Tony Hawk har skejtat runt i ensamt majestät i närmare ett decennium. Men tidigare i höstas lyfte kritiker konkurrenten Skate till skyarna - kan Proving Ground möta hotet?

Den 30 september 1999 släpptes Tony Hawk's Pro Skater, som i Europa fick namnet Tony Hawk's Skateboarding. Det gavs först ut till PlayStation men fanns snart även till Nintendo 64, Dreamcast, N-Gage och Game Boy Color. Den Los Angeles-födde Tony Hawk hade börjat göra big buisness av sin popularitet som professionell skateboardåkare - ett klädmärke, ett eget filmbolag och en stor uppvisningsturné. Att tv-spelen där du får poäng för dina färdigheter och förmåga att göra trick på brädan skulle bli så framgångsrika hade nog inte ens Tony själv räknat med, men åtta år senare är vi framme vid den nionde utgåvan i serien.

Frågan är om det blir så många fler. I så fall måste det hända något mer drastiskt än vad som skett under utvecklandet av Proving Ground. Det ska naturligtvis bedömas utifrån en jämförelse med alla sina föregångare och, inte minst, konkurrenten från Electronic Arts - det smått revolutionerade Skate. Tyvärr får man snabbt en känsla av att det inte har hänt så mycket mer än att utvecklarna på Neversoft fick en beställning på en ny titel lagom till julhandeln och gjorde precis det minsta som kunde krävas av dem.

"Old School" med Tony Hawk

För, hur man än vänder och vrider på brädan, det här är kan inte ens uppfattas som ett försök att ge Skate en match. Tony rullar visserligen runt oss i nya städer som Philadelphia och Washington men det är samma typ av mer eller mindre orealistiska trick som utförs. Ett tryck på gul knapp får dig att grinda (glida på truckarna), den röda får dig att greppa och den gröna får dig att öka farten. Vill man vara snäll kan man kalla det "old school", vill man det inte kan man säga att nästan ingenting nytt har hänt.

Egna trick den analoga vägen

Med "Nail that trick" kan man få till helt egna trick genom att rycka i de analoga spakarna. Möjligheten fanns redan i föregångaren Project 8 men det fungerar bättre här. Funktionen finns i fler moment men den medför tyvärr en slow motion-effekt som man inte kommer undan och det förtar mycket av glädjen.

Det är möjligt att det här är en aning för grinig recension mot en titel med ganska hög lägstanivå. Produktionen är förstklassig, mängden skateboardåkare imponerar och spelet räcker längre än jag tagit mig. De nya städerna gör spelmiljön lite ruggigare och intressantare, men inte ens spelomslagets baksidetexter som "Gör om världen till din alldeles egna skatepark" och "Skapa dina egna maxade skatevideor med en komplett och välutrustad videoredigering" känns riktigt helhjärtade.

Tony Hawk stod på toppen av sin karriär i mitten av 90-talet. Nu har andra skateare tagit över. I tv-spelsvärlden regerade han längre, men år 2007 är det hög tid att abdikera.

Skicka en rättelse