Red Storm Entertainment har profilerat sig som en av dagens bästa tillverkare av verklighetstrogna FPS-spel (first person shooter), också ofta kallade soldatsimulatorer. Det är dock kanske inte så konstigt med tanke på att en av företagets grundare är författaren Tom Clancy. Han har bland annat skrivit Red October, Red Storm Rising, Politika och även Rainbow 6, boken som står bakom en av de bästa soldatsimulatorerna idag. Nu släpper Red Storm ännu ett spel i samma genre, nämligen Ghost Recon. FragZone tar sig en noggrann titt på om spelet kan stå sig i den hårda konkurrensen som idag finns i genren.

Ghost Recon bygger på ett fiktivt scenario som säkerligen kan vara en av faktorerna som gör att Sverige idag fortfarande har en militär. År 2008 tar ultranationalister över Ryssland för att försöka återskapa den gamla sovjetunionen. De börjar med att ta tillbaka de gamla sovjetstaterna som brutit sig ur unionen, och Georgien står först på tur. Den enda NATO-styrkan som för tillfället finns i området är ?The Ghosts?, en välutrustad elitstyrka som får bli NATOs frontlinje för att stoppa Ryssland.

Singleplayer och A.i.

Singleplayer-delen av Ghost Recon består av femton stycken uppdrag som utspelas i närheten av och i Ryssland. Till en början handlar de främst om att försöka stoppa ultranationalisternas framfart, men mot slutet får man istället ta kriget till hjärtat av Ryssland. Uppdragen sträcker sig från att rädda krigsfångar på natten med hjälp av ljuddämpade vapen och mörkersyn, till att stoppa pansarvagnar och infanteristyrkor med raketgevär och kulsprutor.

Normalt använder man sig av en styrka på sex man, vilka kan delas upp på tre grupper. Dessa styr man sedan enkelt genom att lägga ut waypoints och bestämma vilket sätt de skall agera på. Antingen kan de snabbt avancera och eliminera alla motståndare de stöter på, eller så kan de istället smyga sig fram, ta skydd och rapportera när de ser en fiende. I de flesta fall agerar de ganska smart, tyvärr så har A.I.n dock en del problem. Det händer ibland att de fastnar vid buskar, träd eller andra hinder. Det finns även en så kallad ?threat indicator? som räknar ut varifrån gruppen är hotad. Denna använder A.I.n oftast riktigt bra för att se till att någon alltid har utkik åt de hållen. Tyvärr gör detta ibland att en soldat kan stå och titta rakt in i en bergsväg för att det på andra sidan, tvåhundra meter bort, står en fiende. Ofta får man byta vilken grupp man själv kontrollerar för att A.I.n har hamnat i en situation den inte klarar av.

Multiplayer

Att A.I.n kunde varit bättre är dock inget större problem, det här spelet är nämligen överlägset roligast i multiplayer. Det är först när man spelar med och mot mänskliga motståndare som spelet blir riktigt verklighetstroget. Det finns en rad olika spelsätt, uppdrags baserat, free for all och ett antal olika varianter av teamplay. Uppdragsformen går helt enkelt ut på att man spelar singleplayer-uppdragen, men med mänskliga medhjälpare istället för datorspelare, klart roligare än att spela ensam. Free for All får sägas vara det minst realistiska, och tur nog också det som spelas minst. Teamplay är i stället desto roligare, då två lag möts på en av de femton stora singleplayer-banorna eller någon av de mindre multiplayer-banorna.

Vill man spela riktigt realistiskt så kör man utan möjligheten till respawns. Alltså, när man är död får man istället följa de återstående spelarna som observatör. Vill man ha mer action och mindre väntan kan man tillåta en viss mängd respawns för varje spelare. Det kan dock bli ganska störigt när någon man precis skjutit, kommer upp femtio meter bakom en där man var säker på att det inte fanns någon fiende.

Grafik

Ghost Recon har inte bara tagit realismen ett steg längre, utan även grafiken. Modellerna, animationerna och effekterna är riktigt välgjorda, allt för att spelet skall göra det lättare för spelaren att leva sig in i situationen. En välkommen nyhet är det levande landskapet; buskar och träd svajar i vinden. Detta gör det svårt, att som i tidigare spel stå helt stilla och skjuta på pixlar som rör sig. Nu är det riktigt svårt att upptäcka någon som ligger gömd i ett buskage.

Red Storm Entertainment lyckas ännu en gång med att skapa en riktigt bra soldatsimulator. Strategin att flytta kriget ut från byggnader och hus som i Rainbow6 till öppen terräng med skogar, buskage, floder, fält och städer var ett bra beslut. Tom Clancy's Ghost Recon är ett måste för alla som gillar verklighetstrogna FPS-spel som Rainbow6, Rogue Spear, Delta Force med flera.

Athlon 1.52GHz
Geforce3 64MB
Windows 2000