Den som någon gång kört en ny bil efter att ha gjort sig av med en mångårig trotjänare känner igen känslan: Underbar till att börja med - det går snabbare, det är skönare, det finns fler knappar att pilla på. Sedan upptäcker man den påökade bensinförbrukningens ekonomiska konsekvenser och alla de saker som inte fungerar som de borde, och man börjar undra om det var värt pengarna ... den gamla bilen gick ju trots allt från A till B, den också.

Det var ett bra tag sedan Civilization släpptes för första gången, men redan på den tiden var det ett omåttligt populärt spel, som skapade en ny genre - att bygga en egen värld tillsammans med andra (datorstyrda) civilisationer, på gott och ont. Vi byggde städer, utforskade kontinenterna, upptäckte hjulet (igen), byggde rymdskepp (ibland) och krigade (hela tiden). Grafiken i original-Civ fick sig ett rejält lyft i och med Civilization II, som körde under Windows och använde sig av ett isometriskt rutnät istället för det gamla top-down perspektivet. Civ II fick så småningom också multiplayer-läge, men förutom de estetiska förbättringarna och en hög med icke alltför revolutionerande regeländringarna var det i grunden samma spel som original-Civ, något som dock inte hindrade Civ II från att sälja bra och spelas av många.

Lite historik

På Civilization II kom uppföljaren Alpha Centauri, utvecklat av samma företag som nu presenterat Civilization III: Firaxis Games, med Sid Meier (som gjorde det första Civ) i spetsen. I Alpha Centauri har rymdskeppet (som man byggde i Civ II) anlänt och man ställs inför uppgiften att kolonisera den Nya Världen. Kul, men sci-fi temat tilltalade inte alla. Då var Civilization - Call To Power bättre - Activision gjorde som Firaxis nu gjort med Civ III: tog hela konceptet och speliden från Civ II och försökte förbättra den. Man lade in komplexitet som gick ner till hur länge dina medborgare fick arbeta om dagarna, gav spelaren möjlighet att bygga kolonier på havsbotten och bättrade på grafiken en smula. Spelet som Civ-fansen väntade på var dock Civilization III, som nu har kommit till oss. Var det värt väntan? Absolut. Är det nyskapande? Nja.

Nytt och gammalt

Trevligt nog så har man i Civilization III försökt göra en blandning av de bästa idéerna från första och andra Civ, och saker som var överdrivet rigida eller komplexa har rättats till. Krigande har blivit roligare då man utökat den stege som tidigare bara bestått av "Regular" och "Veteran"-enheter: Nu finns det "Conscripts", det vill säga värnpliktiga, samt "Elites" som ytterligare ett steg över Veteranerna. Allra högst upp ligger "Leader" vilka kan leda en större grupp enheter som då kan slåss tillsammans. Liksom tidigare kan man ha flera enheter i en ruta, men till skillnad från i de äldre Civ-varianterna kan alla inte dö samtidigt bara för att en får stryk. En annan rolig finess är en ny slags settler, en så kallad "Worker", som kostar mindre än settlern men å andra sidan inte kan bygga städer. Naturligtvis kan workers sättas på att automatiskt bygga vägar, järnvägar, bevattningskanaler och liknande vilket underlättar rejält. Varje civilisation har nu dessutom en "egen" enhet som ingen annan kan bygga, en förbättrad variant av en enhet som alla har - tyskarna t ex har en förbättrad stridsvagn ("Panzer") och romarriket har legionärer, vilka rensar bort det mesta man kan råka på i början av spelet.

Spelet, ja; förutom enheterna har en hel del fixats med på annat håll också - vetenskapens träd har utökats vesäntligt och en hel del nya underverk har lagts till; dessa är nu uppdelade i "Small Wonders" som kan byggas av alla, fastän någon annan redan byggt det, och "Great Wonders" som måste vara unika. Underverkens effekter har som väntat ändrats en aning - många, som t ex Leonardo's Workshop, har tonats ner för att inte ge lika stora fördelar. Även styrelseskicken har ändrats - det gamla Fundamentalism som var så trevligt i krigstider är utplånat men de övriga finns kvar, inget nytt alltså. En hel del andra saker är dock nya, särskilt vad gäller diplomati, där man inte längre känner sig lika begränsad som i de tidigare Civ-spelen. Kort sagt har du nu fler alternativ än "Ja" och "Nej". Även krigandet (vilket många diplomatiska möten leder till) har blivit mer intressant, då saker och ting sker betydligt mer verklighetstroget - du kan t ex leka NATO och precisionsbomba dina fiender, eller använda spioner för att ta reda på var alla deras enheter befinner sig.

Let's get cultural!

Ett helt nytt koncept har introducerats i Civ III - kultur. Kultur fungerar som en resurs vilken du och dina städer samlar på sig under spelets gång; en stad som får ihop ett visst antal poäng (t ex 100 eller 1000) växer, vilket utökar dina gränser. Att samla på sig tillräckligt mycket kultur är dessutom ett sätt att vinna spelet; förutom de två "gamla" sätten, att ha ihjäl alla andra eller bli först med rymdskeppet, kan du nu även vinna genom att dominera över 66% av världen eller genom att bli först med 20 000 kulturpoäng - och därmed beundrad av alla. En annan effekt av kulturen är att du har lättare att förhandla med civilisationer som har samma kultur som din - det finns fem sorters kultur: Amerindiansk, Grekisk-romersk, Europeisk, Östländsk och Mellanöstländsk. Denna kultur är också vad som avgör hur dina innevånare och städer ser ut. Med kulturen följer nationalitet, vilken dock är unik för varje folkslag; tar du över en stad så kommer dess invånare under en tid fortfarande att anse sig tillhöra det gamla folket, vilket kan leda till uppror eller i värsta fall att staden helt sonika går över till sin forna härskare igen. Sådana här saker kan vara irriterande ibland men de bidrar verkligen till verklighetskänslan.

Sammanfattning

Är då Civilization III det ultimata spelet? Nej, i varje fall inte ännu. Tyvärr lider Civ3 fortfarande av en del barnsjukdomar; ett rejält minus är att multiplayerstöd saknas helt (även om detta kanske kommer i en patch någon gång i framtiden) och spelet krashade utan förvarning eller felmeddelande flera gånger under mitt testande på en dator som i övrigt inte har några problem. Dessutom har varje omgång ("turn") en tendens att ta en rejäl tid på sig där största delen går åt till att titta på när ens (automatiska) arbetare springer runt och bygger vägar. Varför går det inte att stänga av? Ett plus skall Civ3 ha för att det ingår en editor med vilken man kan bygga egna världar, men denna saknar "mini-map" vilket gör det svårt att få överblick över situationen. Småfel kanske, men de drar ner helhetsintrycket på ett annars underbart spel, som för övrigt inte visar några tecken på lagg även i 1600 x 1200 pixlars upplösning.

Sammanfattningsvis måste det ändå sägas att Civilization III är en mycket välgjord uppföljare till en odödlig klassiker inom spelvärlden, och det bästa som finns att hitta inom genren idag. Är du Civ-fanatiker så gå inte, spring och skaffa det, idag. Det kommer att ge många timmars underhållning - men ta med något att läsa ifall du blir uttråkad av att se dina arbetare springa runt halva tiden.

Testsystem:

AMD Athlon 1 GHz
256MB PC133 RAM