Det ligger något djupt fascinerande i att framföra en bil i trehundra blås. (O)lyckligtvis är det få som får möjlighet att göra detta i verkligheten, men tack vare datorernas utveckling finns ett hyfsat surrogat i form av racingspel. Det senaste i raden av höghastighetslir med betoning på simulation är NASCAR Racing 2002 Season som låter dig flyga fram i farter som får Kungens Porschefärd häromåret (han fick naturligtvis inga böter, men kvällstidningarna gjorde ett stort nummer av saken) att framstå som en stilla färd medelst trehjuling. Spelets upplägg lockar förstås alla fortkörarwannabes, men är det, förutom farten, något att ha?

Intresset för racingserien NASCAR är enormt i USA, med allt vad det innebär av feta reklamintäkter, höga tittarsiffror och galningar som trånar efter att få ratta monsterbilar med 750 hästar under huven. Vi européer har en klart svalare inställning till evenemanget och får istället vårt behov av lågflygning tillfredsställt genom att se Michael Schumacher kamma hem seger efter seger. Om man orkar titta, vill säga. I ärlighetens namn är Formel 1 en urtrist sport; samma förare och märken vinner år efter år. Då är jänkarnas NASCAR betydligt mer spännande. Bilarna är ganska jämbördiga prestandamässigt, vilket leder till täta tabellstrider säsongen igenom.

En vanlig invändning mot NASCAR är att många lopp körs på ovaler istället för på knixiga stads- eller racingbanor. Måhända är de senare festligare för TV-tittaren, men när man själv ska köra (på datorn förstås, ytterst få av oss dödliga får chansen att testa bilarna på riktigt) är ovalerna suveräna. Man behöver inte ägna de fyra första timmarna åt att lära sig banan utantill, men samtidigt krävs gedigen kunskap om banan för att nå respektabla resultat. I NASCAR 2002 ingår alla tjugotre banorna från årets NASCAR-säsong, samt en extrabana med riktigt långa raksträckor och således monstruösa farter. Samtliga banor utom två är ovaler. Märkligt val av banor kan tyckas, men spelet följer den riktiga NASCAR-serien så ska man klaga får man vända sig åt annat håll än till speltillverkaren.

Förbättrad klassiker

Det är bara omkring ett år sedan föregångaren, NASCAR Racing 4, dök upp. Det första intrycket är att det inte är så stor skillnad mellan de båda spelen. Några nya banor, förbättrad AI, snyggare grafik och skönare ljud känns nog en aning sniket för dem som äger föregångaren. Men en jämförelse visar att nyheterna gör ett bra spel bättre. Ett välkommet tillskott för nykomlingen i serien är så kallade Driving Lessons, vilket är filmer som ger information om det mesta en nybörjare kan tänkas behöva veta: hur man kör, regler, detaljerad information om banorna med mera. AI:n har tagit ett snäpp upp på IQ-skalan och resultatet är synnerligen kompetenta datormotståndare. De är mycket aggressiva och tar varje chans att förpassa dig nedåt i resultatlistan.

Grafik och effekter är bitvis mycket snygga, bitvis bara godkända. Läckrast är bilarna med reflektioner och detaljer som ser mycket bra ut. Omgivningarna är dock av varierad kvalitet; publiken tillhör 2D-folket och mekanikerna är förvisso animerade men ser ut att vara hämtade från Quakes dagar. Fast nu är jag inne och rotar med pincetten, det viktiga är förstås bilarna och de banor man kör på. I farter över trehundra blås är det få som har reaktionsförmåga nog att se efter om man känner igen någon av åskådarna. Dock skulle det varit trevligt med lite coola effekter vid krascher, exempelvis bränder. Ljudmässigt finns inget att klaga på. Bilarna låter som man önskar, det vill säga biffigt. Ingen musik ingår, vilket vissa kanske stör sig på. Mig gör det inget eftersom kvalitén på spelmusik ofta är låg, plus att man förr eller senare tröttnar.

Det hänger på dig

Det viktigaste i en racingsimulator är tvivelsutan hur bilarna beter sig under körning. Här har Papyrus sannerligen lyckats. Det känns verkligen som att det är du som är föraren, inte som i vissa mindre lyckade racinglir där slumpmässiga sladdar och svårmanövrerade fordon ger körningen en touch av lotteri. Här hänger allt på dig; det gäller att tajma inbromsningarna så att man får så hög fart genom kurvan som möjligt. Släpper du gasen bara en aning för sent väntar muren, obönhörligen. Om man är av den sorten att man skyller sina misslyckanden på bilen så är det bara att klämma på sig blåstället och hoppa in i garaget. En mängd inställningar står till buds om man inte är nöjd med någon av de förinställningar som finns. Nybörjare väljer att köra det mer lättmanövrerade spelläget Arcade medan hardcorefortkörare får visa vad de går för i Simulation.

Fullmatat

Att köra NASCAR 2002 kräver hög och ständig koncentration. Efter några timmars racing skriker hjärna, ögon och rygg efter rast. Då kan man ta en titt på någon av spelets kringfunktioner. Det ingår ett ritprogram som får MS Paint att verka runristning (det krävs i och för sig inte så mycket för det) där man kan måla bil, dekaler, teammedlemmar med mera. Efter att gett bil och team ett anständigt utseende är det dags att testa den mycket kompetenta reprisfunktionen. Den låter dig kolla loppen ur ett stort antal kameravinklar och hastigheter och allt kan sparas så att man kan skryta för polarna vid ett senare tillfälle. Det går också att klippa ut valfria sekvenser ur loppen. Vill man av någon anledning pausa från racingen finns det alltså saker att göra. Hur många spel kan skryta med en förstklassig reprisfunktion, en filmredigerare och ett fullt dugligt ritverktyg? Tre överraskningar i en, som tillverkaren av de där vidriga chokladäggen skulle ha uttryckt det.

Det finns ungefär hur många racingspel som helst att välja mellan. Standarden varierar kraftigt och de riktiga höjdarna är ganska sällsynta. NASCAR 2002 är dock så bra att det höjer standarden rejält. De flesta av invändningarna som nämnts ovan är av underordnad betydelse. Det viktiga körkänslan och här kammar spelet hem full pott. Den enda eventuella invändningen mot ett köp är om man äger föregångaren. Spelen är i grund och botten ganska lika, men eftersom den senaste upplagan är en av klassens bästa så kan det vara värt att överväga ett köp. Äger man inte föregångaren finns ingen tid att spilla, spring och handla!

AMD Athlon 1,3 GHz
GeForce 2 GTS 32 MB
384 MB RAM