De verklighetstrogna FPS (first person shooter) spelen haglar tätt och ribban för ett bra spel höjs varje gång ett nytt släpps. Nu är det Project IGI, en blandning mellan Bond och Delta Force, som försöker ta sig över ribban och säkra sig en plats bland toppen. Quas har dragit på sig kamouflagejackan, laddat revolvern och gett sig in i Ryssland för att tampas med Spetznats.

Project IGI placerar dig i rollen som Jones, en före detta SAS soldat som numera kämpar mot terrorister och annat slödder som hotar världsfreden. Uppdragen utspelas på imponerande utomhus banor som nästan är i storlek med de i Delta Force, dock med mycket lägre systemkrav. Men till skillnad från Delta Force så handlar det inte bara om att placera sig på ett berg och skjuta av alla motståndare i basen, utan istället måste man ofta smyga och försöka ta sig fram smart. Likt Deus Ex och Thief så finns där kameror som man måste undvika för att alarmet inte skall sättas igång, men samtidigt måste man hålla koll på patrullerande vakter och andra fiender.

Arsenalen

Din vapenarsenal är kanske inte alltför stor, men den innehåller vapen för alla situationer; flera olika pistoler, AK47, M16 med granatkastare, Ljuddämpad MP5, Dragunov prickskyttegevär, antitankvapen, hagelgevär och ett gäng med granater. Förutom detta har man tillgång till en avancerad dator kopplad till spionsatelliter, vilken tillåter en att se hela slagfältet i nutid och hur fiendesoldaterna rör sig. Denna är faktiskt en riktigt lyckat nyhet som tillåter en att planera sitt uppdrag innan man går in, vilket behövs med tanke på att man inte kan spara i spelet och ett snedsteg kan leda till att du får både pansarvagnar och helikoptrar efter dig.

Dina fiender

Du kommer få möta allt från dåligt tränade ryska terrorister till den ryska spetznats, och till sin hjälp har de även pansarvagnar och Hind helikoptrar vilka gör livet surt för dig. Alla dina fiender är ganska pricksäkra vilket gör att du måste förlita dig på att själv ha överraskningsmomentet på din sida för att överleva speciellt länge.

En katastrof för spelet är dock hur alarmet och barackerna fungerar. När alarmet går så stormar nämligen trupper ut ur barackerna för att undsätta sina patrullerande kamrater. Så långt är det ok, fast när du lyckats skjuta ner den första vågen, så kommer ännu ett gäng soldater ut ur samma byggnad, och det fortsätter i samma stil tills alarmet är avstängt. Till och med om man går in i baracken och rensar den på fiender så kommer de tillbaka vilket verkligen förstör all känsla av verklighet i spelet.

Grafik

Spelet är faktiskt riktigt snyggt och storleken på banorna kan nästan jämföras med Delta Force. Men det hackar inte speciellt ofta och till skillnad från Delta Force går det precis lika bra att vara inomhus som utomhus utan att det slöar ner spelet avsevärt. Modellerna och texturerna är bra gjorda och där finns egentligen inget att klaga på angående grafiken.

Slutord

Project IGI är ett spel med stor potential, dock har utvecklarna inte lyckats skapa ett bra spel av potentialen. Att fienderna återkommer om och om igen från barackerna är riktigt dåligt och att det inte går att spara gör kanske att det tar längre tid att klara, men det är också otroligt frustrerande att behöva spela om en bana flera gånger om bara för att man gör ett litet misstag. Visst kan man nog tycka Singleplayer är roligt ändå, men hela spelet är ganska kort och den totala avsaknaden av multiplayer gör att spelet snabbt får sättas upp på hyllan för att inte spelas mer. Älskar ni verkligen den här sortens spel som innehåller en blandning av filmliknande action och smygande kan det vara ett spel värt att köpa, men annars ska ni nog titta på något annat spel.

Skicka en rättelse