Det senaste spelet i Ultima Online-serien har äntligen blivit vad det massiva rollspelet skulle ha varit redan då originalet kom för tre år sedan.

Då Ultima Online fick kraftfulla motståndare i form av Everquest och Asheron's Call kände Origin att de behövde få ut en ny uppfräschad version. Resultatet blev Renaissance och äntligen är de flesta buggar och exploits som förpestat spelet tidigare borta. Om du har spelat UO tidigare och lämnat det just på grund av alla problem så skulle du märka att spelet i sin helhet är långt mycket bättre än tidigare. Om du däremot aldrig gett dig in på det så lär du tycka att grafiken är föråldrad och riktigt trist jämfört med 3D-spelen EQ och Asheron's. Men det är inte så konstigt - trots allt är det fortfarande ett spel från -97.

Lättare för nybörjare

Det första Ultima Online kunde vara mycket svårt att lära sig för nya spelare. The Second Age-expansionen gjorde inte mycket åt att förbättra detta, men i Renaissance så erbjuds nya spelare en fullt interaktiv tutorial. Denna korta, men mycket hjälpsamma, steg-för-steg introduktion visar grunderna för att röra sig, prata med andra, köpa och sälja föremål och stridsfunktionerna. Efter introduktionen så hamnar den nya spelaren i staden Haven i det goda Trammel, vilket är valfritt men som rekommenderas även om spelaren väljer någon annan stad. Haven är en stad begränsad till nybörjare och så kallade companions, frivilla guider. Här kan nya spelare utforska den lilla ön och lära sig gränssnittet i lugn och ro.

Två parallella världar

Den största förändringen i Renaissance är att det nu finns en god och en ond version av spelvärlden Britannia. Dels den goda, Trammel, som styrs av den vänlige Lord British (vilket även råkar vara artistnamnet för Ultima-seriens skapare) och det mörka Felucca där den onde trollkarlen Minax härskar. I Trammel går det varken att attackera eller stjäla från andra spelare men i Felucca är det fritt fram för originalspelets fulla PvP, Player versus Player. Där är det fortfarande mycket vanligt att spelare dödar varandra, men eftersom det nu är valfritt med PvP, då det går att hoppa in och ut ur den onda delen av världen via särskilda stenar som hittas på många monster i de båda världarna, så förstör det inte längre spelet för de som önskar att vara fredliga.

Slå inte på de små

En ny karaktär på ett nyöppnat konto kan endast starta i den goda versionen av världen. Alltså är de skyddade från PvP. De får också tillägget "young" bredvid sina namn. Varelser och monster attackerar inte dessa spelare men spelaren kan själv attackera. En bra feature för nya spelare men lite snålt är det att detta inte gäller för nystartade karaktärer på ett äldre konto. Det kan ju hända att någon fler hemma i stugan blir sugen på att lära sig UO efter att ha sett storebrorsan bosätta sig vid datorbordet. Då blir det inte lika lätt.

Ingen brist på mobs

Möjligheten att spelare går samman i grupper för att döda svårare monster finns nu också i UO. Fame och Karma delas då mellan deltagarna i gruppen och bytet går till den som först dubbelklickar på en dödad varelse. Systemet är inte lika smidigt som det i Everquest, men det är ändå ett välkommet inslag i spelet.

Eftersom det nu är en dubbelt så stor spelvärld men ungefär lika många spelare på varje server (runt 1000 i snitt) som tidigare, så är det ingen brist på monster. Tvärt om, det fullkomligen kryllar av dem. Det finns alltid något i närheten att jaga. Detta tillsammans med det lösta problemet med allt för mycket PvP har gjort att Ultima Online nu verkligen känns som det spel jag förväntade mig att det skulle vara då jag första gången provade det för några år sedan.

Ännu inte perfekt

Gränssnittet känns dock fortfarande väldigt omständligt för en spelare som är van med det smidiga i främst Everquest. Det kommer upp rutor och menyer lite överallt och de täcker upp för mycket av skärmen. Det blir mycket skrivande, även om du inte pratar med någon, i form av kommandon. Problemen med lag är fortfarande stora, det hackar ofta intill ospelbarhet på modem och frustration personifierad är då det går fortare att gå än att rida på en häst. Även miljön har kvar sina skavanker där minsta samling småblommor kan hindra ens väg.

Nej, Ultima Online har sannerligen inte blivit perfekt. Men det har aldrig varit bättre. Det är fortfarande beroendeframkallande, om du bara ger det en chans. Risken är stor att nya massiva rollspelare väljer de mer visuellt lockande Everquest och Asheron's Call före UO:s urtvättade 2D-grafik och ryckiga animationer. Det är synd eftersom mycket av Ultima Onlines originalitet fortfarande finns kvar. Bara en sådan sak som att skaffa sig ett eget litet hus och senare kanske till och med ett pampigt slott, ha husdjur och hästar samt möjligheten att inrikta sig på ett riktigt yrke. Det saknar fortfarande de båda snyggare rollspelen i 3D, men dessa är dock klart mycket lättare att leva sig in i. Med sin billiga prislapp kan dock UO: Renaissance vara värt att prova på. Första månaden är gratis så du hinner känna efter om detta är rollspelet för dig.

Skicka en rättelse