Commandos 2 försöker inte skapa ett lika revolutionerande spel som Commandos, utan bygger istället vidare på det redan vinnande konceptet och förbättrar de delar som var sämre i ettan. Precis som i originalet får spelaren under andra världskriget ta kontroll över en elitstyrka, vars uppdrag är att försöka stoppa nazisterna. Men spelaren kommer även att få ta sig till Asien, för att försöka stoppa japanernas framfart.

Konceptet

Commandos går ut på att med hjälp av ett antal olika elitsoldater, alla med sina egna färdigheter, utföra en mängd olika uppdrag. Uppdragen kan gå ut på allt från att rädda gisslan och stjäla dokument, till att spränga ubåtar och lönnmörda högt uppsatta personer. Även om man har tillgång till ett flertal olika vapen, så är det kniven och knytnäven som kommer användas i de flesta lägen. Ofta möter man upp emot hundra fiender och har bara tillgång till 3-4 kommandosoldater, och då måste man förlita sig på att kunna hålla sig gömd och ta hand om motståndarna en och en.

Fiendesoldater kan upptäcka en på två olika sätt, genom syn eller hörsel. Genom en knapptryckning kan man se synfältet hos en utvald soldat. Synfältet är uppdelat i två färger, i de yttre delarna blir man inte upptäckt så länge man ålar på marken, men i delarna närmast soldaten blir man sedd direkt. Detta gör det möjligt att planera hur man ska ta sig förbi patruller och vaktposter.

När man springer, hoppar, oskadliggör någon eller använder ett skjutvapen, så finns risken att soldater i närheten hör ljudet. Exakt hur långt ljudet hörs representeras av en ring som går ut från ljudkällan. Skulle de befinna sig inom ringen så går de genast och undersöker vad som skapade ljudet.

Kommandosoldaterna

En av Commandos styrkor är dina soldaters karaktärer. Alla har sin egen historia, sitt eget humör och sina egna färdigheter. Detta bygger de vidare på i Commandos2, för att man ska lära känna de olika karaktärerna och när de ska användas.

Jerry Thin Mchale - Kommandosoldaten
Den riktiga elitstoldaten, utrustad med stora muskler, knytnävar och en kniv. Han har dessutom en radiosändare, som kan distrahera fiender medan han smyger sig på dem bakifrån. Tack vare hans hårda träning, kan han också kasta sig ut ur fönster för att undkomma fiender.

Thomas Inferno Hancock - Sprängämnesexperten
När något behöver sprängas kommer Inferno alltid att vara tillgänglig. Han är även expert på att använda skärbrännare, och den enda som kan hantera eldkastaren. Som tidigare brandsoldat och frivilligt rekryt till militären är han lojal och gör vad han bes om.

James Fins Blackwood - Dykaren
Med hjälp av dykarutrustning kan Fins noga undersöka floder, kanaler och havsbottnar. Skulle han stöta på en annan dykare eller en haj, kan han alltid använda sitt harpungevär. Fins är dock också väldigt användbar på land då han är den enda som kan kasta knivar, ett effektivt och tyst sätt att oskadliggöra en fiende, utan att behöva ta sig ända fram.

Sid Tread Perkins - Fordonsexperten
Tread började sin bana som förbrytare i USA, men flydde till England där han på något sätt kom med i kommandostyrkan. Även om de andra i gruppen inte helt litar på honom, är han oumbärlig då han är expert på alla fordon. Han kan dessutom sätta ut fällor i form av en snubbeltråd och en björnsax.

Rene Spooky Duchamp ? Förklädnadsexperten
Spooky gillar vare sig vapen eller slagsmål, men är ändå en viktig del i gruppen. Genom att klä ut sig i en fiendeuniform, kan han distrahera soldater medan de andra i gruppen kan ta sig förbi. Det gäller dock att han kan hitta en uniform från en högt rankad motståndare, han kan nämligen bara lura de som står under honom i befälsordningen.

