Jag hade hört mycket gott om Metal Gear Solid till Playstation, men hade aldrig chansen att testa det. Så när jag fick reda på att det kom till PC så var det ett självklart val att testa spelet som sagdes vara i stil med Deus Ex och Thief, två av mina egna favoritlir.

För er som av någon anledning inte redan vet så är Metal Gear Solid en third person sneaker. Alltså ett spel där målet inte enbart är att skjuta alla motståndare utan att ta sig förbi hindren på lite andra sätt. Skillnaden mot Thief och Deus Ex är att man inte ser det i första persons vy utan istället från en tredjepersons vy. De flesta banor går ut på att ta ut eller ta sig förbi diverse vakter, lösa några enkla problem och ta sig an en eller annan boss. Under tiden utvecklar sig en ganska invecklad story med all mystik och förräderi som krävs.

Konsol eller PC?

Det märks väldigt väl att det här är ett konsolspel, tyvärr helt för mycket. Grafiken är bra men inte i stil med dagens PCspel. Inledningsmenyn består inte av knappar utan istället, som ofta sett i konsolspel, en lista man bläddrar i och sedan väljer ett alternativ. De har inte orkat göra om karaktärernas tal i spelet så de snackar fortfarande om att man ska trycka på select, L1, L2 och så vidare.. Mest skrattretande är ett moment där man skulle trycka så snabbt man kunde på en knapp för att överleva Jag trodde faktiskt till och med att konsolspelen gått bort från det stadiet vid det här laget.

Fiender och AI

Tja, tyvärr är AI:n absolut inget att skryta med. Hör de dig så kommer de gående mot platsen de hörde dig på. Ser de dig så jagar dig en kort stund och lyckas du gömma dig går de tillbaks till sin gamla rutt. Inget speciellt med andra ord. En av de smått tråkiga sakerna är att det plötsligt ?spawnar? nya gubbar när alarmet går, det känns lite löjligt att behöva ta hand om tio motståndare när det från början bara fanns två.

Bossar

Precis som i de flesta konsolspel så finns det en mängd bossar, allt från tanks till ninjor och apache helikoptrar. Visserligen är många av striderna ganska roliga, men den mängden bossar som finns blir för mycket och passar inte i PC-spel. Att behöva skjuta 20 stinger missiler på en helikopter för att den ska förstöras, eller lika många granater för att en soldat ska dö bidrar inte alls till realismen.

Grafik och Ljud

Visserligen så är grafiken kanske inte i toppklass, dock är den godkänd och likaså är ljuden, men förvänta er inget grafiskt mästerverk.

Moralkakor?

En sida av spelet jag aldrig förstod mig på var alla moralkakor man fick utstå. Både snake och de flesta andra karaktärer malde på om sina liv och deras hemska förflutna och hur de skulle förbättra sig i framtiden. I början skapade det kanske en del känslor, men mot slutet då varenda karaktär berättat om sitt liv blev det lite väl mycket.

Fastän jag hackat på det här spelet ganska mycket så ÄR det faktiskt ganska kul att spela. Dock gick det inte alls upp mot mina förväntningar och det fanns så många moment man störde sig på. Tyvärr känns det hela som att utgivarna försöker tjäna pengar på PC marknaden utan att göra något alls för att anpassa spelet för PC. Att vi redan sett filmer från Metal Gear Solid 2 till Playstation2 gör inte saken bättre. Det är ett spel som gör sig bäst till konsol och sitter ni med en PC råder jag er att skaffa Deus Ex eller Thief2 beroende på om ni gillar science fiction eller fantasy.