Man kan tycka att efter den långa kampen att komma hem så borde folket från Kharak få leva lugnt en kortare tid. Men att ta sig hem var bara början, det är nu de riktiga problemen börjar. Bara femton år efter hemkomsten och otaliga strider med lojala imperialister så uppenbaras ett nytt hot i form av the Beast, en uråldrig livsform som sprider sig snabbt och verkar omöjlig att stoppa.

Få har väl missat Homeworld, som inte bara är ett otroligt vackert spel, men även ett försök att skapa en ny genre. Det är sällan första spelet i en genre blir riktigt bra, men Sierra lyckades faktiskt riktigt bra. Speltypen kan väl närmast kallas 3D real time strategy och med 3D menas att man kan röra sig i 3 dimensioner. Anledningen är att det hela utspelas i rymden där din bas består av ett gigantiskt rymdskepp och dina andra enheter är allt från små enmansskepp till stora slagskepp.

Nytt spel eller addon?

Att Cataclysm är ett nytt spel kan man knappast säga, det är snarare en välgjord addon till orginalet, dock självklart utan krav på att äga ett exemplar av det sistnämnda. Likheterna är slående mellan spelen och de största förändringarna ligger i storyn och det stora antalet nya enheter.

Asteroidsamlare på heltid?

Du börjar som kapten på ett skepp vars främsta uppdrag är att samla in resurser till sekten, eller kiith:en som det heter i Homeworld. Ditt första uppdrag består i att hjälpa en annan kiith som fått problem med imperiets kvarlevande styrkor. Eftersom du har ganska liten stridskapacitet så blir dina uppdrag att hjälpa till på kanterna och inte i den stora striden. Men att kämpa mot Imperiets små rester borde inte vara så svårt? Istället kommer du snart ställas mot en ny fiende som efter miljontals år återupplivas och sprider skräck bland både imperiet och dina allierade.

Jag måste säga att jag tröttnade snabbt på singleplayer i Homeworld, men i Cataclysm känns det mer genomarbetat och är klart roligare att spela. Hade det inte varit för att jag råkade spara över min enda sparning precis innan hela min flotta blev söndertrasad så hade jag nog fortfarande suttit och spelat.

Multiplayer

Även då det finns ganska många sätt att konfigurera matcherna så består de i stort sett av att man ska skapa en stor flotta och skjuta motståndarna till bitar. Detta är dock inte så enkelt som det låter utan det krävs mycket strategi som gör spelet klart roligare än många andra RTS. Eftersom basen består av ett skepp, om än väldigt långsamt, så kan det fara runt på kartan. Och med hjälp av hyperspacing så kan det plötsligt dyka upp fiender precis bakom en. Alltså så måste man hela tiden se till att ha ett bra fungerande system av patruller och försvarare. Men man måste dessutom se till att forska i den stora mängden teknologier som finns. För er som spelat Homeworld så är multiplayer i stort sett detsamma, men med nya enheter vilket gör det intressant igen.

Gillade ni Homeworld eller skulle bara vilja testa denna nyskapande serie så är Homeworld: Cataclysm ett måste. Det är fortfarande riktigt vackert grafiskt och är en kul upplevelse mot alla first person shooters eller vanliga strategispel som det dräller av idag. Det är dock mycket likt original Homeworld så förväntar er inte att gilla Cataclysm om ni inte gillade ettan.