Det finns vissa spel som alltid får agera kvalitetsmåttstock när man skall betygssätta nya spel. Quake3, trots sina år på nacken, används fortfarande som mått på bra grafik. Counter-Strike används för att mäta framgång på multiplayer-scenen och Warcraft/Starcraft för att jämföra RTS-spel. Rollen som jämförelsespel för soldatsimulatorer togs nyligen av Ghost Recon då det petade Rainbow 6 från tronen. Nu har Ubi Soft släppt ett addon till spelet, nämligen Ghost Recon Desert Siege. FragZone testar om det tillför något väsentligt till originalet.

Vad som gjorde Ghost Recon till den bästa soldatsimulatorn var underbar grafik, bra stöd för multiplayer och imponerande AI. Men framför allt hade det en riktigt bra känsla. Ghost Recon var egentligen det första spelet där man kunde sätta någon tillit till datormedspelarna. Man var inte längre tvungen att alltid ta kontroll över de soldaterna som för tillfället råkade på fienden utan kunde oftast låta datorn hantera det själv. Likaså var grafiken bättre än i tidigare spel och utomhusmiljöerna var förvånansvärt verklighetstrogna då buskar och träd svajade i vinden.

Desert Siege tillför inga revolutionerande förändringar i spelet utan snarare saker som gör att spelet kan leva något längre. En åttabanors singleplayer-del tillkommer som utspelar sig då Etiopien invaderar sin granne Eritrea. Förutom att dessa banor självklart går att spela i multi så medföljer även 4 extra banor speciellt för multiplayer. Ännu mer intressant är kanske de 9 nya vapnen, varav ett är M60-kulsprutan. Det tillkommer även två nya spelsätt som handlar om att ett lag försvarar ett område och det andra skall anfalla.

Det finns faktiskt inte så mycket mer att säga om Desert Siege. Singleplayer-delen och dess banor håller minst samma klass som den i originalet och multiplayer-banorna är likaså de bra. Ghost Recon är fortfarande och kommer säkert förbli den bästa soldatsimulatorn under en lång tid. Det var klart välkommet att få stifta bekantskap några nya banor och utmaningar i spelet. Desert Siege är en bra addon för alla som ännu inte tröttnat på spelet eller för alla de som tröttnat men tror att de tilläggen kan skapa en ny gnista.

Athlon 1.52GHz
Geforce3 64MB
Windows 2000