Warlords har hängt med ett antal år vid det här laget, och har hittat sin egen nisch med sin blandning av fantasi, strategi och rollspel. Men för Zobin var det premiär - här är hans rapport från frontlinjen i Warlords Battlecry II.

Spelet börjar som sig bör med att man väljer sig en hjälte. Denne kan ha något av fyra olika yrken, dessutom väljer man även ras - allt ifrån odödliga till barbarer finns att välja mellan. (De odödliga visar sig emellertid lika dödliga som alla.) Alla raser har sina olika egenskaper och byggnadsmöjligheter, till exempel är vissa mer inriktade på magi medan andra hatar allt slags trolltyg. Det går alltså att "personalisera" sin hjälte i stor utsträckning. Det finns hur som helst något för alla smaker bland de 12 raserna - själv valde jag de intelligenta alverna med magisk inriktning. Intelligens slår ju rå muskelstyrka, brukar det ju heta?

Spelet börjar med att du presenteras en översiktskarta med 64 olika provinser. Dessa utgör tillsammans landet Etheria, och målet med spelet är att ena det under en och samma flagga - din egen. Så låt oss sätta igång.

En erfaren man slåss bättre

Alla enheter i spelet får erfarenhetspoäng, som gör att de blir mäktigare och starkare. Dödar du många fiender i ett uppdrag, kommer din hjälte att få mer erfarenhetspoäng att dela ut på sina olika färdigheter i slutet av varje nivån. Innan du ger dig in i en strid kommer du att ställas inför ett antal val. Till att börja med kan det någon som kanske vill gå med i din armé för en mindre summa pengar. Dessa legosoldater brukar oftast vara utav den starkare sorten, så det rekommenderas att du köper in dem till din armé om du har råd. Därefter kommer du att tillfrågas om vilka enheter du vill börja slaget med. Ju mer erfaren du är desto fler enheter kan du ta med dig från en strid till nästa olika strider. Det är därför viktigt att du skaffar ett par starka och erfarna soldater som du i princip kan utkämpa varje slag med. De mer erfarna soldaterna kommer även att tilldelas namn av datorn.

Alla dessa demoner

Det finns 140 enheter i spelet, alla av dem både varierade occh välgjorda. Spelet har som sagt fantasyinslag, så drakar och demoner har sin självklara plats. Grafiken är väldetaljerad och funktionell, och de olika kartorna är varierade. En detalj i sammanhanget är musiken - det hade gärna fått vara ytterligare ett par bakgrundsslingor, även om ingen skugga ska falla över ljudproducenten som lyckats skapa en passande stämning genom musiken i spelet.

Spelkontrollerna och användargränssnittet är väldigt lättanvänt och funktionellt, och eftersom det på förhand går att programmera in ett antal olika beteenden (12 stycken här också faktiskt?) så förenklas spelet avsevärt. Till exempel kan du be dina magiker att agera defensivt samtidigt som de ger magi-understöd under striden. Det gör att du inte behöver trycka på enheten varje gång du vill hela dina soldater, det görs automatiskt. Spelet kan vara lite svårt att lära sig till en början, men eftersom det finns skriftliga förklaringar till allt, så lär du dig det på ett par timmar.

Det enda som man kan klaga lite på är att spelet har hela 140 enheter, men de är utdelade på endast 12 raser. Det kan få dig att känna att du inte har en stor variation på dina arméer. Men det går ju förstås att köpa upp sig på legosoldater, vilket ju ger en viss variation.

Det finns fyra sorters naturtillgångar i spelet, i form av fabriker. Dessa ska inte bekämpas, uppgiften är att konvertera dem så att de producerar för din armé istället för fiendens. Motståndarna försöker givetvis att göra motsatsen, utan naturtillgångar och råvaror inga pengar, och ingen armé?

Ett annat sätt att få in pengar, är att besöka olika "uppdragshus", som går att hitta på varje karta. I dessa finns det oftast folk som behöver någon form av hjälp, och belöningen för ett väl utfört uppdrag kan vara allt från kontanter till ett biffigt monster till din armé.

Warlords Battlecry II känns som en välkommen frisk fläkt i den annars ganska stela RTS-genren. Med många originella inslag, såsom erfarenhetspoäng, är det lättare att engagera sig i sin hjälte och dennes soldater. Det finns dessutom gott om utmaningar i spelet. Du kan bland annat ta ut din hjälte och mäta dina krafter på Internet, och vill du få det mesta av spelet så ska du erövra Erithia med alla 12 raser. Datorns AI (artificiella intelligens) är inte heller så tokig, spelar du på någon av de högre svårighetsgraderna, kommer du att få offra många timmar framför datorn innan slaget är vunnet. Och när du är klar med alla uppdrag i grundpelet, kan du fortsätta att bygga egna med hjälp av den medföljande ban-editorn, något av en standard i dagens strategispel.

Warlords Battlecry II är ett av dessa spel som ger en känslan "bara en gång till". Det gör att man sällan stänger av det i tid. Det är magiskt, liksom spelet. Ett måste för alla strategiälskare.

Av Zobin Baygan

Testsystem: