Det är snart ett drygt år sedan Quake 3 Arena släpptes och lagom till ett års jubileumet passar id Software på att släppa demot av expansionen Team Arena. Team Arena är som namnet säger en expansion till Quake 3 Arena som är inriktad på teamplay och då framför allt Capture The Flag. Frågan är om Team Arena kan väcka nytt liv i Quake 3 Arena eller ställer sig i raden som ytterligare en usel expansion?

Efter att ha laddat ner det 127 mb stora demot och installerat möts jag av ett coolt id Software intro och en mycket uppfräschad meny. Ivrigt ställde jag in mina inställningar för att testa den Capture The Flag banan som följde med demot.

Spelalternativ

Quake 3 Arena var som de flesta känner till ett väldigt tungt deathmatch spel där man inte satsat särskilt mycket på CTF biten. Detta är det tänkt att man ska åtgärda med Team Arena. För att man inte ska lessna på spelet finns det hela fyra olika spelalternativ. Det första är traditionell CTF där båda lagen har varsin flagga och du ska helt enkel ta motståndarens flagga och ta den till ditt läger för att få poäng. Det andra alternativet Overload är liknande med enda skillnaden att flaggorna har blivit ersätta av en bas som man ska försöka ta död på. One Flag CTF är inte heller särskilt originellt, istället för två flaggor finns det nu en flagga i mitten som du ska få över till din bas. Det sista spelalternativet är dock betydligt mer originellt, varje gång du dödar en motståndare kommer deras huvud upp i mitten. För varje huvud som du plockar upp och får in i motståndarnas bas får du en poäng. Trots de nya spelformerna är det gammal som är äldst och vanlig Capture The Flag är klart roligaste spelsättet.

Spelkänslan

Spelkänslan i Quake 3 Arena var extremt bra och därför tror jag att id Software har valt att inte ändra på ett vinnande koncept. En del buggar är borta men där slutar id Softwares modifieringar.

Banor

Med Team Arena demot medföljer endast en Capture The Flag bana vilket är i snålaste laget. Banan är typiska Q3 stuket med diverse jumppads och smala korridorer. Banan fungerar ganska bra som Capture The Flag bana även om den kan vara aningen liten för många spelare. Banan är dock otroligt rolig ur taktiksynpunkt där man kan lägga ner mycket tid på taktik.
Låt oss hoppas att id Software till hela expansionspaketet har dumpat de flesta rymdbanor och endast koncentrerat sig på inomhusbanor som de med denna bana bevisat kan bli bra.

Grafik och Ljud

Grafiken är om möjligt ännu mer detaljerad och snyggare än Quake 3 Arenas grundgrafik. Men den snygga grafiken drar givetvis ner antal bilduppdateringar per sekund (FPS) också. Detta är något som märks direkt, när jag spelade med samma inställningar i Team Arena som i Quake 3 fick jag en stor FPS sänkning. id Software har erkänt att så är fallet och håller på att arbeta på det tills färdiga versionen. Ljudet i Team Arena är förutom menymusiken nästintill orörd.

Vapnen

Det jag hade sett framemot mest med Team Arena var de nya vapnen som kom. En stor besvikelse fick jag när jag upptäckte att det endast fanns ett nytt vapen som var Proximity Launcher. Förutom detta vapen finns även tre nya powerups. En Powerup är Kamikaze som är väldigt osäkert och har du det kan du släppa ut ett stort klot som dödar i stort sett allt i sin närhet. Skulle du dö medan du har denna powerup detoneras klotet av sig självt om ingen spränger din kropp.

Sammanfattning

För alla CTF älskare kommer Team Arena som en perfekt julklapp i höstmörker. Med nya banor och nya taktiker och förbättrad teamplay känsla kommer Team Arena att spelas varmt hos alla CTF spelare. Vi som föredrar de andra spelsätten är inte lika nöjda med Team Arena. Visst det kan vara kul att spela igenom på skoj men där slutar nog Team Arena. Team Arena känns mer som ett billigt sätt att tjäna pengar och flera gratis moddar ute på marknaden är både bättre och roligare än Team Arena.

Av Carl Persson (Cal)

Skicka en rättelse