Outcast är ett spel som berört många och faktiskt fortfarande gör det. Trots att spelets beundrare blivit allt mer anonyma så finns populariteten ändå kvar. I många riktiga gamers spelhyllor har Outcast en självklar, men ändå något dammig plats. För nytt är spelet definitivt inte, den saken är klar.

Med stark nostalgivarning har Infogrames givit ut en DVD-version av detta spel, som förutom själva spelet också har en del andra godbitar. Talar du bättre Franska eller Tyska än Engelska så kan du välja att spela i dessa språk, där inte bara texten är omvandlad utan också ljudet. Föredrar du Spanska, Flamländska, Italienska eller Brasilianska så kan också det ordnas fast då bara text, ljudet förblir detsamma.

Dessutom finns det på DVD-skivan över 1 timma video som till exempel olika "making of"-klipp, ett flertal bakgrundsbilder samt soundtracket till spelet. En hel del godis att smaska på med andra ord, men hur länge räcker nöjet?

Storyn densamma

Du spelar som Cutter Slade, befälhavare över en grupp forskare, vars handlingar kommer att bestämma Jordens framtida öde. Mitt emellan ditt team och ett lyckat uppdrag står en annan värld, Adelpha, kryllandes av främmande växter och invånare. De flesta av dessa invånare är lika intelligenta som du själv, och kan hjälpa dig i ditt äventyr som sträcker sig över sex kontinenter. Till din hjälp har du också en hel massa vapen och småprylar i bästa James Bond-anda.

Grafiken häpnadsväckande, men ändå inte

När jag sätter i skivan i min sprillans nya DVD-läsare väntade jag mig lite mer tjofräs. Inte en smått tråkig meny där musiken tar så lång tid på sig att komma igång att jag nästan somnar. Det första jag gör är att leta mig ned under sektionen "Extras", något som jag älskar hos spel är just dessa småprylar man får på köpet. Efter ännu lite till nosande så hittade jag "Out-Takes" och pang så var jag fast. I slutet på vissa filmer får man se scener som gick rent ut sagt åt helvete, där skådespelarna säger fel, gör fel eller inte gör någonting alls. Samma sak finns här, fast med Cutter Slade, alltså huvudpersonen i spelet. En stor eloge till utvecklarna för detta, det höll mig sysselsatt en bra stund!

Hur som helst, tillbaka till spelet. Efter en snabb installation körde jag igång och upptäckte till min fasa att det fortfarande inte blir bättre grafik oavsett vilket grafikkort du har. Denna underbara voxelteknik som många pratar om har inte imponerat särskilt mycket alls på mig måste jag säga. Jag köper inte en svindyr dator med det fetaste grafikkortet på marknaden för att de inte ska stödas fullt ut i de spelen jag vill spela. Det senare faktumet att jag inte ens kan spela i 400x300-upplösning utan att spelet ska hacka, ja, det adderar ytterligare en rad till listan över besvikelser.

Äventyret förnöjer ett tag

Precis som i den förra utgåvan av Outcast så är det, oavsett alla små irritationsmoment, ett underbart spel, som bör avnjutas i lugn och ro. Dock har spelet förlorat den glans och den tydliga känsla av uppfinningsrikedom som ofta finns hos nya lir. Storyn är densamma även i DVD-utgåvan, det är ju trots allt samma spel. Men ändå fastnade jag i spelet, körde och körde, ända tills jag upptäckte att jag höll på att bli beroende. Inte bra alls tänkte jag, och lade ifrån mig spelet. Sen dess har jag inte kört det. Varför kan man fråga sig? Jag känner helt enkelt inte för det. Första gången jag spelade Outcast så kunde jag inte tänka på något annat, nu finns inte samma känsla.

Ett måste för trogna fans

Säga vad man vill om Outcast på DVD. Särskilt nytt är det inte i alla fall. Att skeppa spelet i en DVD-låda är minst sagt en hit logistiskt sett, kanske kan det pressa priserna på spelet. Allt extra godis man får med är också det underhållande, men det hela känns efter ett tag som en mobiltelefon från 80-talet, inslagen i rosa papper, ompaketerad och sedan såld igen, precis som ingenting hade hänt med vare sig dess teknik eller utseende. Och det är just det som är problemet. Inget har egentligen hänt med Outcast, såvida du inte föredrar att lyssna på Franska det vill säga.

Alla sanna Outcastfans bör definitivt köpa denna utgåva, förutsatt att ni har DVD. En guldgruva är det minst sagt så länge du inte tappat intresset ännu. Om du däremot smakade lite på Outcast tidigare i den förra utgåvan och då inte gillade det då, ja i så fall har du verkligen ingenting att hämta här.