EverQuest släpptes för drygt ett år sedan men det var inte förrän ett par veckor sedan som spelet fick en distributör i Sverige och resten av Europa: Ubi Soft. I takt med att EQ kommer att hamna på fler butikshyllor än de som själva importerat några exemplar, eller plockat ett par från Wendros som tog in ett parti till Sverige i höstas, så lär fler och fler upptäcka spelet.

För dig som inte är så bekant med EverQuest kommer här en kort introduktion. Spelet är ett rollspel som endast kan spelas online i en värld med tusentals andra mot- och medspelare. I världen Norrath finns mängder av varelser att jaga för att få ihop pengar och föremål till karaktären som hela tiden (förhoppningsvis) stiger i erfarenhetsnivåer och lär sig nya färdigheter.

Väl balanserat

Världen har en komplex ekonomi som är väl avvägd för att fungera som en drivkraft under hela karaktärens "liv". I början dödar man ormar och säljer skinnen för att få ihop till lite mat och kanske ett litet rostigt svärd. Senare i livet så slåss man med jättar som har sina fickor fulla med skinande mynt för att kunna köpa den mäktiga magiska staven som alla andra bara drömmer om. Då du är nära att vara en fulländad invånare i Norrath, rik och mäktig, så kan du sätta igång att utforska gudarnas världar (planes) som är skräckinjagande platser där döden aldrig är långt borta. Men där finns också de riktigt, riktigt feta prylarna. Du är hela tiden på jakt efter något nytt i EverQuest. Det finns inget slut.

Ruins of Kunark

Kunark är en vidsträckt kontinent, nära hälften så stor som huvudkontinenten Antonica. Historier om detta bortglömda land har gått i arv bland Norraths invånare från generation till generation, men fram till nu trodde man att det bara var sagor att skrämma små barn med. Den skräckinjagande ödlerasen Iksar dominerar ön lika mycket som de är hatade av alla andra varelser som bebor den.

Nu har Kunark återupptäckts och från Faydwer i norr och Oasis i väster har redan kolonisatörer och pilgrimmer anlänt. Mer eller mindre välbevarade monument från Iksars storhetstid finns överallt på kontinenten. Gigantiska statyer, torn och viadukter. Ödlerasen Iksar älskar vatten och är därför logiskt också den ras i EverQuest som simmar bäst, snabbast och smidigast. Du som spelar EQ vet att man gärna håller sig borta från vattnet vid lägre levlar, innan träning och åter träning gett din karaktär en dräglig hastighet i plurret. Förvåningen att då snubbla ner i Cabilis kanaler med din första nystartade ödla och den glider iväg genom att bara använda sin svans och några ålande rörelser. Rasen Iksar har skill 100 på simning från level 1.

Den nya rasen

Iksar kan spelas som klasserna monk, necromancer, shadowknight, shaman och warrior. Den klass som passar bäst för Iksar är munken, eller tvärt om. En munk passar bäst som ödla. Det finns två egenskaper som gör ödlan överlägsen den näst bästa munkrasen, människan. Iksar har infravision och regeneration vilka gör att de ser bättre i mörker och återfår hälsan snabbare efter en fight. Dessutom bidrar ödlornas smidighet till att din Iksar-munk blir en fullfjädrad Karate Kid. Sist men inte minst har man en svans som kan användas för att nita motståndarna med. För de andra klasserna finns det raser som är bättre. T ex är ödlorna inte så överdrivet smarta (int). Därför passar t ex Erudite och Dark-Elf bättre om man vill spela necromancer. Visserligen har ödlorna hyfsad vishet (wiz) men om man vill vara shaman så är Ogres, Troll och Barbarians både starkare och har bättre charm. Iksar är inte heller några överdrivna body-builders så det blir ganska klena warriors och shadowknights av dem. Men nu är ju Iksar nya och häftiga, så vad spelar det för roll om det inte är den bästa rasen för den klass man helst vill vara.

Det nya landet

Kontinenten Kunark består av totalt 28 zoner, inklusive dungeons. Mitt på ön ligger ödlestaden Cabilis som ett nav och därifrån kan man ta sig till alla de fyra huvudzonerna Lake of Ill Omen, Warsliks Woods, The Field of Bone och Swamp of No Hope. Det går även att ta sig mellan dessa fyra zoner utan att passera staden så att ta sig runt på Kunark är faktiskt ingen större konst. På denna karta [gammal länk borttagen] syns det att de flesta av zoner har utgångar till tre, fyra andra. Många av zonerna med bara en ingång är dungeons.

Naturen regerar

Det är en vacker ö med täta skogar, träskmarker, uttorkade floder och stora slätter. Verant har lagt ner mer jobb på naturen och träden och buskarna som vajar i vinden samt den ojämna marken ger ett mycket mer levande intryck. Varelserna på Kunark är exotiska och ibland helt bisarra. Jättespindlar med kvinnokroppar, gigantiska sandmaskar och drakar. Nybörjarzonen Field of Bone kryllar av prylar att banka upp sin ödla till level 5 med. Där finns också en uttorkad flodbädd med ett skelett av en drake som ger de nykläckta ödlorna en föraning om vad som komma skall. Monumenten från Iksars storhetstid fångar lätt en åskådares imponerade blickar och stigarna kantas ofta av oändliga rader med runstenar.

Vadå, jag asocial?

Det finns mängder av nya föremål och vapen att att använda sig av. Varelser man inte kunde föreställa sig står plötsligt i din väg och det är du eller de som måste stiga åt sidan. För de som har spelat EverQuest en längre tid, spelet släpptes för drygt ett år sedan, så är Kunark ett mycket välkommet tillskott i äventyret. De som kommer att skaffa spelet nu när det äntligen finns en distributör i Sverige kan glädja sig åt att Ruins of Kunark följer med och att Norraths vidder blivit ännu större. Att det nu dessutom går att spela upp sin karaktär till level 60 istället för 50 som var max tidigare gör att spelet får en utökning av den redan enormt långa livstiden.

Det är ingen fara på taket om du förlorar kontakten med vänner och bekanta, du hittar garanterat nya i Norrath... Köp!

Skicka en rättelse