Titeln tyder på att spelet utspelas nere i havets djup, men kan det vara något lika nyskapande som Homeworld, fast istället i havets 3D miljö? Nej knappast, Submarine Titans är ännu ett av de många top-down strategispelen, men det har faktiskt en viss charm och lite nya idéer jämfört med liknande kloner.

Korta fakta:

+ Tre mycket olika sidor att spela med.
+ Avancerat multiplayer med åskådare
+ Små, men flera nyskapande idéer.
+ Ett snyggt, väl fungerande gränssnitt och bra kontroll.

- Grafikmotorn känns lite väl gammal.
- I grunden väldigt likt Starcraft och andra RTS spel.
- Alla enheter är lite för lika.

Min första tanke när jag såg titeln var knappast ett strategispel, utan snarare en action ubåtssimulator. När jag sedan såg de första bilderna så tänkte jag; Oh nej, inte ännu en dålig Starcraft klon. Spelet ser kanske ut precis som alla andra Warcraft/Dune2/Starcraft kopior men när man börjar spela så blir man faktiskt glatt överraskad.

Välj din art

Visserligen utspelas det hela på vår egen planet, men det har lyckats smyga sig ned ett par utomjordingar på havsbottnen. Och nu när människorna kommer ned med diverse krigsfarkoster vill de inget annat än att ta sig bort från vår planet, problemet är att de behöver samla en del resurser innan det är möjligt. De andra två valbara sidorna består av människor som inte är så bra kompisar de heller.

Precis som Starcraft så satsar Ellipse på att göra de tre sidorna annorlunda så att de känns olika att spela med. De har faktiskt lyckats ganska bra, om än det känns som lite väl mycket är stulet från Starcraft. Människorna har konstruktionsskepp medan utomjordingarna istället använder skepp som själva blir byggnader (Starcraft någon?).

Skeppen varierar sig också ganska bra mellan varandra, och många byggnader är olika vilket gör det roligt att spela kampanjer med alla sidor.

Under vatten?

Man undrade hur mycket Ellipse skulle kunna göra för att det verkligen skulle kännas som man spelade långt ner på havsbottnen. Det första man ser är hajar, rockor, maneter och diverse fiskar simma förbi sina byggnader. Det andra är att alla enheter faktiskt kan röra sig upp och ner, och detta använder flera för att undkomma skott. De snabbare ubåtarna kan parera skott på längre håll, på närmare håll så lyckas de dock klart sämre.

Ett av problemen med undervattenskrig är att allt baseras på ubåtar. I Starcraft fick man planera så man hade luftförsvar, långdistans vapen och mark vapen, tyvärr så kan alla enheter i Submarine Titans skjuta på varandra och de fungerar alla ganska lika.

Grafik och ljud

Nej, det här är knappast spelets starka sida. Hade man satt Submarine Titans och Ground Controls grafikmotor i samma rum tror jag den senare hade blivit ganska förolämpad av Submarine Titans närvaro. Det ser ut och känns faktiskt mycket som Starcraft, med tyvärr kan det inte räknas som en höjdargrafik idag. Ljudet och musiken är väl ingen höjdare de heller, men de går an.

Multiplayer

Själva multiplayert är ganska utvecklat, Man kan spela upp till 24 spelare i upp till 8 lag. Vill man kan man vara åskådare utan att delta själv, man får då se hela kartan och all action.

Nyheter då?

Hela konceptet att slåss under vattnet är nytt, fastän det egentligen lika bra kunde vara strider mellan luftburna skepp ovan ytan. En ganska utvecklad nyhet är att man kan stjäla teknologi från de andra sidorna, vilket ger helt nya möjligheter. Har din motståndar en byggnad du skulle behöva? Eller en enhet som skulle passa bra in i din arme? Då är det bara att försöka stjäla teknologin från honom.

Slutord

Grafiken är ingen höjdare, men i det här spelet märker man att grafik inte gör allt. Spelet är riktigt välgjort, om än lite sämre än Starcraft när det kom. Menysystem och gränssnittet fungerar och ser bra ut. En bättre grafikmotor hade nästan kunnat ge det här spelet toppbetyg, Nu ligger mitt betyg mellan 3 och 4 men det får en fyra på grund av de många små välgjorda delarna man stöter på.

Skicka en rättelse