Spelutvecklaren Bungie har uppmärksammats något extremt under de senaste månaderna på grund av deras kommande spel Halo. Men i skuggan av Halo har ett annat spel sakta men säkert växt fram utan att göra så mycket väsen av sig. Först på sista tiden har Bungie börjat göra ordentligt med reklam för att omvärlden ska uppmärksamma Oni, ett avancerat mangainspirerat fightingspel med en ordentlig story.

Inspirerat av manga filmer som ghost in the shell och ninja scroll så utspelas Oni i en mörk framtid där största delen av jorden kontrolleras hårt av staten, och de resterande delarna av terroristorganisationer. TCTF är en polisstyrka vars syfte är att hålla terroristerna borta från den fria världen, men inofficiellt skall de även hålla den egna befolkningen i schack. Du tar rollen som Konoko, en ny och lovande kvinnlig agent i TCTF. Ganska snart börjar du förstå att du inte är exakt som alla andra och under spelets gång utvecklas en komplicerad historia om vem du är.

Oni är ganska likt ett inte alltför gammalt spel kallat Urban Chaos, En blandning emellan ett tredjepersonsspel som Rune och ett avancerat fighting spel som Tekken. Hela spelet fortskrider i stort ett på ett liknande sätt; ta dig an några fulingar, tryck på en knapp för att öppna dörren till nästa område, ge dig i kast med fler fiender och så vidare. Även om det kan låta ganska monotont så finns där variation och en del saker som lockar en att spela vidare.

Fulingarna

Det finns en mängd olika motståndare, men tyvärr så upplever man inte att det finns någon större variation mellan dem. Även om det finns specialfall som självmordsbombare och boxare så känns det som om de flesta nya fiender är precis som de man mött tidigare, fast med något förändrade attribut. De rör sig snabbare, tål mer och får därför en annan färg på kläderna. Dock får det sägas att dina fiender är utomordentliga motståndare och vissa av dem är riktigt duktiga på att slåss, speciellt om de är flera stycken.

Vapen

Visserligen ligger fokus på närstrider och fighting, men det finns en rad olika vapen med i spelet, allt från en svag pistol till en kraftig granatkastare. Även om vapnena kan vara till nytta för dig som spelare, så är de till större nytta för motståndarna, då de i grupp effektivt kan låta en hålla dig upptagen medan en annan står på säkert avstånd och skjuter.

Skjutvapnen ger en välkommen omväxling till att enbart slåss i närstrid, men när dina motståndare får tillgång till de starkare vapnen så är de mer till problem än hjälp. Att få en granat i magen och dö på fläcken är inte speciellt roligt i ett spel där man inte kan spara.

Fighting

Man kan kanske inte säga att Oni är ett lika fulländat fightingspel som Tekken, men det är i alla fall det bästa fightingspelet där du rör dig på banor på samma sätt som i vanliga FPS (first person shooter) spel. Du har tillgång till allt från svepningar och kast till rundsparkar och uppercuts. Precis som i de flesta slagsmålsspel så kan du även parera slag och sparkar, men desto längre in i spelet du kommer, desto fler attacker är för starka för att du skall kunna skydda dig emot dem.

Från början har du tillgång till en specialattack, en så kallad combo. I början på varje uppdrag får du tillgång till en ny combo vilket är en av inslagen som gör att man orkar sig igenom bana efter bana. Sorgligt nog så liknar specialattackerna de som finns i riktiga fightingspel lite för mycket. Vissa är nämligen i stort sett omöjliga att utföra, och speciellt i ett stressat läge. Jag hade hoppats att spelen där man under timmar kunde sitta och försöka lära sig specialattacker inte skulle nå PC:n, men tyvärr så hade jag fel. Man klarar sig dock bra utan de mer komplicerade attackerna och i det stora hela är combosen ett bra inslag då de gör en nyfiken på vad för ny attack man får efter uppdraget.

Styrning

När jag för första gången testade Oni och märkte att man inte själv kunde ställa in vilka knappar man skulle använda så var jag på väg att ge upp direkt. Men till min förvåning så är de förutbestämda knapparna i stort perfekt valda. Man känner efter bara några minuter att man har bra kontroll på Konoko.

Men även om man tycker att kontrollen är fungerande betyder det inte att man alltid kan göra precis det man vill. Det är sällan du lyckas gå från en strid mot två motståndare utan skador och det känns inte riktigt som man är den superfightern som det är tänkt, snarare så har man bara mer hälsa och lite kraftigare slag. Hamnar man i situationer mot tre ? fyra motståndare kan det hända att man inte ens kan röra sig för att man får för mycket stryk.

Ett savegame tack?

Ännu ett problem i Oni är att det inte själv går att spara i spelet. Istället finns det vissa positioner på banan, oftast tre till fyra stycken, där ditt spel sparas. Men eftersom dessa inte alltid är perfekt utsatta så kan man ibland behöva spela om ett avsnitt flera gånger eftersom det är för långt och svårt, vilket absolut inte är särskilt kul. Flera gånger var jag på väg att lägga ner på grund av att jag helt enkelt inte orkade behöva spela om samma del igen.

Grafik

Att grafiken är mangainfluerad är absolut inget minus, även om de kunde lyckats göra huvudkaraktärernas 3D-modeller mer lika de tecknade bilderna de använder sig av. Tyvärr så känns dock grafiken ganska monoton och den är inte speciellt varierad. Att banorna i sig ofta inte är detaljerade och består av stora tomma utrymmen gör inte saken bättre. Grafiken är inte alls dålig, men den kunde verkligen innehållit mer detaljer. Med andra ord är den inte i närheten av det grafiska mästerverket Halo.

Multiplayer

Nej tyvärr, icke existerande. Tanken var att det skulle finnas en multiplayer funktion inbyggt, men av någon anledning så togs denna bort inte alltför långt innan spelet blev klart.

Slutord

En del personer har sagt till mig att Oni är ett spel som egentligen passar bäst till konsoler, och jag kan tyvärr inte göra annat än att hålla med. Att bana efter bana slåss mot samma skurkar fungerar inte i längden och många tröttnar nog innan de har klarat spelet. Just på grund av att det är så liten variation, och avsaknaden av multiplayer gör att det är ett spel man som mest spelar igenom en gång, men aldrig mer. I början är det riktigt roligt, men i slutet är det nästan enbart den nya specialattacken man får på nästa bana som gör att man fortsätter. Skulle man då behöva spela om ett avsnitt flera gånger är det lätt att man hellre ger upp och ägnar sig åt något roligare nöje.

Oni är ett bra försök att skapa en ny genre, eller i alla fall en halv ny, men tyvärr så blev det inte så lyckat som man kunde hoppats. För att själva skaffa er en uppfattning så råder jag er att ladda ner Oni demot. Spela det sedan om och om igen några gånger och se om det fortfarande är lika roligt. Om du tycker det så tror jag nog du kan gilla hela spelet, om inte så råder jag dig att ta en titt på något annat spel.

Problemet är att även om man gillar spelet så gör det väldigt monotona spelsättet och avsaknaden av multiplayer att man troligtvis max spelar spelet en gång. Med den korta livstiden så kan det tyvärr bara få en trea.

Vi får hoppas på Halo istället.

Skicka en rättelse