Uppföljaren till kanske ett av dom mest populära spelen någonsin har äntligen ramlat ner i spelbutikerna. Diablo II som lovar mer variation och underhållning än föregångaren kan knappast bli sämre.

Historia

Som vissa kanske minns så slutade Diablo med att man fick en av dom sk. "själstenarna" i pannan och där tar Diablo II vid, introfilmen visar en kort historia om en händelse där vår före detta hjälte visar hur stenen har påverkat honom. Man börjar Diablo II i en liten lägerplats där man snabbt får reda på att vandraren nyligen passerat och överallt där han gått har ondskan spridigt sig.

Karaktärerna

I Diablo II kan man välja mellan fem olika karaktärer att spela. De är Amazon, Barbarian, Necromancer, Sorceress och Paladin. Helt nytt i Diablo II är att varje karaktär har olika färdigheter som man kan öva och bli bättre i. Efter varje level du går upp får du ett poäng att lägga i en färdighet men det finns vissa krav. Färdigheterna är rangordnande i ett träd, dvs du måste ha lagt minst ett poäng i alla de färdigheter som är ovanför just den du vill lära dig, dessutom tillkommer level. De olika karaktärerna är specialister på:

Amazon är specialist på spjut och båge och är den mest mångsidiga av krigartyperna.
Barbarian är den tunga stora krigaren som är specialist på vapen och närstrid och kan som ensam klass svinga två vapen samtidigt.
Necromancer är den enda sk "pet" klassen som kan resa skelett/golems ur gravarna och är även specialist på att förgifta fienderna.
Sorceress är den klassiska elementarmagikern som behärskar eld, is och vatten som man gör skada med.
Paladin är en hybrid mellan en krigare och magiker och har olika färdigheter att hjälpa gruppen med olika skydd.

Uppdragen

Diablo II är uppdelat i fyra akter. I varje akt finns upp till sex uppdrag man måste klara av för att kunna gå vidare till nästa akt. Genom att prata med de olika invånarna i kampet får man reda på det första uppdraget och resten upptäcker du efterhand som spelet och historien fortlöper. Varje akt utspelar sig i olika städer vilket gör Diablo II till ett mycket mer växlande spel och man slåss nu även ovanför marken!. Vem blev inte trött till slut på att gå ner till lvl XX i dom få underjordiska hålorna som fanns i Diablo.

Nätverk

Man kan välja mellan singelplayer och multiplayer (vad annars). Med en singelplayer karaktär kan man även spela i LAN med polarna och även på open Battle.net. Open Nattle.net är som gamla Battle.net där karaktärinfon sparas lokalt på din dator men tyvärr är det då lätt att råka ut för spelare som fuskar. "Riktiga" Battle.net är för spelare som helt och hållet spelar över nätet, servern har all information om din karaktär och chansen är rätt minimal att råka ut för fuskare/dupers.

Grafiken

Ett minus här tycker jag. Diablo II karaktärerna och monstrena är inte alls lika snygga som man förväntat sig, 640*480 i 8bitar sätter sina spår dessutom verkar dom ha färre "frames". En bra nyhet är dock att varje karaktär har många olika uppsättningar grafik så man ser klart och tydligt skillnad på om man tex har läder eller plåt på sig osv. Bakgrundsgrafiken är mycket snygg som vanligt i alla Blizzard spel.

Vapen/Rustning

Nytt i Diablo II är att det nu finns lite mer varierande vapen/rustningstyper. Utöver unika och magiska saker finns det nu även "set" och "rare" saker. Genom att ha alla delarna på sig i ett set får man en speciell bonus som brukar vara mycket bra. Nackdelen med set rustning/vapen är att de brukar vara mycket dyra att reparera. "Rare" är dom sällsynta sakerna som ibland dyker upp men inte alls i samma mängd som de vanliga magiska. Det jag inte kan förstå är valet på färger man valt för att visa detta, saker som ingår i ett set är klart och tydligt gröna medans unika är gula och rare är guldiga. Jag som skruvar upp gamman lite då det är ganska mörka bakgrunder kan oftast inte se skillnad på detta utan att jag skruva ner gamman igen.

Sammanfattning

Jag testade Diablo II mest i singel player och till min förvåning tyckte jag att spelet var på tok för kort. Efter ca 20-25 timmars spelande hade man slitigt sig igenom alla akterna och därefter kan man välja att spela om spelet igen på en svårare svårighetsgrad, men den enformiga känslan kom tillbaks igen efter Diablo och man orkar helt enkelt inte om man inte är en riktig fan. Men undertiden jag spelade igenom alla akterna för första gången hade jag förbaskat roligt och det är dessutom mycket möjligt att det är mycket roligare på Battle.net då man har massvis med spelare att spela med/mot dessutom finns ladder system och dylikt. Men jag måste säga att utvecklingstiden på ett spel som inte skiljer sig såååå mycket ifrån Diablo är på tok för länge. Betyget blir 4/5 där längden på spelet och de fula karaktärerna/monsterna är det enda som inte gör detta till den perfekta uppföljaren.

Skicka en rättelse