Framtiden är i sanning mörk. Inte nog med att städerna slummat ihop, folk vågar knappt lämna sina hem av rädsla för att bli nedmejade av tokdårar som Shock...

Det är dags för tredje delen i racing-splattern Carmageddon.

Segregation, fattigdom, brottslighet, nedsmutsning, elände...

Så ser framtiden ut, enligt idémakarna bakom Carmageddon: TDR 2000. Kanske inte så konstigt att de som har det ekonomiskt förspänt tagit sin tillflykt till nya städer, fyllda av lyx och packade med polismän. En skön ny värld - utan ett spår av brottslighet.

Kvar i de gamla städerna lämnades de fattiga och sjuka åt sitt öde. Brottsligheten blev allt värre, och när det inte ens hjälpte med höga murar, gjorde den härskande rikemanseliten processen kort genom att atombomba slumstäderna.

Trodde de i alla fall. För alla dog inte - och de som överlevde var i sanning trötta, förbannade och MUTERADE...

Det är här vi kommer in i handlingen i TDR 2000. Med hjälp av en schysst kärra, breda däck och lite extra splatter-utrustning ska du överbrygga klyftan mellan fattig och rik. Och vi pratar inte poilitik...

Spänn fast säkerhetsbältet?

Det är dags att rulla igång. Carmageddon TDR 2000 är den tredje delen i bilspelsserien Carmageddon, där du på kort tid ska döda så många fotgängare och motståndare som möjligt. CarmaTDR2k är precis lika blodigt som sina föregångare, serien har egentligen alltid legat precis på gränsen för vad som är tillåtet. I vissa länder har spelet tidigare fått censureras, men här i Sverige har vi faktiskt sluppit detta än så länge.

Något som jag inte gillade i Carma2 var den otroligt taskiga styrningen och faktumet att den bil man börjar med, Eagle, var den bästa av alla. Styrningen är fixad i CarmaTDR2k, men Eagle är fortfarande den bästa bil jag hittills stött på i spelet. När du kört ett race och kommit i mål så kan du köpa någon av de bilar du haft sönder, men eftersom de flesta faktiskt accelererar långsammare, väger mindre och har lägre toppfart så blev det mycket sällan jag inhandlade en ny kärra.

Nio olika banor

De nio banor som finns i TDR2k är mycket varierade allihop. Allt ifrån slumkvarter med raserade hus och tomma affärer till framtidsområden med vägar upplyfta i skyn och stora spejsiga glaskonstruktioner. Dessutom finns ett spelläge som heter "Free Drive", där du kan välja valfri bana och sen bara köra runt. Vad jag däremot saknar är en motsvarighet till spelet Midtown Madness Cruise-läge, där du inte hade tid på dig, inte hade någon speciell bana, utan bara körde omkring i lugn och ro för att beundra omgivningen. Visserligen går det i CarmaTDR2k att stänga av timern, men i det läget försvinner alla fotgängare, vilket innebär att städerna blir folktomma (bortsett från de bilar som sakta kör runt, runt i utsatta banor).

Grafiken sådär...

När jag för ett tag sen installerade Carmageddon 2 för första gången så tyckte jag utan tvekan att grafiken jämfört spelets föregångare var banbrytande. De stora banorna, de snygga bilarna och de snygga animationerna. I CarmaTDR2k så är så mycket av grafiken likadan, att man ibland undrar om det inte är exakt samma grafikmotor. Visserligen har bilarna blivit lite mer detaljerade, men inte så pass mycket att det blir någon egentlig skillnad när man blåser på i 250 km/h. Å ena sidan är grafiken en besvikelse, å andra sidan var grafiken redan mäkta snygg redan i Carma2, så intrycket jag fick var någonstans mitt emellan. Varken bra eller dåligt.

Musik och ljud

Skulle någon be mig sammanfatta musiken i TDR2k skulle jag säga "smått tjatig". För det är precis vad den är. Samma musiksnuttar spelas om och om igen, och såvitt jag kunde se så fanns det ingen playlist, ingen meny där man kunde välja vilken låt som skulle spelas, utan bara volymkontroller för motorljudet, effekterna och musiken. Uppenbarligen tycker utvecklarna att musiken är väldigt viktig ändå, eftersom den som standard är satt till en högre volym än till exempel motorljudet, något som brukar förstärkas extra mycket i många bilspel.

AI - motståndarna tänker...

Ibland tänker man inte på det som kallas AI, artificiell intelligens. Men med ett par kommandon i spelets konsol kunde jag stänga av AIn och vips blev det en rejäl skillnad. Motståndarna gjorde egentligen ingenting logiskt alls längre, bara åkte runt som tokar och stod stilla först när de fastnade mellan två hus. AIn är med andra ord rätt välprogrammerad, som exempel kan tas att de olika motståndarna har olika humör, och utifrån dessa humör baseras deras beteende. En motståndare kanske satsar extremt hårt på att komma först i mål, medan en annan inte gör något annat än att förstöra för just dig. Någon av de andra bilförarna kanske blir helt knäpp och börjar jaga fotgängare och glömma själva loppet...

Känslan sitter kvar länge...

Kort sagt, bilspel ska köras med ratt. En Wingman Formula från Logitech kan du inhandla för strax under tusenlappen, en liknande ratt från Microsoft kan du också hitta i samma prisklass. Det är en mycket nödvändig investering att göra om du spelar mycket bilspel, eftersom du aldrig riktigt kan jämföra att svänga en ratt med att trycka på två tangenter för vänster respektive höger.

I det förra Carmageddonspelet var styrningen helt orimlig, man slirade på tok för mycket, även när man svängde i låg fart. I CarmaTDR2k är styrningen mycket bättre, men det innebär inte att man aldrig slirar. Tvärt om, det tar ett tag innan du fått koll på hur du svänger och använder knappen för "wheelspin" samt handbromsen i kombination för att i hög fart glida igenom branta svängar.

Krockarna däremot har aldrig varit realistiska i Carmageddon-serien, och inte heller i detta spel. Ta dig upp på en hög byggnad och trilla 300 meter rakt ner i marken, det värsta som kommer hända är att en dörr flyger av, eller att din motorhuv blir lite bucklig. Detta justeras snabbt med ett par klick på "repair-knappen", varpå du lugnt och fint kan köra därifrån igen. Tur är nog det, skulle fordonsfysiken göras realistisk i ett Carmageddonspel så skulle seriens unika spelkänsla förstöras, och det har utvecklarna Torus Games har tänkt på.

Famous last words

Det här är ett höjdarspel. Så fort du ser det, köp det direkt. Liret kommer att ge dig många roliga timmar framför datorn, speciellt om du har en ratt. Dessutom så kan du spela i multiplayer mot dina vänner, och vad väl vara roligare än att totalt mosa din kompis bil med en gaffeltruck?

Carmageddon TDR2000 får fem poäng för sin solklara entré på spelmarknaden, men också sin underbara spelkänsla och det måttligt brutala våldsinnehållet.