Efter en två månaders lång speltorka med bara några få spelbara titlar var jag glad när Akellas Age of Sails 2 ramlade ner i mitt knä. Utgivaren Talonsoft har en imponerande hylla med titlar som Jagged Alliance 2, Airport Tycoon, Codename Eagle, Hidden and Dangerous och ska släppa bland annat Mafia, så visst verkar Age of Sails 2 lovande. Spelet tar dig till Amerikas frihetskrig och till de stora sjöslagen som utkämpades då. På den tiden handlade det inte om att försöka sänka varandra med ubåtar, missiler eller andra smått fega tillvägagångssätt, då utkämpades slagen med gigantiska flermastade segelfartyg med över femtio kanoner på varje sida.

I Age of Sails får spelaren dra på sig kaptenskläderna och ta kommandot över en flotta krigsfartyg under de stora sjöslagens tid, runt slutet av 1700-talet och början av 1800-talet. Efter en kort introfilm där man ser hur Amerika förklarar sig självständiga får man välja mellan att starta en kampanj eller spela enstaka historiska slag. Varje historiskt slag har en kort beskrivning om historien bakom slaget och hur utgången blev. Och det är upp till dig att antingen försöka förändra utgången eller gå i de historiska kaptenernas fotspår.

Väljer du att istället börja med en av de cirka tio kampanjerna så får du lite mer valmöjlighet än vid de enstaka slagen. Man kan då mellan de olika slagen köpa och sälja skepp, införskaffa ny besättning, reparera skador med mera. Även kampanjerna är i grunden förknippade med historiska händelser, dock är de enskilda uppdragen något förändrade för att det ska bli roligare att spela.

Skeppen

Eftersom hela konceptet med spelet handlar om skeppen så är det förståeligt att Akella lagt ner mycket tid på deras detaljrikedom. Man styr varje enskilt skepp, säger till hur de ska ladda kanonerna, vad manskapet ska jobba med samt om man ska hala eller hissa seglen. Även om detta är ett klart plus i mindre strider med några få skepp så är det totalt omöjligt att hinna med det om man har en flotta på tjugo skepp.

Styrningen skiljer sig rejält från andra strategispel, det är inte bara att klicka dit fartygen ska åka med andra ord. Allt spelaren gör är att ställa in i vilken riktning skeppet ska åka, och sedan är det vinden som för skeppet framåt. Däremot så lär man sig snabbt att man måste utnyttja vinden på rätt sätt. Åker man rakt emot den så kommer man stå stilla, medan man kan nå höga hastigheter om man har den i rätt vinkel bakom sig. Precis som i de riktiga sjöslagen så är det dock bara en sida som brukar få en fördel av vinden, medan den andra får svårt att manövrera mot fienden.

Land ohoj!

De flesta slagen utspelas mitt ute på oceanerna långt ifrån land, men på vissa kartor så kommer man i kontakt med både städer och fort. Här krävs det att man som kapten är uppmärksam så att inget av skeppen åker på grund eller in i ett berg. Dessutom ska man undvika fortens kanoner som kan orsaka stor skada på flottan.

Själva striderna

Den som tycker att striderna i spel som Starcraft och Command & Conquer är för långtråkiga kommer nog somna till Age of Sails 2. Precis som på riktigt kan striderna ta lång tid på grund av de stora avstånden, långsamma omladdningarna och inte så träffsäkra kanonerna. Antingen kan skeppen helt enkelt ligga med bredsidorna mot varandra och pumpa salva efter salva in i varandra, men oftast måste den med de mindre bestyckade skeppen försöka sig på andra taktiker. Även om jag inte är insatt i taktiken i historiska sjöslag så lyckades jag framgångsrikt använda samma taktik som Nelson använde vid Slaget om Trafalgar, något som tyder på att spelet kan återskapa verkligheten ganska bra.

Vill man inte sänka fiendens skepp så kan man istället försöka borda dem. Genom att åka tillräckligt nära, slänga över änterhakar och sedan skicka över sina trupper. Vill man kan man sedan skicka över en del av sin egen besättning för att ta kontrollen över fartyget och därefter använda det i strid.

Grafiken

Grafiken och detaljrikedomen på båtarna är riktigt imponerande. Skeppen rör sig mjukt och går upp och ner över vågorna, dessutom kan man på däcket se hur sjömännen springer omkring. Masterna och seglen är mycket detaljerade, efter en eldstrid syns det tydligt hur antingen seglet har blivit sönderskjutet eller masten har fallit efter en direktträff. Även om det definitivt finns spel med bättre grafik så är det faktiskt imponerande för att vara ett spel i en så pass liten genre.

Buggar, buggar, buggar och ännu fler buggar

Ja visst lät det bra så långt, men dags för att ta ner spelet på jorden och gräva ner det tre meter under marken. Det här spelet är ett ypperligt exempel på att det är bättre att fortsätta arbeta med spelet i två månader än att släppa det för tidigt. Det fullständigt kryllar av stora och små buggar. De har misslyckats med nödvändiga saker som att borda och ta över skepp, vilket är ett tvång för att kunna genomföra vissa kampanjer. Att spara i kampanjerna fungerar inte alltid och för många så går det inte ens att starta spelet. Det finns dessutom en drös med mindre buggar som gör en riktigt irriterad. Exempelvis så kan man inte välja vilken sida av skeppet som kanonerna ska laddas om på, även om det står att det ska gå i manualen. Ibland medför detta att besättningen fortsätter ladda om på fel sida där ett skepp ligger på flera hundra meters avstånd, medan de låter kanonerna på andra sidan där ett fiendeskepp ligger nära förbli tomma. Ett annat oacceptabelt fel är att ljudet påverkas av frameraten, vilket gör att det hackar och låter konstigt när det är för många båtar på skärmen.

Talonsoft har redan släppt en buggfix, men de buggarna jag nämnt ovan och en mängd andra finns fortfarande kvar. Nästa patch skulle varit ute för några veckor sedan och det är långtifrån säkert att den fixar alla stora buggar, än mindre alla små. Även om Talonsoft försöker lugna spelarna genom att regelbundet säga att de jobbar med det hela, är det otroligt dålig stil att först släppa ett extremt buggigt spel och sedan inte släppa patcharna snabbt nog.

AI:n och Multiplayer delen är två andra områden som har stora brister. Ofta ser man hur datormotståndarna agerar som totala idioter, som t.ex. att lämna en del av flottan i strid medan de övriga skeppen åker åt skilda håll. Både AI:n och problemen med multiplayer skall dock åtgärdas i nästa patch är det sagt.

Slutord

Ja vad ska man säga? Spelet verkade riktigt lovande men föll pladask på grund av att det släpptes några månader för tidigt. Tycker ni själva konceptet verkar riktigt bra så vänta tills några fler patchar är släppta och skaffa det först då, men håll er borta fram tills dess. Det är totalt ospelbart med de buggarna som finns i dagsläget.

Istället för en stark fyra får spelet en tvåa på grund av alla buggar och problem. Hade det inte varit för att Akella förhoppningsvis håller på att fixa dem så hade jag gett Age of Sails 2 en etta. Som sagt, spelet kan bli intressant, men först om några veckor då det förhoppningsvis faktiskt är spelbart.

Skicka en rättelse