lider av avsaknaden av bland annat musik och buggrenhet, för det finns faktiskt ett par irriterande rackare kvar. Spelet når faktiskt inte ända upp till fempoängaren, men å andra sidan, det betyder ju inte att spelet är dåligt ? tvärtom. Du kommer troligtvis, liksom jag, att älska synen av fiendens mobila SAM-sites som exploderar i en enorm eldsvåda orsakad av en av dina Hellfire-missiler. Mums.

P4 1.5GHz
256MB RDRAM
Geforce3 64MB