Tribes var ett av de första spelen som i stort sett helt gick ifrån möjligheten att lira singelplayer och satsade istället helhjärtat på multiplayer. De få möjligheterna att spela ensam som fanns bestod i några enkla och tråkiga träningsuppdrag. Tribes2 följer i sin föregångares fotspår och satsar på att ännu en gång fånga stora delar av online-scenen.

Det är kanske inte så konstigt att jag blev ganska glad när Tribes2 CD:n damp ner i min brevlåda, eftersom jag tidigare spelat Tribes 1 ganska flitigt. Jag slängde snabbt i spelet och startade upp installationen. Kort därefter kom min första besvikelse, autouppdateraren kraschade nämligen när man försökte installera en av de redan släppta patcharna. Detta kunde avhjälpas genom att ladda ner en patch till autouppdateraren för att sedan låta denne installera de riktiga uppdateringarna till spelet. Det var dock en snabbt övergående besvikelse, då spelutvecklare i dagsläget har för vana att släppa ofärdiga eller åtminstone buggiga titlar, har man vant sig med tiden.

Kort introduktion

Även om jag tror de flesta vet vad Tribes är så kan det vara bäst att ge en snabb introduktion av spelet. Som man ganska snabbt förstår handlar det om ett FPS (First person shooter), skillnaden mot andra spel i samma genre är dock ganska markant. Banorna består av gigantiska landskap med berg, dalar, floder, sjöar och oftast också två eller fler baser. Sedan skall ett tiotal spelare kämpa mot varandra för att antingen hålla olika baser, ta motståndarens flagga eller enbart skjuta varandra sönder och samman. Den största skillnaden mot andra liknande spel är ditt jetpack, vilket tillåter spelarna att ge sig av på kortare flygturer, samtidigt som man kan utföra ganska avancerade manövrar.

Singleplayer

Jag valde att börja med att testa singleplayer-delen av Tribes 2. Jag hade hört att den skulle vara bättre än den som fanns i Tribes, och dessutom kunde jag behöva en snabb genomgång, då det var ett tag sen jag sist spelade ettan. Sorgligt nog består singleplayer-delen av ungefär samma sak som i föregångaren, ett fåtal banor för att lära sig de olika aspekterna av spelet. Även om det kan vara användbart för nya spelare eller kul i en till två uppdrag så tröttnar man snabbt. Dock hade jag inte förväntat mig mycket mer, Tribes är och förblir ett spel som skall spelas mot andra människor.

Olika spelsätt

Precis som föregångaren så finns det en mängd olika spelsätt att välja mellan, men CTF (capture the flag) är det klart vanligaste. Som vanligt går det ut på att stjäla motståndarens flagga och se till att hålla kvar sin egen. Ett annat vanligt spelsätt är Capture and Hold som går ut på att ta över byggnader och sedan försöka hålla dem så länge som möjligt. Utöver detta finns det en mängd andra val såsom Bounty, Hunters, Deathmatch, Siege och så vidare.

Rustningar och vapen

Precis som i Tribes så finns det i Tribes2 tre olika rustningar att välja mellan. Vilken du väljer bestämmer delvis vilken roll du kommer spela då du får tillgång till olika vapen. De lätta rustningar tillåter en att röra sig snabbt och bland annat får man tillgång till snipervapnet. De större är tunga och slöa men kan ta ordentligt med stryk, dessutom kan man bära på de tyngre vapnen som raketgeväret och artillerikanonen. Arsenalen i Tribes2 är inte alltför olik den i Tribes. I stort sett finns alla vapnen kvar, även om många har justerats lite smått. Den största nyheten är raketgeväret som är ytterst effektivt mot fiende flyg. Bland de föremål man kan placera ut, finns det fler portabla kanoner som nu dessutom kan placeras på såväl väggar och i tak.

Inventariestationerna har fått en hel del justeringar till det bättre. Nu slipper man stå och skrika på nybörjare som tar minuter på sig att välja rätt utrustning. Genom en enkel konsol kan man ställa in cirka tio favorituppsättningar av rustningar och vapen för att sedan välja en av dessa innan du använder en inventariestation. Sedan tar det bara någon enstaka sekund innan man är fullt påklädd och utrustad.

Fordon

En av de största nyheterna i Tribes 2 är kanske fordonen. Inte nog med att de tre flygmaskinerna byggts om ordentligt och blivit bättre bestyckade så finns det dessutom tre stycken markbundna fordon. Vi skall titta lite närmare på allihop.

