För ett par dagar sedan efterlyste jag erfarenheter kring Diablo II - särskilt när det gäller hur spelet är att spela i multiplayer-läge; antingen via lokalt nätverk eller nya Battle.net. Här publicerar vi några synpunkter från dem som spelat D2 grundligt.

Här presenterar vi ett antal av FragZone-läsarnas egna erfarenheter av Diablo II. Många av synpunkterna är sådana att man dels måste ge sig in och utforska multiplayerspelet ordentligt, dels spela ganska länge. Därför tyckte jag det var ganska intressant att återge synpunkterna i oredigerad form som en slags "multiplayer-recension". Läs och begrunda - det skiljer sig en hel del från de flesta andra tester som jag sett kring spelet...

Erik Östberg, köpte Diablo II fredag 30/6:

"Det första intrycket var att spelet gick jävligt segt, trots att vi körde 100 Mbit-nätverk. Även när en av de tre närvarande med en 600 MHz dator med 128 Mb RAM spelade singleplayer hackade spelet från och till. Jag var Necromancer och hade stora problem att klara mig själv, utan fick hålla till bakom de två andra, en Barbarian och en Amazon.

Vi hade ställt in så att vi delade erfarenhetspoäng, vilket var förmodligen var enda anledningen att jag lyckades hänga kvar i spelet inledningsvis. Coop-systemet fungerade väl, ingen kunde inledningsvis dra ifrån erfarenhetsmässigt, även om luckor uppstod senare i spelet.
Coop-inställningens andra förmåga, att upphittade pengar delas inom sällskapet, upptäckte vi faktiskt först i akt fyra. Förmodligen hade vi inte tänkt på det tidigare på grund av de små pengasummor vi tidigare rörde oss med, samt att alla sällan var ute i vildmarken samtidigt - spelare i staden tar inte del av funna pengar.

Första dagen spelade vi från kl 14 till ungefär halv fem. Efter några timmar hade vi klarat första akten utan några större
problem. Jag tvingades hela tiden använda kopiösa mängder health potions för att hålla mig vid liv, medan de andra två klarade sig utan allvarligare skador. Vi fortsatte glatt och efter att jag fått tillgång till Skeleton Mages kände jag att min effektivitet ökade och att jag klarade mig mer på egen hand än tidigare. Skalbaggebossen i slutet av akt två hade vi stora problem med, främst på grund av den alltid närvarande laggen, som nu började gå oss riktigt på nerverna.

I akt tre tyckte Amazon-spelaren att han inte längre klarade sig med båge. Han började komma efter i erfarenhetspoäng och bytte snart till svärd och sköld. Barbaren var naturligtvis mycket bättre på närstrid med sina Weapon Masteries, så den stackars amazonen fann sig mindre framgångsrik ändå. I djungeln hade vi stora problem med de små pygméerna som lystrar till namnet Flayers. Dessa var ett ständigt orosmoment, trots att jag vid det
här laget hade införskaffat Bone Spear och kunde göra rejäl skada utan att förlita mig till lik. Mephisto i slutet av djungeln var löjeväckande lätt.

På söndag, efter två och en halv dags spelande, nådde vi helvetet och var lite besvikna att det bara fanns tre uppdrag. Vi hade ju hört att fjärde och sista delen skulle vara lika stor som de övriga tillsammans. Nåväl, efter bara några timmar nådde vi Diablo som vi tog död på ganska lätt. Det var nu bara jag och barbaren kvar. Förmodligen hade det varit svårare för en ensam närstridsgubbe att döda Diablo, då vi hade stor hjälp av mina Bone
Spears. Vi slutade båda på level 25.

Funderingar:

<li>Nekromantikern var dålig i början, men vid level 16 började han bli riktigt farlig. Varför någon skulle ta hans Curses övrgår min
fattningsförmåga, själv tog jag några i början och de var minst sagt usla.

</li><li>Amazonen var ingen höjdare, vi hade haft mycket större nytta av en Paladin fullastad med auror. Det vore intressant att se hur ett följe bestående enbart av Paladins skulle klara sig i Coop.

</li><li>Att klara spelet första gången var lättare än väntat, kanske på grund av att svårighetsgraden inte ökar tillräckligt i takt med spelarantalet. Nightmare har hittills inte bjudit på några större problem, trots att jag nu spelar ensam.

</li><li>Hardcore är svårt. Löjligt svårt.

</li><li>Multiplayer: Oroväckande segt, främst på grund av att spelet hela tiden laddade från hårddisken. Lägg till modemlagg vid spel över
Battle.net och upplevelsen är än tråkigare. Battle.net, ja. Själv har jag endast kortvarigt spelat över Internet, servertillgängligheten har varit under all kritik inledningsvis.

Eftersom vårt mål med helgens spelande var att klara spelet så snabbt som möjligt provade vi aldrig PvP, men 4vs4 låter som en rolig upplevelse (även om det knappast skulle flyta bättre än nu), såvida alla är någorlunda jämnbra. PvP med Hardcore-spelare skulle onekligen vara intressant att beskåda...

Sammanfattningsvis är coop-läget en klar tillgång och ett av de bättre tillskotten i Diablo II, kanske att systemet inte är riktigt balanserat då vi klarade oss närmast lekande lätt.

Sämst:

Laggen. Vi har inga superdatorer (själv sitter jag med en PII 300 MHz), men så hackigt hade jag inte förväntat mig att det skulle vara.

Bäst:

Handlingen. Medryckande och berättad med helt fantastiska filmsekvenser.

Osynat:

Musiken, den stängde vi av i tron att spelet skulle flyta bättre.

Battle.net, när jag försökte komma in gick det inte. Dessutom visade det sig att någon tagit det nickname som jag använde till min favorittrollkarl i Diablo I. Snyft."

Samuel "Bowmore[Khan]" Olofsson:

"Battle.net-servrarna suger. Visst, man kan inte förvänta sig att det ska fungera smärtfritt från start, speciellt inte med tanke på den enorma mängd spelare som försöker logga på samtidigt. Men det borde i alla fall fungera bättre än som nu, då man tappar kontakten med servern ungefär var 10:e minut. Helt oaceptabellt. Visserligen jobbar Blizzard på att åtgärda problemen, men dom borde ha förutsett det här. Stort minus.

Stabilitet: är det här ett skämt? Hur kan man jobba på ett spel så länge och misslyckas så brutalt med att rensa det från buggar? Att släppa en patch innan spelet är släppt talar sitt tydliga språk tycker jag. Det hjälpte en del, men det hänger sig ju fortfarande. Nya patchar nu tack...

Multiplayer: Åtta spelare, tja kanske är det tillräckligt. Men det är en fånig gräns - varför begränsa multiplayerspelet till detta antal? Jag ser faktiskt ingen anledning till att man inte skulle kunna spela fler."

Joel Lehtonen, miste sina karaktärer:

"Problemet är att man alldeles för ofta blir av med sina karaktärer, utan en chans att återställa dem (förran det är för sent). Väldigt många har stött på det, och alla vet tydligen hur man ska handskas med det. Om spelet hänger sig (vilket sker med stor sannolikhet i Win 98) måste man för att få tillbaka sina karaktärer spara "borttappade" filer vid scandisken som körs vid omstart. Sedan måste man snällt döpa om de filer där de sparade karaktärerna finns. Vad man ska göra är ta backup på filerna varje gång man startar spelet. Detta är ett fel som tcyker att Blizzard borde rätta till. (Blev förresten av med min karaktär för en timme sen...)"</li>

Skicka en rättelse