Jag hade hört många lovord om det här spelet. Att det skulle vara en utmanare till Half-Life, både vad gäller AI och spelkänsla, samt att det skulle dessutom vända sig till den massa som gillar rollspel.

När så demot dök upp på Fragzone, var jag inte sen att ladda hem det, 11 timmar på mitt modem (huga, jag måste ha bredband snart...). Sedan
installerade jag det smärtfritt i mitt Windows 2000. Enklare installation får man leta efter, inga klagomål där.

Likt System Shock 2

När så installationen var klar, körde jag igång spelet. Det klarade av mitt Voodoo2/12 alldeles utmärkt, och efter en kort inledningssekvens var jag i huvudmenyerna.

När jag skall spela ett sådant här spel, så kräver jag ganska mycket av det. Första-persons-actionspel finns det väldigt många av, vågar jag nämna Soldier Of Fortune, Half-Life, Delta Force, m fl? Vad är det alltså som skiljer detta spel från mängden? Dessa var de frågor jag ville ha svar på så tidigt som möjligt (så jag inte slänger ut 500 spänn på en dammsamlarlåda). Det jag upptäckte snabbt var att Ion Storm tänkt ett steg längre, och utvecklat konceptet.

Om jag skall jämföra det här spelet med något annat, så blir det System Shock 2. Det innehåller allt vad cybernetik heter; används till hjärnoperationer, muskelimplantat, synförstärkare och pansar som en vapenfreak som jag kan tänka mig. För dem som spelat rollspelet NeoTech, hamnar möjligheterna vad gäller teknik i den klassen.

Hacka dig till framgång

Något annat som märks är att man kan bygga upp olika "abilities", att kunna bli en mästerskytt med prickskyttegevär, alternativt raketbössa; man får efter avslutat uppdrag en viss mängd erfarenhetspoäng, som kan distribueras ut över olika förmågor (sprängteknik, datahacking etc). Med hjälp av dessa utvecklar man sin karaktär åt ett specifikt håll, så om man inte bara vill springa runt och döda allt som rör sig, får man även möjlighet att klara sig på andra sätt än genom ren styrka och eldkraft. En hacker har t ex lika stor möjlighet att klara sig fram, som den som bär på ett raketgevär.

Med teknikens underverk kommer också modifikationer, en tekniker kan ex. hacka sig in i fiendebasens datasystem, och programmera om alla sentries (kulsprute-robotar) att anfalla sina egna istället för dig, något som man förmodligen inte kan göra om man bara satsar på att skaffa tunga vapen och liknande. En annan förmåga som utnyttjas
till effektivitet är "stealth", att smyga i skuggorna, för att undvika jobbiga encounters. Jag upptcäkte dock snart att inte alls är lika simpelt som Thief/Thief2, här kan man inte låta dörrar stå öppna, eller stå i en liten skugga rakt framför vakten och komma undan med det. Tvärtom; det krävs stor koncentration och mycken list för att lyckas med detta i Deus Ex, något som jag blev klart imponerad av. Jag har klarat Thief på högsta svårighetsgraden, och det tog mig sju, medan det tog åtta försök för mig att klara mig igenom träningssdelen i Deux Ex (där man ska smyga sig förbi två vakter). Briljant!

Titta, vi spionerar!

Men vad är då allt detta utan en gedigen bakgrundshistoria, och något som driver den alldeles utmärkta Unreal Tournament-baserade motorn framåt? Du spelar en agent; nyrekryterad in i världens största privata underrättelsetjänst som sysslar med allt från terroristbekämpning till politiska avslöjanden. Du har precis kommit ut från akademin, som klassens stjärna och tillika brorsa till en av höjdarna i företaget. Till att börja med vill firman testa dig, se vad du går för, och det gör de med råge. Ditt första uppdrag är att stoppa en liga med terrorister som ockuperat Frihetsgudinnan, och för att sätta lite krydda på anrättningen, får du klara alltihop på egen hand...

"Lycka till brorsan!" En vänlig klapp på axeln, och du befinner dig på en brygga ute på ön, med sex patroner i din pistol och ett väska medicin. Nu börjar den verkliga utmaningen - ska du försöka springa rakt in i fiendens eld med dina ynka sex skott, eller ska du ta kontakt med den där lodaren som enligt uppgift har lite insidertips om hur du tar dig in i byggnaden osedd? Valet är ditt - Deus Ex är ett spel med enorma möjligheter.

Leta bland chefens sopor

Alla frågor jag ställt, har jag hittlls bara fått positiva svar på. Inget spel har vad detta har, och jag ser med enorm glädje fram emot den fulla versionen - att klara det här spelet visar att det är mycket som påverkas beroende på hur du agerar. Det gäller inte bara att det finns olika slut på uppdragen, det beror även på hur du fungerar i din roll på agentbyrån. Du uppnår olika status beroende på allt detta; ska du syssla med vapensmuggling själv vid sidan av jobbet? Hacka dig in i chefens dator för att se vad han har för extraknäck? Finns det korruption i firman? Handlar du verkligen moraliskt rätt?

Det här spelet kommer göra många dataspelsfantaster bleka till vintern, det vågar jag satsa en femtiolapp på.

Skicka en rättelse