Shriek Fighter

Motsvarigheten till Scouten i Tribes 1, dock rejält mycket större och klumpigare. Som självutnämnd pilot i Tribes 1 så blev jag besviken när jag såg vad som hänt med min scout i det nya spelet. Även om den är relativt rörlig jämfört med de andra fordonen, är den betydligt mer svårhanterlig än i det första spelet. Raketen har nu dessutom bytts ut mot en ärtbössa som skjuter små blåa kulor. Även om den kan vara effektiv mot annat flyg så är det totalt omöjligt att träffa spelare som rör på sig.

Thundersword Bomber

Flygbombaren är något helt nytt för Tribes, ett kraftigt bestyckat och ganska tåligt flyg. Den kan ta en pilot, en tailgunner och en som sköter vapnen. Den är bestyckad med en kanon och några riktigt kraftfulla bomber. Kanonen har dock samma problem som Shriek Fighterns, det är nämligen stört omöjligt att lyckas träffa med den. Bombernas styrka är det som kan göra Thundersword effektiv. Dessutom tar den rejält med stryk och det krävs flera raketer för att skjuta sönder skölden.

Havoc Heavy Transport

En lika slö som tålig flygtransport. Den tar en pilot, en tailgunner och kan transportera upp till fyra andra spelare. Alltså kan den få samma eldkraft som från fem stycken spelare, vilket om de är rätt utrustade kan bli ganska kraftigt.

Wildcat-Class Grav Cycle

Det i särklass snabbaste markfordonet. Utan några vapen, lätt bepansrad och med en förare kan den snabbt ta en mellan din egen och fiendens bas. Den är dock ganska otymplig i bergig terräng då höga fall lätt skadar den eller får den att explodera. Men på rätt banor kan den vara riktigt användbar för att till exempel låta en flaggbärare snabbt ta sig tillbaks till sin egen bas.

Beowulf Assault Vehicle

En kraftigt bestyckad svävande tank som tar en pilot samt låter en person kontrollera kanonen. Precis som med de andra fordonen har den stora problem att träffa, bästa taktiken jag hittat hittills är att helt enkelt att köra över motståndarna.

Jericho-Class Mobile Point Base

Ett kraftigt bepansrat fordon som enbart tar en förare. När den stannar fälls en inventariestation och en kanon upp vilket gör att den kan fungera utmärkt som en bas nära fienden. Dessutom tar den ordentligt med stryk så det krävs flera motståndare för att lyckas ta ut den.

Grafik

Många har klagat på att grafiken i Tribes 2 inte alls var så bra som man hade hoppats på. Den tål knappast att jämföras med de snyggaste spelen idag, men med tanke på de stora landskapen kan man nog inte kräva särskilt mycket mer. Man slutar ganska snart tänka på det dessutom, den är helt tillräcklig för att ge en bra spelupplevelse.

Svårt för nybörjare?

Till och med jag som har spelat 3D-Action spel sedan Wolfenstein 3D känner mig lite som en nybörjare när det kommer till Tribes. Anledningen är att så gott som alla vapnen i Tribes 2 kräver otroligt mycket träning. Det är bara snipervapnet som är instant-hit, alla andra tar olika lång tid på sig att nå målet. Med andra ord måste man nästan alltid försöka räkna ut var motståndaren skall vara när skottet träffar. Att nästan alla flyger runt i luften gör inte saken lättare heller. En del av de erfarna Tribesspelarna håller säkert inte med mig, men det är ett faktum att det är svårt att träffa med vapen i Tribes. Dock hörde jag en väldigt bra kommentar första gången jag spelade Tribes2: Man behöver inte ens få någon frag för att ha kul. Det stämmer väldigt bra då de flesta, i alla fall så här i början slutar en match med någon enstaka frag. Men av någon anledning är det ändå kul.

Slutord

Även om en del inbitna Tribesspelare säger att Tribes 2 inte alls är likt ettan så vill jag, som kanske inte spelat riktigt lika mycket, påstå att spelen är mycket lika varandra. Har man därmed testat Tribes 1 vet man på ett ungefär vad man har att förvänta sig. Som sagt tidigare är det ett spel som kräver helt annan teknik än i t.ex. Counter-Strike och Quake3. Dessutom är det mycket högre krav ordentligt lagspel för kunna utföra något. Detta leder till problem om man exempelvis hamnar i ett dåligt lag på en öppen server. Hur duktig man än är så klarar man inte att både försvara generatorerna, basen, flaggan och samtidigt anfalla. Den som själv vill kunna styra upp ett helt lag kommer troligtvis bli ganska besviken, men den som gillar lagspel kan istället bli riktigt nöjd.

Skicka en rättelse