Sir Francis T. Duke Woolridge - Prickskytten
Duke är bra både med vapen och knytnävar, men hans styrka ligger I hans träffsäkerhet med sitt prickskyttegevär. När man inte hittar något sätt att ta sig förbi några motståndare, kan några skott från Dukes gevär snabbt förändra situationen.

Natasha Lips Nikochevski - Förförerskan
Natasha vill själv inte använda sig av vapen, och sträcker sig inte längre än till att slå en inte ont anande soldat med en flaska. Istället använder hon sig av sin charm för att distrahera motståndare.

Paul Lupin Toledo - Tjuven
En av Europas mest ökända inbrottstjuvar. Lupin gillar inte skjutvapen och har bara möjlighet att tillfälligt knocka en motståndare. Hans storlek tillåter honom att gömma sig nästan var som helst. Att smyga sig upp bakom en fiende och sedan stjäla något ur dennes fickor är en annan färdighet han lärt sig som tjuv. Lupin kan dessutom klättra på så gott som alla väggar, vilket tillåter honom att ta sig upp till fönster, för att sedan släppa ner en repstege till de andra.

Mer valfrihet

Ett antal banor in i spelet så blev ettan, Commandos, mer likt ett pussel. Man var tvungen att lösa banorna precis som det var tänkt, och det fanns inte mycket utrymme över för egna lösningar. Detta problemet verkar vara borta i Commandos 2. Man kan alltid hitta på nya sätt att lösa problemen. Eftersom det finns fler karaktärer och ännu fler olika färdigheter kan man kombinera dessa, för att kunna utföra saker på ett flertal olika sätt.

Vad man saknar i Commandos 2 är dock möjligheten att koordinera rörelser mellan två karaktärer, som man kunde göra i t.ex. Desperados. Det är svårt att hinna byta mellan två av gubbarna medan man ger dem order, och helt omöjligt med tre.

För lite variation

Allt är dock inte perfekt i Commandos 2, som med alla spel finns där saker som kunde varit bättre. Många av situationerna man befinner sig i kan lösas på ett och samma sätt, nämligen genom att locka bort en soldat från sina kamrater med hjälp av en cigarettask, för att sedan oskadliggöra honom. Även om man oftast kan hitta snitsigare sätt att lösa problemen på, så är det sällan ett måste. Detta gör att spelet kan kännas lite långtråkigt efter att man spelat ett tag. Men efter några timmars vilande blir man ändå sugen på att utforska mer av banan och man vill se vad nästa uppdrag är.

Multiplayer

Precis som i ettan finns det även multiplayer i Commandos 2. Beroende på hur många man är så tar man kontroll över en eller flera av kommandosoldaterna. De inbyggda funktionerna för att sätta upp och hitta servrar är inte så bra, men med spelet medföljer instruktioner hur man använder Gamespy för det ändamålet.

Grafik

För ett spel som Commandos 2 är grafiken klart imponerande. Banorna är gjorda för att kunna ses ur fyra vinklar, och det finns gott om detaljer för att få dem att kännas verkliga. När man smygtittar in i ett rum, antingen genom ett nyckelhål eller ett fönster, så får man se rummet ur en 3D-vy man kan snurra på. När man väl är inne i ett rum är man dock begränsad till fyra vyer olika vinklar, och tyvärr så kan det ofta bli svårt att se alla vinklar och vrår om rummen är små eller korridorerna smala.

Commandos 2 är helt klart en värdig uppföljare till Commandos. De slog huvudet på spiken redan i originalet, och försöker nu bara rätta till de fel som ettan hade. För de som gillade Commandos eller andra liknande spel, som t.ex. Desperados, är Commandos 2 ett måste. För de som aldrig testat denna sortens spel så kan vara värt att skaffa Commandos 2 för att helt enkelt se vad man tycker om stilen. I vilket fall som helst så kommer Commandos 2: Men of Courage att kunna ge många timmars rolig underhållning.

Athlon 1.52GHz
Geforce3 64MB
Windows 2000