Även om jag nu bott i norrland i drygt två år, så finns det fortfarande en del typiskt norrländska aktiviteter jag inte har haft nöjet att ha testa på (jag har dock testat surströmming, och det var då rakt inget nöje), bland annat att åka snöskoter. Svenska Daydream kan kanske råda bot på det med sitt senaste spel Ski-Doo X-team Racing, som går ut på att tävla i den inte helt vanliga sporten snöskoter-racing.

I singleplayerdelen av X-team Racing har man till en början bara tillgång till ett fåtal banor och en snöskoter. Efter att ha avklarat första turneringen låser man upp ytterligare några banor och en ny och kraftfullare snöskoter. Till slut har man tillgång till femton olika banor och tre skotrar. Redan i de första turneringarna möter man ganska bra motstånd från de datorstyrda spelarna, och man måste oftast köra några övningsvarv på banorna innan man kan förvänta sig att få en bra placering. Under träningsloppen kan man välja att antingen åka ensam, mot sitt eget hologram eller mot en till sju datormotståndare.

Fart och känsla

Det kvittar egentligen helt och hållet vilken grafik och vilka funktioner ett racingspel har om det saknar en bra känsla. Tur nog så har X-team Racing precis den känsla som behövs. Även om det krävs lite träning på banorna för att inte krocka med träd, hus eller skyltar så är fartkänslan när man lyckas undvika alla hinder riktigt skön. Banorna är dessutom helt fria och man kan ta precis vilken väg man vill, så länge man tar alla checkpoints i rätt följd. Även om man oftast kommer snabbast fram om man följer de uppåkta vägarna så finns det ställen där man kan kryssa mellan träden eller göra ett snyggt hopp för att tjäna in några sekunder.

Vad som saknas är dock banor helt dedikerade för att kunna åka runt på och göra stunts. Det finns möjlighet att tävla i just detta i multiplayer, där den som gör snyggast och flest stunts vinner. Men tyvärr görs det på de vanliga banorna som ofta bara har ett begränsat antal hopp som möjliggör några snyggare manövrar och hopp. Vad man också saknar är inbyggt stöd för att kunna köra en bana baklänges, även om det går så är det omöjligt att tävla i det då checkpoints och dylikt inte fungerar. Eftersom banorna oftast ser helt annorlunda ut om man kör dem baklänges, hade det på sätt och vis fördubblat antalet banor man fick med.

Multiplayer

X-team Racing stödjer multiplay med upp till 8 spelare, antingen via Internet eller på ett lokalt nätverk. Man kan antingen tävla i ren racing eller i att göra flest och snyggast stunts. På spelets hemsida kan man sedan jämföra sina tider med andra spelare, se hur man ligger rankad och även hitta lite annan statistik.

Grafik och ljud

Grafiken i X-team Racing är klart ok. Banorna är välgjorda och varierade, och miljön är snyggt detaljerad. Enligt Daydream krävs det bara en P2 400Mhz för att spelet skall vara körbart, dock rekommenderas åtminstone en P3 550Mhz. Musiken är riktigt bra och skapar en bra atmosfär i spelet.

X-Team Racing kan kallas Motorcross Madness med snöskotrar. Det har en härlig fartkänsla, snygg grafik och riktigt bra banor. Det man saknar är som sagt helt öppna banor där det inte finns några färdiga spår att följa, vilket fanns i Motorcross Madness. Men även utan detta är X-team racing ett riktigt kul spel, vilket ger det en fyra i betyg.

Athlon 1.52GHz
Geforce3 64MB
Windows 2000