Livet som gitarrhjälte blir enklare för varje del i serien. Hur mycket lättare kan spelet göras innan det blir tråkigt frågar vi oss, när vi recenserar Guitar Hero 3.

Med buller och bång gör riffen entré en tredje gång. Men denna gång är skruden inte densamma, regissören är utbytt och kameramännen är oerfarna. Slaget avgörs av vad konsumenterna helst vill ha. Blir det hemmakär trygghet eller nydanande upptäckter? Tro det eller ej, men det är du som avgör.

Jag skyndar mig för att hinna med lite bakgrund. Du känner säkert till namnet Guitar Hero sedan tidigare. Spelet ämnades först för Playstation 2, slog igenom med besked och fick snart en uppföljare, vilken i sin tur fick en klon på Xbox 360. Men sen höll Guitar Hero-sagan på att ta slut. Namnet ägdes av Red Octane och Activision, men utvecklarna Harmonix drog sig vidare till Electronic Arts för att skapa konkurrenten Rock Band. När vi nu lägger vantarna på Guitar Hero 3 så är det tack vare utvecklarstudion Neversoft, som tog över utvecklingen där Harmonix slutade.

Var är nyheterna?

- Strunt i grunderna, du vill veta vad som är nytt

Uppdraget var säkert rätt så strikt utformat från förläggaren. "Fortsätt Guitar Hero-serien", kan jag tänka mig att det lät. Och det är ju förstås inte en särskilt lätt uppgift. Seriens fans kräver fler låtar, nya funktioner, fräschare utseende, bättre flerspelarlägen och det mesta annat du kan tänka dig. Så Neversoft började med en twist.

   

Guitar Hero 3 bär undertiteln "Legends of Rock". Namnkopplingen härleds till de kända gitarrister som deltar i spelet. De två. Jag menar inte att förringa varken Tom Morello (från Rage Against the Machine) eller Slash (från Guns N' Roses), men deras bidrag till spelet är minst sagt ringa. Vid två tillfällen i karriärläget blir du utmanad av dessa två respektive gitarrister i ett utmaningsläge jag strax ska återkomma till.

Bossfighterna, som utvecklarna gärna vill kalla dem, är tråkiga och lätta och deras huvudsakliga belöning är egentligen att du slipper dem och kan fortsätta spela de bra låtarna. Och så förstås att du kan byta din scenkaraktär mot en hårboll med konstig hatt (Slash).

Bus eller star power

- Du får bara välja ena

Utmaningsläget är huvudnyheten på flerspelarfronten, i alla fall vad gäller flera spelare på samma konsol. Spelläget går kort sagt ut på att få den andra spelaren att spela så dåligt som möjligt. Star power är ersatt med små bus som du kan skicka över på din motståndare. Det kan vara höjd svårighetsgrad, flimrande noter eller spegelvänt notband. Skadeglädjen är som vanligt rolig, men spelet förlorar i det här läget sin åskådlighet. Det är inte kul att se på och lyssna när två personer "battlar", eftersom det ofta låter rent förjäkligt. Det lämpar sig helt enkelt bäst när man bara är två personer, eller spelar över nätet förstås.

Vad jag fortfarande saknar är ett renodlat partyläge. Jag har tappat räkningen på de gånger jag stått på en fest och velat spela en låt mot en vän, där vi två är på helt olika svårighetsgrader. Inte heller i Guitar Hero 3 ges jag något alternativ till tråkiga "face-off" där vi turas om att spela eller "pro face-off" där den ena av oss måste uthärda hela låten på en lägre svårighetsgrad.

Stop. Hammer time!

- Du kommer att få ont.

För varje nytt spel i serien har bedömningen av om du träffar noten eller inte blivit snällare. Guitar Hero 3 är inget undantag och nu tycker jag att det blivit larvigt. För att kompensera för den ökade snällheten har Neversoft slängt ut ännu fler noter att träffa. Flera gånger finner jag mig själv förvånad över att jag klarar stycket på skärmen (när jag spelar på "hard"), trots att jag knappar frenetiskt och utan vidare kontroll. Mediumläget känns även det ihophafsat och mest som en kopia av "hard" fast utan orange knapp.

Föregående Nästa
Rock Band kostar ju $160-170 på EBgames.com. Fattar inte varför någon bara dra över det. :) Ni som har konsoler där man kan spela det. $170*1.30(tull) och säg kanske $50 i frakt. Blir runt 1800-1900kr. Och det får man ju nästan betala för GH3, 799*2 ell... 29/11 Tycker GH3 är ett bra spel, många riktigt schyssta låtar. Jag har inte märkt någon direkt skillnad mellan GH2 till PS2 och GH3 till Wii med hitzones o liknande. Men kanske sånt man glömt m.m. Tycker det är bra klurigt på Medium ändå. =) Mill: Grafiken... 29/11 Agreed. :) HAHA! /FZ.Medlem - Tekniker som gick Ljud/Bild 29/11 Härligt att höra att du gillar mina recensioner. ;) Samtidigt måste jag försöka försvara mig själv. Så här skrev jag i recensionen: Jag tycker att vi säger precis samma sak. Harmonix hade en finkänslighet när de placerade ut noterna till låten, en omsor... 29/11 GH3 är inte lättare, faktum är att det är avsevärt mycket svårare, men det är svårt på fel sätt. Jag tror att det är det Severinson försöker säga men missar målet lite (no offence, jag gillar dina recensioner). De har gjort det mer förlåtande om man är... 28/11 Tyckde GH3 var mycket roligare och mer intressanta än föregångarna, eftersom lite svårare och mycket bättre låtar. 28/11 många som snackar om att man "måste" lira rock band i flerspels läge ser jag i den här tråden, det stämmer ju inte riktigt det går att spela själv med och det finns en billigare version har jag hört, med typ bara en gura. Sen är det inte själva grejjen... 28/11 Tyvärr tycker jag trean är värdelös, hade sett fram emot det jättelänge och så får man detta. Spelat tvåan tills händerna blöder:) och det är kanon, perfekt synkat, bra låtar, och bra svårighetsnivå. Man måste träffa noterna exakt annars missar man dom,... 28/11 Guitar hero 3 är pisslätt om man jämför med 2:an. Samt att låtarna är sämre... =( 28/11 Jag känner nog av att det är lite lättare att träffa noterna. Antingen det eller så har man blivit bättre, men inte så stor risk eftersom man inte har spelat GH 1/2/80s på ett bra tag. Min arm trillade av efter Dragonforce på Expert (I practice) för övr... 28/11
Skicka en rättelse