Svenska Massive Entertainment har fått ögonen på sig världen över på grund av sitt snart kommande 3D RTS (real time strategy) spel Ground Control.
På bilderna som släppts ser det otroligt snyggt och detaljerat ut, men alla vet att det krävs mer än grafik för att skapa ett bra spel.
FragZone har lyckats komma över ett demo på spelet och ger er våra första åsikter om hur Massive Entertainment har lyckats.

Det första som möter en i Ground Control är en enkel men mycket snygg meny. Man kan välja att köra en kort introduktion eller direkt börja spela i singleplayer kampanjen.
Introduktionen består i en serie av små genomgångar på hur man styr kameran, trupper och flyg. För att säga lite mer om kameran så är det klart den bästa och mest lättstyrda kameran jag sett i ett spel som detta. Man tittar sig runt med musen, och styr framåt och åt sidorna med pil tangenterna, vilket känns väldigt simpelt och man slipper koncentrera sig på det.

Det första man möts av när man börjar spela är ett otroligt snyggt landskap. Det finns berg, dalar, träd, undervegetation och annat som gör att landskapet ser verkligt ut.
Enheterna man har befäl över i demot är infanteri, tanks, artilleri och stridsflyg, men jag tror säkert man får se mycket mer i fulla versionen. Enheterna rör sig smidigt utan att fastna som de har benägenheten att göra i till exempel Star Wars: Force Commander. Striderna handlar inte enbart om den som har mest trupper utan mer hur man placerar dem och använder landskapet till sin fördel. Många enheter har nämligen mindre pansar på sidorna vilket gör att flankanfall kan vara effektiva.

I början känns striderna röriga, men man lär sig snabbt att kontrollera mängden enheter man har. Dock tror jag nog det kan bli riktigt rörigt längre fram i spelet då man har mycket fler trupper. Till skillnad från liknande spel så bygger man inte egna baser, dock kan det finnas redan färdigbyggda sådana i singleplayer. Detta gör visserligen att man förlorar momentet i att bygga sin egen bas, men vinner istället att man kan koncentrera sig mer på striderna.

Tyvärr finns inte multiplayer med i demot så vi har inte fått möjlighet att testa hur det fungerar eller om det har bra nätkod.

Av vad jag sett i demot kan det här bli årets strategispel. Det är möjligt man kommer att hitta fel på det i fulla versionen men än så länge ser det underbart ut. Det enda jag har att peka på är att det kräver en riktig baddare till maskin. Jag sitter själv med en P3 800 och Geforce och i 800*600 upplösning börjar det hacka en del. Men bortsett från detta får jag säga att Massive Entertainment har lyckats riktigt bra.

Skicka en rättelse